Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Hoe zet je Instagram Shopping in voor je webwinkel?

De wereld van het online shoppen wordt almaar sneller en toegankelijker. Instagram Shopping is goed op weg om een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop consumenten winkelen en aankopen doen: via hun smartphone. Hiermee heeft Instagram een enorm potentieel voor webwinkeliers die hun verkopen willen stimuleren. Maar er zijn meer voordelen: met Instagram Shopping verdiep je de relatie met je huidige klanten en creëer je een betere gebruikerservaring voor iedereen die je profiel bezoekt.

Wat is Instagram Shopping?

Instagram shopping is niet nieuw. De functie is al geruime tijd beschikbaar. Eerder was ze echter beperkt tot een geselecteerd aantal grote merken in de USA. Sinds maart 2018 is het systeem uitgerold in 8 andere landen – waaronder Nederland – en wordt het dus langzaam een ​​hulpmiddel dat iedereen kan gebruiken. Sinds juni werden ook de productstickers in Instagram Stories breder beschikbaar. Hierdoor kregen online verkopers in meer dan 40 landen zo de mogelijkheid om producten rechtstreeks op hun Instagram profiel te verkopen.

Het leuke van Instagram Shopping is dat ze accounts in staat stellen om producten te taggen in hun stream – hetzij in de newsfeed of in hun stories of live. Zo vormt de shop ervaring dus een organisch geheel met de totale inhoud van het account. De manier waarop de artikelen worden uitgelicht met een klein pictogram van een boodschappentasje dat de afbeelding overlapt, is elegant en netjes. Wanneer ze je niet interesseren, word je als volger niet gestoord; terwijl geïnteresseerden vlot kunnen doorklikken om meer details te onthullen, zoals de naam en de prijs van het product. Een simpele “shop now” button brengt hen vervolgens al snel naar je online shop. Ze hoeven er Instagram niet voor te verlaten – en dat blijkt de kans op een aankoop te vergroten.

Kans op aankoop

Die laatste opmerking is meteen ook de voornaamste motor achter het succes van Instagram Shopping. Daarvoor konden webshops enkel via hun bio hun Instagram account op een organische manier linken aan hun webshop. Het was de enige manier om verkeer naar de eigen site uit te lokken. Met de shoppable links van de Instagram Shopping tags wordt het Instagram account ineens een virtuele winkel. Zo kan de online shop moeiteloos opgenomen worden in de Instagram flow en krijgt je webwinkel even zoveel kansen om promotie te voeren. Het is deze gestroomlijnde winkelervaring die een openbaring is voor Instagram gebruikers en een opwindende ontwikkeling voor e-commerce bedrijven. Met andere woorden: de vlotte, natuurlijke overgang tussen browsen en shoppen maakt Instagram Shopping tot een succes.

Statistieken

Hoezeer de kans op aankoop stijgt dankzij Instagram Shopping bewijzen de statistieken. Internationale bedrijven die Instagram Shopping hebben opgezet zien nu al een omzetstijging. Of je nu een e-commerce gigant bent of een starter, Instagram Shopping biedt al je volgers een geweldige kans om tevreden klanten van je bedrijf te worden. Al wat nodig is, is een aantal taps of klikken.
De internationale bedrijven die Instagram Shopping ondertussen al lang genoeg gebruiken om er de eerste resultaten van te zien kennen deze waarheid. Een ervan is Spearmint LOVE, dat milieuvriendelijke kinderkleding produceert en verkoopt. Na het lanceren van Instagram Shopping zag de onderneming een toename van 25% in het verkeer naar hun webshop en 8% van de stijgende verkoopcijfers bleek te verklaren door de toename aan kopers via Instagram.

Ook Tyme, een webshop gespecialiseerd in hulpmiddelen voor het stylen van haar, zag een toename van het verkeer met 44% sinds de implementatie van Instagram Shopping. Eenzelfde verhaal is te horen bij Lulus, een merk van vrouwenondergoed, dat al meedraait sinds de testfase van het systeem. In die tijd waren Instagram kopers goed voor meer dan 100.000 bezoeken aan de Lulus website en 1200 productbestellingen.

Verbeterde gebruikerservaring

De vraag lijkt zo dus niet te zijn of Instagram Shopping kan werken, maar eerder waarom het duidelijk wel werkt. Een eerste reden hiervoor werd hierboven al kort vermeld en betreft de verbeterde gebruikservaring voor Instagram shoppers. Zodra gebruikers op een gelabeld product klikken, worden ze meegenomen naar een meer diepgaande beschrijving. Ze zien meteen de prijs en een lijst met gerelateerde items. Het is dan niet meer zo’n grote stap om verder te klikken naar het product in de online shop van de winkelier in kwestie. Ondertussen behoudt de gebruiker het gevoel dat alles verloopt via Instagram, zelfs (en misschien nog vooral) wanneer hij uiteindelijk niets koopt in de shop: gebruikers vallen steevast terug op hun vertrouwde Instagram omgeving.

Het zal bekend zijn dat het verbeteren van dit soort gebruikersdetails key zijn in de wereld van de e-commerce. De kleinste verbeteringen in gebruikerservaring kunnen een bepalende invloed hebben op de conversiepercentages en totale inkomsten van je shop. Instagram Shopping verbetert de details door het conversieproces beter te stroomlijnen. Ze nemen zowat alle obstakels weg op het pad tussen de ontdekking van een product en het aankopen van een product.

Verbeterde mogelijkheden voor content

De aloude troef van Instagram is het visuele karakter en laat dat nu een enorm effectief medium zijn voor e-commerce bedrijven. Daarbij komt dat het Instagram platform jou als webwinkel eigenaar erg veel mogelijkheden biedt om je volgers te binden. Je kunt hen op de hoogte houden in de newsfeed of engageren met Instagram Stories en Instagram Live. Desgewenst kun je zelfs werken met influencers. Bovendien is de kracht van je eigen volgers nooit te onderschatten. Zij kunnen je shop enorm helpen en laten zich graag verleiden door creatieve, engagerende en leuke acties.

Mobiele kopers

Tot slot is het succes van Instagram Shopping, zoals alles, een kwestie van vraag en aanbod. Dit aanbod speelt met name perfect in op de vraag van de mobiele koper. En laat het nu net de mobiele verkoop zijn die de trends en dus ook de toekomst van e-commerce volop gestalte geeft. In 2017 waren mobiele aankopen goed voor 58,9% van alle verkopen aan particuliere e-commerce gebruikers. Dat betekent dat we nu al meer aankopen doen met een mobiel dan met een desktop of tablet. En dit percentage zal voorlopig nog wel even stijgen. Wat is er beter dan het inzetten van Instagram Shopping om jouw klanten gewend te maken aan mobiel winkelen?

instagram shopping webwinkelkeur