Skip to content

Blog

De basis van Google Adwords

10130
0
0

Er wordt door veel webwinkeliers geadverteerd binnen de zoekresultaten van Google. Ik kom echter ook vaak webwinkels tegen die de conclusie hebben getrokken dat Adwords te duur is. Toch is het jammer wanneer die keuze ongefundeerd gemaakt wordt. Adwords kan namelijk bezoekers van een hoge kwaliteit opleveren. Een klant die immers al op zoek is naar een product zal snel tot een aankoop over gaan. Toch betalen veel webwinkels teveel of geven ze het al snel op omdat ze het idee hebben dat advertenties niet converteren. Daarom tijd om kort in te gaan op de werking van Google Adwords.

Veilen

De werking van Google Adwords is kort door de bocht als volgt. Mensen zoeken op bepaalde zoektermen, naast de normale resultaten plaatst Google ook betaalde resultaten. De betaalde resultaten zijn te zien aan de gele button met Adv. bovenaan de zoekresultaten. Nu zijn er meerdere adverteerders die op dezelfde zoekwoorden gevonden willen worden, daarom kun jij als adverteerder bieden op de betreffende zoekwoorden. Bied jij het beste bedrag voor een zoekterm, dan zal jouw advertentie weergegeven worden.

Tegenwoordig staan er maar liefst 4 betaalde advertenties bovenaan de zoekresultaten
Tegenwoordig staan er maar liefst 4 betaalde advertenties bovenaan de zoekresultaten

Niet alleen prijs telt

Dat was erg kort door de bocht. Het is inderdaad een veiling, maar niet alleen de prijs telt. Over het algemeen wil Google een optimaal rendement, je betaald enkel per klik (niet per weergave), vandaar dat een belangrijke variabel in het biedproces is hoeveel mensen op jouw advertentie klikken.

Een kleine rekensom

Stel er zoeken 100 mensen op het zoekwoord ‘stofzuiger’. Adverteerder X biedt €0,60 om hierop gevonden te worden. Adverteerder Y biedt echter €0,45 om hierop gevonden te worden.Bij adverteerder X klikken van deze 100 zoekers 2 mensen op de advertentie. Bij adverteerder Y zijn dit 3 op de 100 mensen. Per 100 zoekopdrachten heeft Google in dit geval bij Adverteerder X: 2 x 0,60 = 1,20 verdiend. In het geval van adverteerder Y is dit 3 x 0,45 = 1,35. Hoewel adverteerder Y minder per bezoeker (klik) betaald is het voor Google toch aantrekkelijker deze advertentie weer te geven. Op hetzelfde aantal zoekopdrachten wordt namelijk meer verdiend. De adverteerder wordt dus hoger getoond terwijl hij minder plek klik betaald dan zijn concurrent.

Minder uitgeven, meer resultaat

Een belangrijk onderdeel van jouw Adwords campagne is dus het percentage mensen dat klikt ten opzichte van het aantal keer dat de advertentie weergegeven word (views). Dit wordt de CTR (click-through-rate) genoemd en CTR wordt uitgedrukt in een percentage. Klikken 2 van de 100 viewers op jouw advertentie, dan heb je een CTR van 2%. Om minder te hoeven betalen voor jouw advertentie moet je CTR dus omhoog.

Paar simpele trucs

Hoe je jouw CTR dan omhoog krijgt? Er zijn een aantal simpele trucs.

Gericht adverteren

Allereerst moet jouw advertentie optimaal geschreven zijn. Dit doe je door deze aan te laten sluiten bij de zoektermen van je bezoeker. Schrijf dus niet 1 advertentie, maar maak per groep trefwoorden een advertentie. Verkoop je stofzuigers en wasmachines? Maak dan 1 advertentiegroep voor de stofzuigers en 1 voor de wasmachines in plaats van een algemene advertentie voor zowel stofzuigers en wasmachines.

Heeft een zoekterm binnen een groep veel kliks? Maak daar dan weer een aparte advertentiegroep voor aan met advertenties die specifiek zijn gericht op dat zoekwoord of een bundel van zoekwoorden.

Nog beter is om dit steeds verder te optimaliseren. Maak niet alleen een groep advertenties voor de zoekterm stofzuiger aan, maar ook voor de zoekterm “rode stofzuiger” of “stofzuiger miele” of “rode miele stofzuiger”. Hoe beter jouw advertenties aansluiten bij het zoekwoord, hoe hoger de kwaliteitsscore en CTR.

Adverteer op “longtail”

Verkoop je stofzuigers? Dan lijkt een zoekterm “stofzuiger” interessant om op te adverteren. Echter is hier ook erg veel concurrentie op. Veel interessanter is het daarom om te adverteren op meer gerichte advertenties. Iemand die op zoek is naar een “rode stofzuiger miele” is namelijk al veel verder in zijn aankoopproces en zal eerder bestellen dan iemand die zoekt op “stofzuiger” en nog aan het oriënteren is. Over het algemeen zijn specifieke combinaties van zoekwoorden interessanter om op te adverteren dan hele brede zoekwoorden met een hoger volume.

Benoem voordelen
Noem in je advertentie unieke voordelen die uitnodigen tot klikken. Bijvoorbeeld door in de advertentie te vermelden “Vandaag besteld, morgen in huis” of “Vanaf €99,-“.

Sluit af met een call-to-action

Wanneer je de advertentie eindigt met een call-to-action dan zullen mensen eerder geneigd zijn om tot actie over te gaan. Denk bijvoorbeeld aan kreten zoals ‘meld je nu aan’ of ‘koop nu direct!’.

(Split)testen

Vaak weet je niet welke advertentie het beste werkt. Maak altijd per advertentiegroep 2 advertenties aan die rouleren. Laat deze twee advertenties niet teveel verschillen, maar verander bijvoorbeeld alleen 1 van de 3 zinnen. Vervolgens kun je periodiek kijken welke van de twee advertenties de beste CTR heeft en de andere vervangen door een nieuwe advertentie. Zo blijf je jouw advertenties optimaliseren.

Verwijs naar relevantie pagina
Als laatste tip de pagina waarnaar je de bezoekers doorstuurt. Link hierbij naar een pagina die aansluit bij de advertentie en niet naar de voorpagina. Ben je op zoek naar een stofzuiger, dan wil je direct uit komen bij het aanbod aan stofzuigers en niet vanaf de voorpagina zoeken naar de juiste pagina.

Conclusie

De basis van Adwords is simpel. Heb je de basis goed onder de knie dan kun je echt optimaal rendement halen uit Adwords. Pomp dus niet zoals veel webwinkels geld in Adwords, maar meet echt wat werkt en rendeert en wat dat niet doet. Geef daarbij ook tijd voor stabilisatie van de campagne, binnen 1 maand concluderen dat Adwords niet werkt is echt te snel. Onderzoek altijd waarom iets niet werkt en stuur daarbij de koers aan waar mogelijk.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *