Skip to content

Blog

Get a Grip & Grow your Business – Een review over SEOeffect.com

Get a Grip & Grow your Business – Een review over SEOeffect.com

3641
0
0

Bij WebwinkelKeur ontvangen we regelmatig vragen omtrent zoekmachine optimalisatie (SEO). Vandaar dat we de komende weken elke week een tip gaan geven om jouw webwinkel beter te laten scoren in Google. Vorige week zijn we in gegaan over het optimaliseren van de website op zoekwoorden. Vandaag gaan we als afsluiter van de SEO-reeks het over de website optimalisatie tool van SEOeffect.com hebben.

Met de tool van SEOeffect.com kun je een campagne starten voor het optimaliseren van de website op verschillende zoektermen. Wanneer je de tool opent krijg je een overzicht van de mogelijke acties die je kunt uitvoeren op de website en word je aan de hand meegenomen middels het opzetten en verbeteren van de campagne door middel van quick tips. Daarmee is de SEO-tool een verrijking voor menig webwinkelier die zijn SEO efforts wil tracken en eenvoudig de vervolgstappen tot verdere optimalisatie wil inzien.

Het starten van een website optimalisatie campagne
SEOeffect.com heeft de tool voor de website optimalisatie opgebouwd uit zes onderdelen, namelijk de campaign dashboard, een overzicht van je zoektermen (my keywords), een overzicht van de stappen van het optimaliseren van de website (site optimization), een overzicht van je link strategie, de seo performance en reports. De campagne dashboard is een verzameld overzicht van de vijf onderdelen.

Campaign overview op SEOeffect.com
Campaign overview op SEOeffect.com

My keywords
Het tabblad ‘my keywords’ van SEOEffect.com bestaat uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel is een overzicht van de zoekwoorden en het andere onderdeel is bedoeld voor het zoekwoord-onderzoeksproces. De organisatie achter de tool geeft je hierbij uitleg hoe ze het onderzoeksproces opgezet hebben. Dit is in lijn met hoe wij het vorige week hebben uitgelegd. Het onderzoek doe je bij SEOeffect namelijk in verschillende ‘keyword research list’. Elke lijst kan voor een andere doelstelling staan. In elke lijst kun je vervolgens zoekwoorden aanmaken, waarna je de pagina’s kunt optimaliseren. Het mooie van de tool is dat ze hierbij ook direct per zoekwoord de ranking en het verkeer (de potentiële stroom aan bezoekers vanuit Google naar jouw website) weergeven.

Het proces van een zoekwoorden onderzoek
Het proces van een zoekwoorden onderzoek

Wanneer er een lijst aangemaakt wordt dan kun je tussen twee modi kiezen, namelijk ‘basic’ en ‘expert’. Het grootste verschil is dat er in de expert modus twee extra opties toegevoegd zijn. Deze twee opties zijn ‘het inladen van zoekwoorden uit Google Webmaster Tool’ en ‘het inladen van zoekwoorden uit Google Analytics’. Het is verstandig om de modus te kiezen die bij je doelstelling past. Wil je bijvoorbeeld de zoekwoorden optimaliseren van een pagina dan kun je de gebruiksstatistieken van je website gebruiken (‘ik wil zoekwoorden inladen vanuit Google Analytics’) terwijl je bij een onderzoek voor het opzetten van een Google Adwords campagne de woorden van de pagina kunt gebruiken ( (‘ik wil de woorden in de content van mijn pagina gebruiken’). Dit laatste doe je bijvoorbeeld om de kwaliteitsscore in Google Adwords hoog te houden. De kwaliteitsscore is namelijk een belangrijke paramater in Google Adwords omtrent de kosten voor het adverteren. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager de kosten per klik (CPC).

De verschillende modi voor het bepalen naar zoekwoorden
De verschillende modi voor het bepalen naar zoekwoorden

Site optimization
Het derde tabblad van de tool is ‘site optimization’. Hier wordt de website per pagina gescand en na het scannen worden er optimalisatie-tips gegeven.

