Interview met TvKabels.nl

TvKabels.nl is een webwinkel die kabels verkoopt voor elektronische producten. Webwinkelkeur had een interview met de ondernemer Marthijn van Oostveen, die bij zichzelf dacht dat hij het sneller en beter kon dan zijn vroegere baas en toen zijn ondernemersdrive vrij baan gaf met TvKabels.nl.

Met TvKabels.nl verkoopt u allerlei kabels voor onder andere de televisie. Hoe is het idee voor uw webwinkel ontstaan?

• Ik ben ruim vijf jaar geleden begonnen met het werken als verkoper in een elektronicawinkel in Amersfoort. Toen ik de eerste werkdag op de winkelvloer stond vond ik het fantastisch om alle elektronicaproducten te zien en te mogen verkopen. Aangezien ik altijd al een ondernemende geest heb gehad, wou ik direct weten op welke producten de meeste marges werden behaald. Zo gezegd, zo gedaan! Ik ben toen naar mijn directe leidinggevende gestapt en al gauw kwam ik tot de conclusie dat er op de televisies bijna geen marges zaten, maar dat er juist op de bekabeling en de accessoires het meeste geld wordt verdiend binnen de retailwinkels (fysieke winkels).Ik wist al gauw wat mij te doen stond. Binnen een maand heb ik ontslag genomen omdat ik dacht dat ik dit goedkoper en beter kon. Ik heb vanuit China een aantal samples laten overkomen en deze te koop aangeboden op diverse handelsplatformen. Ik was alles binnen een week kwijt en al gauw kreeg ik vragen van klanten of ik ook andere bekabeling kon leveren. Ik heb dit met beide handen aangepakt en toen was TVkabels.nl een feit.

Wanneer is de webwinkel opgericht?

• TVkabels.nl is opgericht op 10 maart 2009. Aankomende maart bestaat TVkabels.nl zes jaar.
Marthijn van TvKabels.nl

Zijn er dingen waar u achteraf van denkt ‘had ik dat maar anders gedaan tijdens het opstarten van de webwinkel’?

• Natuurlijk zijn er dingen waar je achteraf spijt van hebt of denkt had ik dit maar anders gedaan, maar juist door er blanco in te stappen, heb ik heel veel geleerd. Iedereen gaat een keer op zijn bek. Maar juist van deze fouten leer je en je bedenkt je dan altijd een tweede keer voordat je weer zo’n fout begaat. Ik heb in de afgelopen jaren geleerd om altijd positief te denken. Niet te denken in problemen, maar juist in oplossingen.Een concreet voorbeeld waar ik achteraf spijt van heb is dat ik een groot aantal producten inkocht die ik eigenlijk helemaal niet verkocht kreeg op mijn webshop. Je zit dan met een voorraad waar je eigenlijk niks mee kunt en tegelijkertijd is er een groot bedrag van je inkoop weg. Gelukkig heb ik het uiteindelijk voor inkoopsprijs weten door te verkopen, maar dit zijn wel momenten waarvan je achteraf denk, had ik mij toch maar net even wat meer verdiept in mijn productassortiment.

Is het productassortiment altijd goed in te schatten? Komt het niet soms voor dat bij nieuwe producten op de markt de verwachting hoog is maar waarvan de uiteindelijk resultaten tegenvallen in de verkoop?

• Mijn leveranciers hebben een breed en diep assortiment, waardoor ik veel keuze kan maken in mijn productaanbod. Soms wordt er een nieuwe reeks producten gelanceerd, waarvan de verwachtingen hoog zijn. Helaas kom je er dan wel eens achter dat het toch niet zo goed verkoopt als verwacht. Wat je dan merkt is dat de producten al snel met fikse kortingen worden verkocht om zo nog de minimale marges erop te behalen.

Wat voor tips geeft u andere ondernemers die denken aan het starten van een webwinkel?

• Bedenk jezelf goed wat je wilt gaan verkopen. Ik weet dat er veel concurrentie op de markt is. Iedereen kan in principe een webwinkel beginnen, maar wat maakt jou onderscheidend ten opzichte van de concurrent? Ook ben ik ervan overtuigd dat als je in deze tijd een webwinkel begint je alleen succesvol kunt worden als je echt een uniek product hebt en je er zelf volledig achterstaat.

