Betaalbare Domotica: “zorg goed voor je klanten”

Betaalbare Domotica is een redelijk nieuwe webwinkel, speciaal gericht op domotica. Sommige lezers zullen denken: „Domotica? Wat is dat?” Kort door de bocht zorgt Domotica voor de automatisering van je huishouden. Denk bijvoorbeeld aan op afstand bedienbare verlichting. In het volgende artikel zal u wegwijs gemaakt worden binnen de wereld van Domotica en de bijbehorende webwinkel betaalbare-domotica. Wij spraken met Gertjan Bogers, de eigenaar van de webwinkel.

–    Wanneer is de webwinkel Betaalbare Domotica gestart?
Het bedrijf is opgericht op 01 juli 2013. Kort daarna, rond half augustus, zijn we met de website “live” gegaan. Uiteraard nadat we de website eerst naar wens hadden ingericht en de eerste producten van onze leverancier hadden ontvangen.

–    Hoe is het idee voor deze webwinkel ontstaan?
Door een uit de hand gelopen hobby. Al jarenlang heb ik interesse in alles wat met elektronica te maken heeft en dan met name de producten die het leven gemakkelijker en aangenamer (kunnen) maken. Ik ben hier dan ook begin 2013 mee gestart. Dit liep al snel uit de hand en binnen de kortste tijd was onze eigen woning al behoorlijk geautomatiseerd. De keuze voor een webshop was eigenlijk de volgende, logische stap.

Demotica
Domotica; producten die het leven gemakkelijker en aangenamer (kunnen) maken.

–    Er zijn veel webwinkels die elektrotechnische voorzieningen verkopen. Wat maakt deze webwinkel anders?
Allereerst proberen we met onze producten niet alleen een betaalbaar alternatief te vormen voor de bestaande traditionele domotica producten. Ons streven is ook om de klanten te ondersteunen en een meerwaarde te bieden vooraf, maar ook tijdens en na de installatie van de aangeschafte producten. Daarnaast testen we alle producten zelf, om zo nog beter advies te kunnen geven aan de klant en om de productkennis te hebben die nodig is.

–    Hoe ging het opzetten van de webwinkel? Ben je tegen valkuilen aangelopen?
Het opzetten van de webwinkel was met name gericht op het goed beschrijven van alle mogelijkheden van de producten en deze netjes onder te brengen in de shop. Uiteraard zijn hierbij diverse valkuilen, maar deze lagen met name op het technische vlak. Zo bleek bijvoorbeeld onze uitbreiding naar België wel wat “technische”voeten in de aarde te hebben. Maar al met al denk ik dat we in korte tijd een stabiele, goedlopende webshop hebben neergezet, waarbij we kunnen leveren aan zowel Nederlandse en Belgische klanten.

–    Wat is het meest meegevallen aan het runnen van een webwinkel?
Het klant-onderhoud. Zodra ik met de klant in contact kom, kan ik deze proberen mijn opgedane kennis over te dragen. Vaak zijn de mensen pas startende in de Z-Wave wereld, waardoor het soms lastig kan zijn om de goede producten bij elkaar te vinden. Als we dan aan het einde van het gesprek een op-de-klant-afgestemde oplossing hebben, geeft me dat telkens weer een goed gevoel.

age
Een op-de-klant afgestemde oplossing

–    Ik zie dat je niet alleen aan Nederland levert, maar ook aan België. Waarom heb je hiervoor gekozen?
Wij zijn met ons bedrijf gevestigd in de grensstreek. Het leveren aan onze klanten in België is dan eigenlijk vanzelfsprekend. We leveren dagelijks de pakketten af in België, dus rechtstreeks op het postkantoor. Dit scheelt veel verwerkingstijd: het pakket hoeft immers niet via Nederland naar België te reizen, waardoor we (bijna) altijd de volgende dag al kunnen leveren.

–    Hanteren jullie bepaalde marketingcommunicatie uitingen?

Voor onze marketing maken we met name gebruik van Google Adwords en beperkt lokale reclame.

–    Doe je alles zelf binnen de webwinkel of heb je ook dingen uitbesteed?

Binnen de webwinkel doen we (bijna) alles zelf. Zo leveren we de bestellingen uit ons eigen magazijn, houden we de voorraad gelijk aan de shop. Maar ook de telefonische helpdesk wordt door ons opgevangen. Enkel de administratie en bepaalde (technische) vraagstukken met betrekking tot de shop zelf hebben wij uit handen gegeven.

–    Wat zijn de belangrijkste dingen die je anders zou doen bij het opstarten van je webwinkel met je huidige kennis?
Eigenlijk niet zo veel. Het hele proces, tot aan de dag van vandaag, zie ik als een leerschool. Ik ga elke dag met veel plezier naar mijn werk en als er al eens fouten worden gemaakt, kunnen we er alleen van leren zodat we het de volgende keer nog beter kunnen doen.

ga
De buitenverlichting kan ook eenvoudig bedient worden met Domotica

–    Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag er momenteel uit? Als dit full-time is, wanneer heb je dit besloten en waarom?
Ik heb, tijdens de start, direct gekozen om dit met volledige inzet te gaan doen. Ik kende mijn interesse vanuit mijn studie –ik ben er zelf op afgestudeerd –en wist dat dit een geweldige uitdaging ging worden waar ik me voor de volle 100% voor zou moeten inzetten.

Qua dagindeling: mijn dag begint met beantwoorden van de –vaak in de avonduren –binnengekomen mails. Vervolgens ga ik aan de slag met nieuwe modules en sta ik klanten te woord. Gedurende de dag, en met name op het einde van de dag, worden de bestellingen en verzendingen in orde gemaakt. Aangezien dit laatste proces het belangrijkste is voor onze webshop, wordt hier relatief veel tijd aan besteed. We willen dan ook graag voldoen aan de volgende dag leveren, en ervoor zorgen dat de pakketten die voor 17 uur besteld zijn, nog dezelfde dag meegaan met PostNL.

–    Wat zijn je doelen voor de toekomst? Heb je ambitie om verder te groeien?
Mijn doel voor de toekomst is blijven doen wat ik nu doe. Daarnaast wil ik graag dat Z-Wave (het gebruikte protocol), nog beter en sterker in de markt wordt gezet. Er verschijnen bijna wekelijks nieuwe producten en de mogelijkheden worden steeds groter en daarmee wordt het geheel steeds mooier en praktischer.

Qua groei van ons bedrijf hebben we niet direct een uitgestippelde plan. Wat we wel graag willen is een goed installateurs-netwerk aanleggen, waarbij we de klanten nog beter kunnen bedienen via lokale partijen. Hiermee hopen en verwachten we dat we Domotica nog dichter bij de mensen kunnen brengen, zodat we kunnen laten zien wat Domotica / Huis Automatisering voor eenieder kan betekenen.

–    Heb je nog tips voor startende webwinkeliers?
Mijn tip zou zijn: zorg goed voor je klanten, dan spreken ze positief over je en komen ze met plezier bij je terug. Daarnaast zullen ze eerder geneigd zijn om een positieve recensie achter te laten, zodat je toekomstige klanten ook je sterke kanten kunnen lezen en je daarmee leren kennen.