Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Je eerste 10 verkopen binnenhalen: zó doe je dat

Je hebt net je webwinkel aangemaakt, ingericht en live gezet. Al weken kijk je er naar uit: de opening van je webshop. Laat die bestellingen maar komen! Helaas gaat dat niet zomaar. Want hoe weten mensen van het bestaan van je shop? Ik geef je 8 tips om je eerste sales binnen te halen.

1. Persoonlijke social media kanalen

Je directe omgeving is vast en zeker op de hoogte: de opening van je shop. Nu tijd om het de rest van de wereld te vertellen. Dankzij social media kun je gemakkelijk dit nieuws op een persoonlijke manier verspreiden. Plaats een super persoonlijk bericht, inclusief foto van je product en een link naar je website, zodat je vrienden het kunnen delen. Vergeet daarvoor niet je bericht op ‘openbaar’ te zetten, zodat de vrienden van je vrienden het ook kunnen zien. Hoe meer bereik, hoe beter!

2. Adverteren via een bedrijfspagina

Deze optie is vergelijkbaar met de voorgaande tip en heeft ook betrekking op social media. Want naast een bericht op je persoonlijke kanalen, kun je via verschillende kanalen ook een bedrijfspagina aanmaken waarop je berichten kunt plaatsen. Kijk bijvoorbeeld naar Facebook en Instagram.

Het voordeel van een bedrijfspagina ten opzichte van een persoonlijke pagina is dat je jouw berichten zowel via Facebook als via Instagram kunt promoten. Hierdoor kun je mensen bereiken die jouw kanalen niet volgen. Je kunt zelfs heel specifiek richten op jouw doelgroep (door bijvoorbeeld te selecteren op locatie, leeftijd, geslacht en interesses). Deze advertenties kosten geld, maar zijn vaak wel effectief.

Schrik niet, adverteren via social media is ook beschikbaar voor de kleine budgetten: het kan al vanaf 1 euro per dag. Lees hier meer over adverteren via Instagram.

sales verkopen webshop webwinkel instagram

3. Google Advertenties

Als jij jouw webshop net geopend hebt, sta je waarschijnlijk nog niet heel hoog in de zoekresultaten van Google. Dit komt omdat je shop nog nieuw is en Google hem nog moet indexeren. Je kunt er voor kiezen om op (voor jou relevante) zoekwoorden te adverteren, zodat jouw webshop tóch hoger in de resultaten komt wanneer een potentiële klant die specifieke woorden bij Google intypt.

Klinkt dit als hogere wiskunde? Spijker je Google AdWords kennis bij met het blog De basis van Google Adwords.

4. Mond-tot-mond reclame

Deze tip kun je gebruiken als je een gebruiksvoorwerp verkoopt, zoals kleding, schoenen, sieraden of tassen. Een product dat anderen kunnen zien terwijl jij het gebruikt. Bijvoorbeeld een portemonnee die tijdens een aankoop wellicht door andere klanten wordt gezien. Bij interesse en vragen vertel jij natuurlijk super enthousiast dat jij het in jouw shop verkoopt. Als eigenaar of eigenaresse ben je natuurlijk ambassadeur van je eigen shop. Nog beter zou zijn als je ze er een visitekaartje bij kunt geven.

Je kunt natuurlijk ook influencers betrekken bij je marketingplan. Zij worden vaak nauwlettend in de gaten gehouden als het aankomt op nieuwe aankopen. Lees alles over het inzetten van influencers voor je shop.

5. Fysiek verkopen

Om je product nog meer onder de aandacht te brengen kun je natuurlijk ook fysiek verkopen op bijvoorbeeld een markt, beurs of event. Of huur een ruimte in een conceptstore waar je je producten kunt verkopen. Zorg ervoor dat in je kraam niet alleen je producten, maar ook je merk goed zichtbaar is. Dit maakt het gemakkelijk voor potentiële kopers om je goed terug te vinden. Lees 10 handige tips voor een succesvolle beursdeelname!

Had jij al een fysieke winkel voordat je startte met je shop? Dan kun je jouw huidige klanten in de winkel en per mail op de hoogte stellen van je nieuwe online shop.

sales verkopen webshop webwinkel

6. Free publicity

Free publicity is het genereren van publiciteit, zonder hiervoor te betalen. Denk hierbij aan (lokale) kranten, tijdschriften of blogs waarin jij als geïnterviewde jouw verhaal vertelt over jouw webshop. Zorg ervoor dat je bericht relevant is (nieuwswaarde biedt) en stuur duidelijke afbeeldingen mee, anders zal het niet geplaatst worden.

7. Openingsactie

Als je dan eindelijk een bezoeker op je website hebt, wil je natuurlijk dat hij gaat kopen. Door een openingsactie kun je je eerste bezoekers verleiden tot een aankoop. Gratis verzending, korting of een gratis product bij de eerste bestelling kan je potentiële koper over de streep trekken.

8. Reviews en keurmerk

Begin bij je eerste verkopen meteen met het verzamelen van reviews. Hierdoor oogt je webshop betrouwbaar, waardoor je ook klanten buiten je persoonlijke kring kunt bereiken. Haal het beste uit je keurmerk door ‘m op de juiste plek te plaatsen. Weten waar dat is? Lees het blog dat Stichting WebwinkelKeur voor ons schreef.

Bonus

En de bonustip: geef niet op! Als je net begonnen bent met je webshop kan het erg lastig lijken om je eerste sales binnen te halen. Maar vergeet niet, een succesvolle winkel zet je ook niet op in één dag, week of maand maar vergt tijd en energie. Na een tijdje zul je zien dat je energie zich uitbetaald en merk je vanzelf welke middelen het beste werken voor jou.

Na je eerste tien sales ben je natuurlijk nog niet klaar met het vermarkten van je product maar begint het pas net! Op naar de volgende 10, 100, 1000…