Hoe fake reviews kunnen leiden tot een boete

Reviews zijn enorm belangrijk voor webwinkels. Om in te kunnen schatten wat klanten van jouw winkel of product kunnen verwachten, kijken ze onder andere naar de reviews. Hartstikke leuk als je al veel goede beoordelingen hebt natuurlijk, maar wat als je (nog) geen reviews hebt, of als er in het verleden negatieve reviews zijn geplaatst? Het kan verleidelijk zijn om dan zelf maar wat goede beoordelingen te verzinnen. Of om familieleden, vrienden, of andere partijen die niets bij je gekocht hebben te vragen een review te plaatsen. Maar wist je dat dit strafbaar is?

Forse boetes

In 2022 ging er een nieuwe wet in met regels voor webshops. Daarin staat onder andere dat je verplicht bent om transparant te zijn over waar jouw reviews vandaan komen – en of deze wel door ‘echte’ klanten zijn geplaatst wet op De Autoriteit Consument & Markt (ACM) treedt op tegen partijen die misleidende beoordelingen online aanbieden en gebruiken. Edwin van Houten, directeur consumenten van de ACM zegt hierover: “Het bewust inzetten van nepreviews, neplikes en nepvolgers schaadt het vertrouwen van consumenten in het internet als marktplaats. Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij online aantreffen en hun aankoop daarop baseren.” Het ACM kan boetes opleggen voor het gebruik van fake reviews en doet dat ook: pas nog kreeg een bedrijf een boete van maar liefst € 100.000 voor het plaatsen van nepreviews en het verbergen van negatieve reviews.

Echte reviews zijn voor iedereen meer waard

Jouw klanten zijn gebaat bij echte reviews om diensten en producten eerlijk te kunnen vergelijken. Maar ook voor jouzelf zijn authentieke reviews uiteindelijk meer waard dan nepreviews. Met de feedback van jouw klanten kun je jouw service verbeteren. Ja, er zal soms iets fout gaan bij het verwerken van orders of het verzenden van bestellingen, maar dat gebeurt overal. Het gaat erom hoe je het oplost. De meeste klanten hebben daar begrip voor en zullen, wanneer een probleem netjes opgelost wordt, niet snel een alsnog negatieve beoordeling schrijven. En Edwin zei het hierboven al: klanten moeten kunnen vertrouwen op online shops. Als consumenten niet meer kunnen vertrouwen op reviews, dan verliezen beoordelingen die wél met heel hard werken zijn verdiend, ook hun waarde. Dat zou zonde zijn.

Wat doet Webwinkelkeur om nepreviews tegen te gaan?

Webwinkelkeur maakt gebruik van een systeem dat fake reviews detecteert. Om fake reviews tegen te gaan sturen we jouw klant een e-mail waarmee de review geverifieerd dient te worden. Nepreviews worden zelden geverifieerd, en daarmee voorkomen we dat onze leden nepreviews krijgen. Heb je een negatieve beoordeling gekregen die naar jouw idee niet terecht is? Dan kun je bij ons een moderatieverzoek indienen. Wij kijken dan of de review voldoet aan onze gebruikersvoorwaarden en of de review terecht is of niet. Ook helpen we je graag met advies om met zo’n beoordeling om te gaan. Zo bouwen we samen verder aan succesvolle webshops!