Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Connected thinking: Social media voor webwinkels

Het internet is niet meer weg te denken uit ons leven. Na de algemene acceptatie was het tijd voor de volgende stap; Social Media. Vrijwel elke webwinkelier maakt gebruik van social media, de één met meer succes dan de ander. Social media is echter onderdeel van een beweging en een manier van denken. Zelf geef ik deze graag de naam “connected thinking”.

Netwerken
Het internet wordt vaak gezien als het eerste grote netwerk. Veel meer zaken in ons dagelijks leven zijn echter te zien als netwerken, een goed voorbeeld zijn onze relaties. We staan gemerkt of ongemerkt met veel mensen in verbinding, of dit nu sterke of zwakke relaties zijn, tijdelijk of permanent, vrijwillig of gedwongen, etc.

Deze relaties met vrienden, kennissen, collega’s, familie, merken en hobby’s bestaan al in het “echte leven”. Facebook geeft ons de mogelijkheid om ook virtueel met elkaar te verbinden.

Niet alleen je persoonlijke relaties zijn te zien als een netwerk, ook bedrijven zijn te zien als een netwerk. Verbindingen met je collega’s, maar ook met klanten en leveranciers. Werden organisaties vroeger nog gezien als een piramide, vandaag de dag dringt tot veel meer bedrijven het netwerk denken door. Samen met dit besef realiseren bedrijven dat ze zich moeten organiseren als een flexibel netwerk om in te kunnen springen op de snel veranderende wereld. Onderdeel hiervan is het thuiswerken, inhuren van freelancers, relatiebeheer, outsourcing en ga zo maar door.

Relaties op het internet
De stap naar social media is voor organisaties dan ook erg logisch, de verbindingen bestaan al in de “echte wereld”, hoog tijd om deze dan ook virtueel te bekrachtigen. Virtueel is het dan ook veel makkelijker ook relaties te automatiseren en hierdoor een groter bereik te hebben. De droom van elke ondernemer. Zolang bedrijven het besef houden dat virtuele relaties niet alleen een kwestie zijn van zoveel mogelijk Facebook fans, maar ook van dezelfde factoren als in de normale wereld waaronder communiceren (luisteren en zenden) en het opbouwen van een band.

Social media is erg gehyped en wordt vaak verkeerd begrepen. Te vaak zien mensen en bedrijven niet het groter geheel; de relaties. Het is meer dan een leuke Facebook pagina en veel fans. Tegelijkertijd is social media maar een klein onderdeel van het connected denken en vooral een handig hulpmiddel. Social media is een logische stap richting een virtuele wereld welke niets anders is dan de wereld welke wij offline kennen. Belangrijk is echter het besef van “connected thinking”. Deze manier van denken leidt tot veel nieuwe inzichten. Zowel online als offline.

Een netwerk opbouwen met jouw webwinkel
Decennia lang bestond marketing uit het in de wereld duwen van een bericht. Radio commercials, flyers, advertenties en ook sites waren voorbeelden van deze manier van reclame maken. De mond tot mond reclame was in de “normale wereld” echter ook niet vreemd. Naast de oude manieren van marketing (ook die blijven belangrijk!) is het nu ook online mogelijk een band op te bouwen met klanten en andere relaties. Niet langer hoeft het online winkelen een onpersoonlijke ervaring te zijn. Zeker voor kleinere webwinkels kan die persoonlijke band een groot voordeel zijn, omdat deze webwinkels vaak worden gerund door een gepassioneerde ondernemer.

Zoals altijd maakt een praktijkvoorbeeld veel duidelijk. Stel je hebt een elektrozaak (of je ook via internet verkoopt is een bijzaak). Op Twitter lees je dat iemand twijfelt tussen een LCD of een LED scherm. Zonder direct reclame te maken voor je zaak help je deze Twitteraar de juiste afweging te maken. Of hij nu wel of niet de TV bij jou koopt, is van minder belang. De Twitteraar zal een positief gevoel overhouden aan je zaak en deze zeker bij vrienden adviseren. Voor andere klanten profileer je je gelijk als behulpzaam, deze zullen zeker om advies vragen wanneer ze zelf informatie willen over de aanschaf van een TV of andere artikel.

De vaak gestelde vraag of een webwinkel social media moet gebruiken is dan ook niet de juiste. De eerste vraag die gesteld zal moeten worden is, wat kan er voor ons met social media bereikt worden? Het antwoord op deze vraag geeft gelijk antwoord op de eerste vraag. Meet dus niet je resultaat in aantal likes of volgers, maar zie social media als een manier om een band op te bouwen met (een deel van) je klanten. Dat is de kracht van social media.

Tip: Maak keuzes
Het is belangrijk om met social media in de diepte te gaan. Hiermee bedoel ik dat het beter is één kanaal goed te gebruiken en uit te bouwen, dan de inspanningen over meerdere kanalen te verdelen. Als kanalen kun je de verschillende social media sites (Facebook, Twitter, Linkedin, Youtube, Hyves, etc.) zien, maar ook de eigen blogs, fora en andere kanalen waarin gebruikers participeren. Het is beter om slechts enkele van deze kanalen te gebruiken en hier ook een naam in op te bouwen, dan de activiteiten te versplinteren.

Maak dus gericht een keuze welke media u wilt gebruiken en ga hier dan ook voor. Met zoveel mogelijk social media icoontjes wordt uw bedrijf niet socialer! Sociaal wordt u pas wanneer u hierin ook de nodige tijd en inspanning insteekt. Kortom, durf te kiezen!

Denk na waarom je iets doet!
Denk altijd na waarom je iets doet. Op social media omdat je concurrent het ook doet? Meer likes dan je concurrent? Reclame en aanbiedingen delen via social media? Zonder visie heb je daar helemaal niets aan! Gebruik social media dus met een bepaald doel. Een goed doel is daarbij een relatie opbouwen met je klant, maar wellicht heb jij betere ideeën.

Dit artikel is op 22 augustus 2011 op Libertes.nl verschenen. Vandaag delen we deze echter ook graag met jou in aangepast vorm.