Oneerlijke concurrentie van Chinese webshops wordt aangepakt

oneerlijke concurrentie chinese webshops

Het is jou en veel andere webwinkeliers waarschijnlijk een doorn in het oog: Chinese webshops die producten voor een spotprijsje verkopen en ook nog eens gratis verzenden naar Nederland. Een slechte zaak, want daar kun jij als hardwerkende ondernemer amper tegenop boksen. Oneerlijke concurrentie dus. Hoe kan het eigenlijk dat Chinese webwinkels zo goedkoop zijn en wat moet er volgens ons gebeuren om af te rekenen met oneerlijke concurrentie? Wij leggen het uit in deze blog.

Waarom zijn Chinese webshops zo goedkoop?

De Nederlandse consument plaatst massaal bestellingen bij Chinese webwinkels en deze markt neemt alleen maar toe. In 2018 gaven Nederlanders bijna 273 miljoen euro uit bij deze online shops, dat is bijna een derde van alle crossborder bestedingen in dat jaar. De lage prijzen zijn daarbij de doorslaggevende factor. Hoe kan het eigenlijk dat Chinese webshops zo goedkoop kunnen verzenden? Dat heeft twee redenen.

1. De internationale afspraken zijn in het voordeel van China

oneerlijke concurrentie chinese webshops

In 1874 werd de Wereldpostunie opgericht. Het doel was om wereldwijd postverkeer te promoten. Pakketjes tot twee kilo kunnen door deze afspraken tegen een gereduceerd tarief naar het buitenland worden verstuurd. De ondernemer betaalt in China voor zijn pakket, maar hoeft in Nederland niet het gehele bedrag te betalen. De gedachte erachter was dat we elkaar ongeveer evenveel post stuurden en de kosten tegen elkaar weg konden strepen.

Inmiddels gaat dit niet meer op: China verstuurt zo veel pakketten, dat zij er het meeste voordeel uithalen. Stel, jij wil een pakket van één kilo versturen naar China. Bij PostNL kost verzenden zo’n 24 euro, terwijl er andersom maar enkele dollars betaald hoeft te worden voor hetzelfde pakket. De tarieven in China liggen zo laag, dat zij zelfs goedkoper naar Nederland kunnen verzenden dan Nederlandse webwinkels in hun eigen land. Oneerlijk, maar waar.

2. Btw- en importheffingen worden omzeild

Nog een reden waarom Chinese webshops zo goedkoop kunnen verzenden naar Nederland: ze omzeilen de btw- en importheffingen. Dit kan, omdat ze over pakketten met een waarde van minder dan 22 euro zijn vrijgesteld van deze belastingen. Het gevolg is dat er op het pakje wordt gezet dat de order goedkoper was dan dit bedrag, zelfs als dit helemaal niet het geval is.

Welke regels worden aangescherpt?

Vanaf 2021 worden er enkele maatregelen genomen om de concurrentie voor Nederlandse webwinkeliers eerlijker te maken. De btw-vrijstelling voor pakketten onder de 22 euro wordt afgeschaft in China. Dat betekent dat ook voor ‘goedkope’ orders belasting betaalt moet worden. Ook wordt er tegenwoordig gekeken naar het soort post. Voor pakjes geldt een hoger tarief dan voor brieven en commerciële post.

Wij van WebwinkelKeur geloven niet zo zeer in strengere regels, maar vooral in een strengere handhaving van de regels richting Chinese webwinkels. Chinese webwinkels voldoen namelijk niet aan de Europese wetgeving terwijl ze wel op onze markt verkopen. Een goed voorbeeld hiervan is AliExpress. Als klanten problemen hebben met leveranciers, moeten zij contact opnemen met arbitrage-instituut in Hongkong. Dit, terwijl het volgens Europese wetgeving mogelijk moet zijn om in jouw eigen land naar de rechter te stappen. Ook de Consumentenbond en Test Aankoop (België) vinden dat toezichthouders als de Autoriteit Consument en Markt hier moeten optreden.

Een ander belangrijk punt is dat op producten die bij AliExpress besteld zijn vaak geen herroepingsrecht van toepassing is. AliExpress is namelijk een platform waar de verkopers zelf bepalen of retourneren mogelijk is. Klanten kunnen meestal het product niet binnen veertien dagen zonder opgaaf van reden terugsturen. En wanneer dat al wel kan, moet het product retour richting China. De verzendkosten voor het retour wegen in zo’n geval niet op tegen de kosten van het product. Naar ons idee zou een partij die zich zo sterk richt op de Nederlandse markt een lokaal retouradres moeten aanbieden en er op moeten toezien dat verkopers aan de Nederlandse wet voldoen.

Ook over de garantietermijn is veel onduidelijkheid. AliExpress meldt nergens dat zij zich houden aan de termijn van twee jaar die in de Europese Unie geldt.

Oneerlijke concurrentie Chinese webshops: er valt nog veel winst te behalen

Zoals je merkt, is de oneerlijke concurrentie van Chinese webshops helaas nog steeds een feit. Oneerlijke concurrentie van Chinese webshop wordt aangepakt, maar nog niet voldoende. Zowel voor het milieu als de economie is het slecht dat Chinese webwinkels goedkoper kunnen verzenden vanuit China naar Nederland dan vanuit Nederland naar Nederland. Wij van WebwinkelKeur vinden het dan ook vreemd dat lokaal verzenden prijziger is dan van China over de hele wereld. Dat zou naar ons idee moeten veranderen. Daarnaast vinden we dat Chinese webwinkels ook gewoon moeten voldoen aan de Europese wetgeving en netjes de belastingen moeten betalen. Hopelijk wordt er snel beleid gemaakt wat zorgt voor eerlijke concurrentie.

Dit verhaal is maar ten dele waard, kijk naar Mr. Joy.nl dit zijn ook chinezen die wél voldoen aan de EU wet, voornoemde heeft nog meerdere websites!

Zeker oneerlijke concurrentie. Geen invoerrechten, extreem lage/geen shipping costs, geen herroepingsrecht. Mensen gaan alleen voor prijs. Mijn dochter bestelde een kettingje voor $ 0,11, dit is zeg, € 0,10. Stel het kettingje kost niets (wat niet zo is) dan wordt het voor 10 cent in heel Europa verpakt en bezorgd. Ik ben in nederland voor een postzending al 90 cent kwijt.
Wat mij betreft eerlijk speelveld maken, want dit is geen doen. Wel is de kwaliteit laag, maar veel mensen geven er niet om.