Skip to content

Blog

Hoe kun je Facebook Messenger gebruiken om in 2020 jouw bedrijf een boost te geven? 

facebook messenger
11557
4
1

Facebook Messenger heeft wereldwijd 1.3 miljard gebruikers. Voor 2021 wordt er voorspeld dat dit aantal tot 2,4 miljard zal groeien. Elke maand sturen bedrijven en particulieren via Facebook Messenger ca. 20 miljard berichten. Er zijn hiervoor meer dan 300.000 bots in werking gesteld om de standaardtaken te kunnen verwerken. Dit zijn een aantal indrukwekkende cijfers! In dit artikel gaan we het daarom hebben over hoe jij Facebook Messenger kunt gebruiken om leads te genereren en om jouw marketingstrategie te versterken.

Waarom Facebook Messenger voor elk bedrijf onmisbaar is

Facebook Messenger is onder de berichten-apps erg populair en kan bedrijven het volgende bieden:

  • Een nieuw niveau van communiceren. Een snelle uitwisseling van tekstberichten, mediabestanden, audio- en videogesprekken tussen verschillende mobiele apparaten.
  • Kortere responstijden. Chatbots automatiseren en stroomlijnen de interactie met de klant, zodat live-klantmedewerkers zich op het oplossen van complexe taken kunnen concentreren.
  • Hoge betrokkenheid. Facebook Messenger heeft een open-rate van 88% en een klikfrequentie van 56%. Bovendien helpen chatbots en CTA-knoppen je om jouw verkoopfunnel te verbeteren.
  • Website-integratie. Je hoeft geen speciale online chat te installeren en te configureren. Alle communicatie vindt binnen één platform plaats.

Wat Facebook Messenger voor jouw bedrijf kan doen

Om optimaal van Facebook Messenger te kunnen profiteren, is het belangrijk om de communicatie op de juiste manier te organiseren:

  • snel en beleefd op berichten reageren;
  • standaardantwoorden vermijden en een levendige gespreksstijl onderhouden;
  • een reeks standaardtaken (veel gestelde vragen, meldingen, herinneringen, het plaatsen van bestellingen enzovoort) aan chatbots delegeren;
  • van een volledige reeks aan functionaliteiten gebruikmaken, die door de messenger worden aangeboden (lees hieronder meer daarover);
  • reclame-instrumenten gebruiken, die speciaal voor Facebook Messenger zijn ontwikkeld.

Alles wat jij over het gebruik van Facebook Messenger moet weten

Facebook ontwikkelde voor het gebruik van Facebook Messenger enkele handige regels. Je kunt deze richtlijnen volgen om blokkeringen en andere problemen te voorkomen.

Responstijden

Een paginabeheerder moet binnen 24 uur op gebruikers reageren. Dezelfde tijdspanne is ook van toepassing op het aanbieden van advertentiecontent, anders wordt jouw chat automatisch ‘geblokkeerd’. Als je snel en regelmatig reageert, wordt in jouw chatvenster de melding “Reageert binnen (…) uur” weergegeven.

Chatbots

De ingestelde responstijd voor automatische chatbots is 30 seconden. Tegenwoordig zijn potentiële klanten erg veeleisend. Niemand wil lang wachten, dus hoe sneller je reageert, hoe beter dat is.

Tags en abonnementen

Volgens de richtlijnen mag je bij het verzenden van advertentiecontent, zoals bijvoorbeeld kortingscodes, geen tags gebruiken. Als je deze regel overtreedt, kun je 7-30 dagen geen berichten verzenden.

De ‘24-uurs regel’ is op elk antwoord van toepassing en het maakt niet uit of het nu de eerste of de volgende berichten van de chatbot zijn. Er zijn een paar manieren om deze tijdspanne uit te kunnen breiden:

  • gebruik toegestane berichttags. Dit betekent dat je gegevens met betrekking tot gebruikersabonnementen, herinneringen aan aanstaande evenementen, boekingsbevestigingen enzovoort kunt verzenden.
  • Gebruik gesponsorde berichten. Dit soort berichten wordt in speciale blokken weergegeven. Alle aanpassingsinstellingen zijn via jouw account op Facebook beschikbaar.

Bron – Facebook

Hoe je in 5 eenvoudige stappen Facebook Messenger kunt configureren

Stap 1. Maak jouw bedrijfspagina aan en kies een naam

Je kunt Facebook Messenger alleen via jouw bedrijfspagina op Facebook gebruiken. Om er een aan te maken, moet je eerst een persoonlijke Facebook-pagina aanmaken. Klik in het bovenste menu op ‘Maken’ en selecteer vervolgens ‘Pagina’.