Optimalisatie tips voor een webwinkelkeur pagina
Optimalisatie tips voor een webwinkelkeur pagina

Deze optimalisatie-tips worden in rangorde weergegeven. Zo weet je welke tips je het best direct kunt aanpakken en welke wellicht tot een later stadium kunnen wachten.

Een pagescan voor onze homepage op het zoekwoord webwinkelkeur
Een pagescan voor onze homepage op het zoekwoord webwinkelkeur

In het submenu van het tabblad ‘site optimization’ vindt je drie sub tabbladen. Deze tabbladen zijn ‘maintain URLs’, ‘Connect keywords to URL’ en ‘Optimize pages’. Wanneer je de website hebt ‘gecrawld’ door middel van de tool dan vindt je in het sub tabblad ‘maintain URLs’ de index van je website. Wanneer je bijvoorbeeld een belangrijke pagina mist dan kun je de website opnieuw crawlen danwel de pagina handmatig toevoegen. Zeer interessant is ook het sub tabblad ‘connect keywords to URL’. Hier krijg je een overzicht van zoekwoorden te zien gezamenlijk met het extra verkeer wat het optimaliseren van de pagina op het zoekwoord kan opleveren. Het laatste sub tabblad ‘optimize pages’ geeft aan in hoeverre de pagina is geoptimaliseerd.

Link strategie
Een belangrijk onderdeel van de zoekmachine optimalisatie van een website is de populariteit. Met de populariteit wordt bedoelt hoeveel kwalitatieve links van andere domeinen naar een betreffende pagina verwijzen. Wanneer we een pagina bekijken (door het openen van het mapje naast de link) dan krijgen we een overzicht van pagina’s waar een website op aangemeld kan worden. Dit is niet compleet conform onze blogbericht over het nieuwe linkbuilden. Het gaat hier namelijk meer om kwantiteit (startpagina, etcetera) te gaan dan om kwaliteit. Het is natuurlijk ook moeilijk om een tool te ontwikkelen die op kwalitatieve links stuurt – wat kwalitatieve links zijn dat kan namelijk enkel een mens beoordelen. We kunnen natuurlijk wel uitleggen hoe het conceptueel werkt.

Overzicht elementen link strategie
Overzicht elementen link strategie

De link strategie tool kijkt naar de page rank (PR) en de domain authority (DA) van een pagina. Beide elementen zijn manieren om te beoordelen hoe goed een pagina kan ranken binnen zoekmachine’s. Hoe hoger een pagina scoort binnen deze parameters, hoe belangrijker deze pagina als schakel kan dienen om je eigen website/pagina te laten ranken. Het aanmelden van je website op een pagina met een hoge PR en DA kan interessant zijn. Voornamelijk waneer deze pagina ook kwalitatief bij jouw website past. Wanneer dit laatste het geval is kun je deze toevoegen aan een zogenaamde ‘link prospect list’. Via het link prospect list kun je daarnaast bijvoorbeeld ook blogs en journalisten vinden die over jouw niche schrijven.

Een link prospect list is eenvoudig aangemaakt op SeoEffect.
Een link prospect list is eenvoudig aangemaakt op SeoEffect.

Een link prospect list is een overzicht van de linkkansen, zowel van diegene die je wilt benaderen als van diegene die je hebt benaderd. Van elke link die je hier toevoegt krijg je direct de PR en DA te zien. Een link prospect list is een prachtige methode om je eigen online page rank te verhogen.

Seo performance
Ook het onderdeel SEO Performance is opgedeeld in 4 verschillende onderdelen, namelijk ‘overview’, ‘traffic share’, ‘linkbuilding’ en ‘rankings’. In het overview gedeelte zie je natuurlijk een overzicht van alle onderdelen. Wanneer we vervolgens naar het tabblad traffic share kijken dan zien we twee overzichten. De eerste is ‘traffic volume’ en toont aan hoeveel personen onze website bezoeken (donkerblauw) en wat het maximum is (lichtblauw). De tweede overzicht is ‘traffic share’ en toont het gemiddelde aantal bezoeken en onze maandelijkse bezoeken aan. Zoals je ziet hebben we dankzij de tool van SEOeffect.com onze maandelijkse verkeer omhoog laten schieten ten opzichte van de voorgaande periode.