Door TvKabels.nl wordt er niet enkel in Nederland producten verkocht maar ook in het mooie buurland België. Merkt u verschillen tussen de twee landen in de producten die verkocht worden?

• Wij verkopen sinds twee jaar ook in het buurland België. Wij merken hier een groot verschil met het verkopen van onze producten. Waar ze in Nederland voornamelijk bekabeling kopen voor de televisie, verkopen wij in België voornamelijk bekabeling voor de gameconsole. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat dat prijzen in België voor gameconsole accessoires hoger liggen dan in Nederland. Onze Belgische klanten zijn erg tevreden over onze producten.

Marthijn met enkele kabels uit zijn assortiment.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er bij TvKabels.nl uit? Werkt u full-time aan de webwinkel en als dat zo is, wanneer heeft u er voor gekozen om dit full-time te gaan doen?

• Na het afronden van mijn studie heb ik besloten om TVkabels.nl serieuzer en professioneler aan te gaan pakken. Sindsdien heb ik ook een eigen kantoorruimte in Amersfoort genomen. Vanuit daar werk ik aan verdere groei van mijn webwinkel. Mijn producten zijn daar opgeslagen en tegelijkertijd heb ik daar ook mijn kantoor waarin ik werk. Ik verstuur mijn producten vanuit mijn kantoorruimte en een ander deel wordt rechtstreeks vanaf de leverancier verstuurd. Ik ben niet fulltime werkzaam, aangezien dit niet noodzakelijk is. Ik kan mijn webwinkel goed combineren met andere werkzaamheden. Wel is het zo dat ik de gehele dag bereikbaar ben voor mijn klanten, dus ik heb altijd een laptop of telefoon bij de hand. In de ochtend verwerk ik altijd mijn klanten e-mails, zet ik alle inkomende bestellingen in behandeling en praat ik met klanten via de chat. In de middag verwerk en pak ik alle bestellingen in voor mijn klanten. Tussendoor voeg ik nieuwe producten toe in mijn webwinkel, spreek ik af met netwerkrelaties en werk ik aan de online marketing van mijn bedrijf. Ik vind de diversiteit in mijn werkzaamheden het leukst. Je bent altijd met iets anders bezig, waardoor het nooit gaat vervelen.

Wat zijn de doelen van de organisatie? Heeft u de ambitie om de webwinkel verder te laten groeien?

• Ik wil TVKabels.nl verder laten uitgroeien en dit zal ook zeker gaan gebeuren. Tot op heden heb ik elk jaar nog een stijging van 25 % weten te bewerkstelligen, dus dat is een positief punt. Daarbij wil ik mijn productassortiment verder uitbreiden. Ik heb sinds kort volledig gratis verzending binnen mijn webwinkel. Dit slaat goed aan bij mijn klanten en de omzet is hierdoor flink toegenomen. Deze stijgende lijn hoop ik voort te kunnen zetten. Daarbij ben ik achter de schermen bezig om een re-design voor mijn webwinkel te organiseren. Het wordt wel eens tijd dat TVkabels.nl in een nieuw jasje wordt gestoken. Dit zal ook zeker de groei goed doen.

Heeft u zich vanuit de wens om te groeien verdiept in de verschillende keurmerken die u kunnen helpen met het versterken van de consumentenvertrouwen?

• Ik maak al een aantal jaar gebruik van Webwinkelkeur. Sinds ik dit keurmerk mag dragen, heb ik gemerkt dat mijn omzet flink is gaan stijgen. Dit heeft mij erg geholpen in het versterken van de consumentenvertrouwen.

Wat is uw beweegreden achter de keuze voor webwinkelkeur geweest?

• Het is een keurmerk waar regelmatig een hercontrole wordt uitgevoerd. Dit stelt mij gerust, omdat ik weet dat ik volledig aan alle eisen voldoe die volgens de wet verplicht zijn. Daarbij is Webwinkelkeur een betaalbaar en in mijn ogen een betrouwbaar keurmerk.