Wat betreft jouw paginanaam, kun je het beste de naam van jouw merk gebruiken. Jouw profielnaam moet langer dan vijf tekens zijn en moet zowel letters als cijfers bevatten. Voel je ook vrij bij het aanmaken van je pagina om een korte beschrijving van je bedrijf toe te voegen.

Stap 2. Pas jouw pagina aan

Als volgende stap moet je een profielfoto en een omslagfoto uploaden.

Dit zijn de belangrijkste merkelementen van jouw Facebook-pagina. Hier zijn een paar handige richtlijnen:

  • Gebruik als profielfoto jouw bedrijfslogo. Zorg ervoor dat het eenvoudig en visueel aantrekkelijk is. Bovendien moet jouw logo een neutrale achtergrond en een leesbaar lettertype hebben.
  • Jouw omslagafbeelding en jouw profielfoto moeten visueel samenhangend zijn. Jouw omslag kan verschillende informatie bevatten, zoals bijvoorbeeld jouw slogan voor het bedrijf, contactgegevens, productafbeeldingen enzovoort.

Zorg er ook voor dat je op al jouw afbeeldingen jouw logo als watermerk gebruikt. Als je nog geen bedrijfslogo hebt, aarzel dan niet om van een van de online branding diensten te profiteren. Met Logaster kun je bijvoorbeeld binnen enkele minuten professionele merkafbeeldingen maken. Voer jouw bedrijfsnaam in, selecteer jouw branche en kies het gewoon het logo dat jij het leukst vindt!

Stap 3. Schakel berichten in

Klik in de rechterbovenhoek van de pagina op ‘Instellingen’.

Klik op het tabblad ‘Algemeen’ en selecteer ‘Berichten’. Schakel alle soorten inkomende en uitgaande berichten in.

Stap 4. Stel een begroetingsbericht in

Zodra een gebruiker jouw pagina bezoekt, verschijnt er automatisch een chatvenster. Maak een begroetingsbericht om de gebruiker te verwelkomen en hen aan te moedigen om met jou in contact te komen. Klik op het tabblad ‘Inbox’ en selecteer ‘Gesprek starten’. Voer jouw begroeting in en deze verschijnt dan onmiddellijk in de chat.

Hoewel je ook de standaardbegroeting kunt gebruiken, kun je het beste een aangepast, origineel bericht bedenken dat opvalt. Je kunt jouw begroeting ook personaliseren door de naam van de gebruiker, die je aanspreekt, te gebruiken.

Stap 5. Stel geautomatiseerde antwoorden in

Dit is een goede optie, die jij in jouw voordeel kunt gebruiken. Het bespaart je veel tijd en het stelt gebruikers in staat om in de kortst mogelijke tijd informatie te ontvangen. Jouw geautomatiseerde antwoorden kunnen onder andere bestaan uit:

  • veelgestelde vragen;
  • meldingen (bijvoorbeeld informatie over de openingstijden).

Het instellen van geautomatiseerde antwoorden is gemakkelijk. Klik op het tabblad ‘Inbox’ en selecteer ‘Geautomatiseerde antwoorden’. Blader door de verschillende instellingen en schakel dan de instellingen in, die je nodig hebt.

Wat kun je nog meer doen?

Zet een chatbot voor jouw bedrijf in

Chatbot is een optionele maar wel zeer effectieve tool voor jouw bedrijf. Het stroomlijnt jouw communicatieprocessen, genereert 24/7 nieuwe klanten en het vervult andere belangrijke taken. Als automatische antwoorden voor jouw zakelijke behoeften onvoldoende zijn, moet je zeker een chatbot opzetten!

Zoektool voor berichtverwerking

Als Facebook het enige platform is dat je gebruikt om jouw bedrijf te promoten, kun je deze stap overslaan.

Bedrijven communiceren echter meestal via meerdere kanalen met hun klanten. Dit is wanneer de limiet van de responstijd van 24 uur een probleem kan vormen. Het is het beste om een geïntegreerd platform te vinden, dat alle boodschappers samenbrengt. Je kunt op één plek berichten van verschillende kanalen volgen en erop reageren.

Website-integratie

Met deze plugin kun jij Facebook Chat op jouw website installeren. Het is een tool om al jouw communicatie samen te brengen en te systematiseren.