Keyword Performance Overview SEOPerformance.com
Keyword Performance Overview SEOPerformance.com

In het tabblad ‘linkbuilding’ krijgen we een overzicht te zien van de hoeveelheid aan links dat naar onze domein verwijzen. In het laatste sub tabblad ‘rankings’ krijgen we een overzicht van hoe onze pagina’s in de zoekmachines ranken.Het tabblad rankings geeft een overzicht van hoe onze pagina’s in de zoekmachine ranken.

Rank check voorbeeld zoekwoord concurrenten
Rank check voorbeeld zoekwoord concurrenten
Rank check voorbeeld zoekwoord hotel
Rank check voorbeeld zoekwoord hotel

Hierin wordt onderscheidt gemaakt in ‘top 1 positions’, ‘top 5 positions’, ‘page 1 positions’ en ‘page 2 positions’. Daarnaast krijgen we een overzicht te zien van onze directe concurrentie en hoe deze het doen ten opzichte van ons.

Mobile rankings

Mensen die mobiel zoeken die zoeken vaak lokaal. Deze mensen willen bijvoorbeeld langs bij de fysieke winkel die naast de webwinkel gemanaged wordt. Hiervoor heeft SEOeffect mobile rankings ontwikkeld. Een mobiele ranking kan toegevoegd worden door naar het tabblad ‘jouw campagnes’ te gaan. Wanneer je dan naar beneden scrolled naar de kop ‘rank en competitie instellingen’ dan kun je een account aanpassen door op het meeste rechte icoontje te klikken (‘wijzig dit zoekmachine ranking profile’) naast een profiel.

Hier kun je de mobile ranking profiel instellen bij seoeffect.
Hier kun je de mobile ranking profiel instellen bij seoeffect.

Wanneer je dit vervolgens hebt gedaan dan krijg je een nieuw venster waar je voor de optie ‘mobiel’ kunt kiezen.

Hier kun je voor de optie 'mobiel' kiezen.
Hier kun je voor de optie ‘mobiel’ kiezen.

Wanneer je een mobiel profiel hebt toegevoegd dan wordt dit als tabblad toegevoegd bij ‘seo performance – rankings’.

Reports
Het laatste tabblad is ‘reports’ en het overzicht dat je hier kunt vinden toont het ‘laaghangend fruit’. Onder ‘laaghangend fruit’verstaan we de zoekwoorden waar de website bijna goed op gaat scoren gezamenlijk met een hoge potentie aan extra bezoekers.

Conclusie
SEOeffect.com biedt een volwaardige zoekmachine optimalisatie tool die voor zowel de beginnende als doorgestarte webwinkel veel kansen biedt. Waar de tool wellicht iets te veel diepgang biedt voor een echte starter kan deze er wel voor kiezen om alles in ‘basic mode’ uit te voeren. Voor de doorgestarte webwinkel biedt de tool juist veel kans door middel van de diepgang. Zo kun je eenvoudig meten hoe jouw website (en met welke woorden) rankt ten opzichte van de directe concurrentie. Zowel webwinkels als marketeers moeten echter niet vergeten dat het hier om een tool gaat welke je in moeten zetten ten behoeve van de vastgelegde strategie. Een veel voorkomende fout kan zijn om de tool zelf als ‘hoger doel’ te hanteren, waardoor je het ‘denken’ door de machine laat doen. Dat is natuurlijk zonde, want je moet zelf aan het roer blijven en de inzichten vanuit de tool gebruiken om zelf analyses en conclusies te trekken. SEOeffect kan je echter zeer goed helpen met het verkrijgen van de juiste data voor deze analyses en het vormen van conclusies. Probeer SEO Effect nu gratis uit!

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *