Rich snippet code testen

Veel leden kiezen ervoor om rich snippet code toe te voegen aan hun webwinkel. Hoe kun je testen of deze code juist geplaatst is?

Test de juiste plaatsing van de Rich Snippet code

Om de juiste werking te testen kun je gebruik maken van de Rich Results test van Google.

1. Vul daar bij het veld “URL” de URL in van de pagina die je wilt testen (bijvoorbeeld www.webwinkel.nl of www.webwinkel.nl/product).
2. Klik op “URL TESTEN”
3. Wanneer je een groene tekst ziet met groen vinkje (Page is eligible for rich results), dan is alles juist ingesteld.

Je pagina is voorzien van de juiste codes
Je pagina is voorzien van de juiste codes, de warning is geen probleem

Veel voorkomende fouten

In veel gevallen zien wij dat deze foutmelding veroorzaakt wordt doordat nog een oude “Data-vocabulary” code wordt gebruikt, deze wordt vanaf 6 april 2020 officieel niet meer ondersteunt door Google. Wanneer de foutmelding wordt veroorzaakt door zon oude code die je ooit van ons hebt gekregen, dan raden wij aan om deze code te verwijderen en gebruik te maken van de rich snippet via de WebwinkelKeur sidebar optie.

Juiste plaatsing rich snippet code zorgt niet langer voor “Google Sterren”

Door activatie van de optie “rich snippets via de WebwinkelKeur sidebar” wordt review informatie gestructureerd doorgegeven aan zoekmachine’s als Google. Google gebruikt deze informatie alleen niet langer voor weergave van sterren, je leest daar alles over in het blog over de beleidswijziging van Google. Wel blijft het nuttig om deze optie te activeren, gezien andere zoekmachine’s nog wel sterren kunnen weergeven en Google de informatie wel kan gebruiken binnen haar algoritme.

Ik krijg de foutmelding : Er is een time-out opgetreden voor de URL. Zorg ervoor dat deze tijdig reageert op verzoeken van Google. Heb jij enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Beste Marijke,
Dit betekent dat de website die je probeert te testen niet bereikt kan worden door Google. Controleer of de pagina wel online is en/of dat je de URL goed hebt ingevoerd.
Groet, Asoka

Hi,

Ik heb deze ingezet en de stappen gevolgd … echter na een jaar zie ik ze nog steeds niet staan…
Kan je me helpen ?

Bij mij komt er 1 waarschuwing met de melding “Ontbrekend veld ‘priceRange’ (optioneel)”. Kan dat ergens ingesteld worden?

Beste Marjolein,

Bedankt voor het doorgeven van de waarschuwing. Dit heb ik doorgegeven aan ons development team zodat de pricerange in de code kan worden opgenomen. Tot die tijd kan het handmatig worden ingesteld. Het nadeel van de handmatige instelling is echter dat de automatische updates niet zullen worden uitgevoerd. Indien je het alsnog handmatig wilt instellen, kun je een e-mail sturen naar info@webwinkelkeur.nl. Wij zullen de code dan aan jou doorsturen.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wens je een mooie dag toe.

Beste Alex,

De priceRange tag is optioneel waarmee voornamelijk lokale bedrijven zoals restaurants en dergelijke de range aangeven. Bij webwinkels heeft dit volgens ons weinig praktische nut. Deze tag is ook niet verplicht en gezien wij de informatie niet hebben, kunnen wij die helaas niet vullen.

Het toevoegen van deze priceRange is alsnog doorgegeven aan ons development team, maar ik durf niet te zeggen wanneer het wordt toegevoegd.

Ik wens je een zonnig weekend toe.

Dankjewel, het weekend was idd heel zonnig 😎. Het klopt dat et in de Localbusiness schema zit. Een webshop heeft zeker ook een pricerange en het lijkt me logisch dat dit meegenomen wordt naar Google, dat is ook wat ze vragen en verwachten. Verder werkt hij top want bij een nieuwe reviews staat het ook snel in de code anders, dat is top. Ik hoop dat de developers dit willen aanpassen. Rich Snipptes zijn voortdurend in ontwikkeling merk ik. Gr en een mooie dag.