Chatbots van Facebook Messenger: functionaliteiten en voorbeelden

Laten we eens bekijken wat de chatbots van Facebook Messenger kunnen doen en hoe je ze optimaal kunt gebruiken. Een chatbot is een code, die alleen binnen Facebook Messenger werkt en bedoeld is om een specifieke taak te verrichten. Dit kan een chatbot allemaal doen:

  • SMS-berichten, mediabestanden enz.;
  • jouw publiek segmenteren en automatische berichten plannen;
  • betalingen van klanten accepteren (deze optie is echter nog niet wereldwijd beschikbaar);
  • antwoorden geven op veelgestelde vragen en indien nodig een klant doorschakelen naar een live-medewerker;
  • klanten helpen bij het selecteren van producten;
  • klanten helpen bij het online plaatsen van bestellingen;
  • en nog veel meer.

Hoe je een chatbot optimaal kunt gebruiken

Zeven slimme tips om van jouw chatbot te kunnen profiteren:

  1. Bedenk een ideaal gespreksscenario. Test het uit en pas het aan om de communicatie met jouw gebruikers vlotter te laten verlopen.
  2. Denk aan jouw klanten. Jouw chatbot moet door snelle en informatieve antwoorden op vragen te geven aan de behoeften van jouw klanten voldoen.
  3. Geef gebruikers de mogelijkheid om met een live-medewerker te praten. Zorg ervoor dat deze optie duidelijk zichtbaar en beschikbaar is. Anders kan een klant vertrekken.
  4. Als jouw chatbot gegevens verzamelt (bijvoorbeeld voor het plaatsen van bestellingen), vertel de gebruikers dan hoe hun gegevens worden opgeslagen en verwerkt. Ook moet een gebruiker het recht hebben om te weigeren zijn persoonlijke gegevens te delen.
  5. Voorkom dat gebruikers met berichten worden gebombardeerd. Laat 2 of 3 seconden ruimte tussen de antwoorden in het chatvenster.
  6. Jouw antwoorden moeten zo beknopt mogelijk zijn. Gebruik ook een glimlachje en andere emoji’s om een gesprek persoonlijker te maken en wat op te fleuren.
  7. Als een gebruiker akkoord is gegaan met het verzamelen en het verwerken van gegevens, gebruik deze gegevens dan om jouw publiek te segmenteren. Op deze manier krijgt elke groep gebruikers de content waarin ze geïnteresseerd zijn. Dit is een onfeilbare manier om de conversieratio te kunnen verhogen.

Enkele voorbeelden van goede chatbots

LEGO

De gerenommeerde fabrikant van bouwsteentjes gebruikt een slimme chatbot die, op basis van verschillende parameters (leeftijd, prijs, thema etc.), potentiële klanten helpt bij het kiezen van het juiste product. Ook kan de online hulp de gebruiker op elk moment naar een live-medewerker doorschakelen.

MasterCard

De bot van MasterCard staat klaar om je uitgebreide informatie te geven over de diensten, die door het betalingssysteem worden geleverd. Je kunt je aanmelden, informatie ontvangen en antwoorden op veelgestelde vragen krijgen – dit alles zonder de hulp van een live-medewerker!

Samenvattend

Facebook Messenger is een hele handige tool om jouw bedrijf te laten groeien. Met deze veelzijdige messenger kun je een effectieve marketingstrategie implementeren en via een live-medewerker of chatbots een handig communicatiekanaal met jouw publiek opzetten. Stem Facebook Messenger af op de behoeften van jouw bedrijf en bekijk hoe jouw bedrijf naar een hoger niveau wordt getild!

Dit blogbericht is geschreven door Ihor. Hij is marketeer bij Logaster.com, een online merkidentiteitsbouwer die miljoenen kleine bedrijven heeft geholpen met branding. Igor is geïnteresseerd in SEO, SERM en staat altijd klaar voor een feestje met zijn vrienden.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

wij zijn natuurlijk geen webshop, maar ook als makelaar moet je met de tijd meegaan. Tegenwoordig gebruiken wij ook meer vooraf ingestelde antwoorden en begroetingen op messenger. Hierin geven wij aan dat de klant een mail kan sturen naar ons met de vraag of dat wij zijn berichtje zo snel mogelijk zullen beantwoorden. We merken dat dit wel degelijk effect heeft.

Mijn vraag is, kan iemand met een persoonlijke blog op messenger? En is het echt privé,? Kan daar een fake persoon zich voordoen als iemand anders? Graag antwoord aub. Danku

Hi An, om gebruik te kunnen maken van Messenger heb je een Facebook account nodig. Wanneer jij dit met je blog hebt dan kun je er gebruik van maken. Privéberichten zijn inderdaad niet voor anderen zichtbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *