Skip to content

Blog

Overtuigende webteksten: het verschil tussen verder lezen en wegklikken

8993
0
0

Als ondernemer weet je als geen ander hoe je iemand moet overtuigen. Tenminste: als je met iemand in gesprek bent. Maar lukt het je ook om op papier te overtuigen? Op je website? Weet jij de aandacht van je lezers te trekken én vast te houden? Als dat niet zo is, raak je zeker potentiële klanten kwijt. Ga jezelf maar na: als een website je niet aanstaat, klik je ‘m binnen een paar tellen weg. Pakkende, overtuigende webteksten zijn essentieel.

Iedereen kan schrijven. Logisch dat menig ondernemer zelf de teksten schrijft voor z’n website. Da’s snel verdient. Denken ze. Het resultaat? Een saai verhaal, dat draait om het bedrijf, in plaats van de klant. Een tekst waarvan je niets begrijpt. Waarin je afwisselend met u en je wordt aangesproken. Waarin taalfouten zitten. Daar gaan je bezoekers…

Goede webteksten: waar moet je op letten?

  1. Sluit aan op de vraag van je klant en benoem je toegevoegde waarde

Voor een goede webtekst moet je helder de problemen of vragen van jouw klanten voor ogen hebben. Dat benoem je eerst. Pas daarna geef je aan hoe jij ze daarbij helpt. Verwoord duidelijk waarom jij de beste optie bent. Wat jouw toegevoegde waarde ten opzichte van de concurrentie is. Goedkoper, sneller, specialistischer… De mogelijkheden zijn eindeloos.

  1. Kies de tone of voice die bij jouw bedrijfscultuur past

Je bedrijfscultuur komt tot uiting in de tone of voice. Aan de telefoon, in de mail of op je website: spreek mensen steeds op eenzelfde manier aan. Die tone of voice is meestal afhankelijk van je bezoekers: oud of jong, sociale sector of bankwezen… Je kunt je echter ook bewust onderscheiden door te kiezen voor het taalgebruik dat het best bij jou en je medewerkers past, ongeacht de branche of doelgroep.

  1. Bepaal op welk zoekwoord je gevonden wilt worden

Wil je goed gevonden worden in de zoekmachines, dan zijn Search Engine Optimized (SEO) teksten onmisbaar. Daar zijn duidelijke richtlijnen voor. Zo geef je iedere pagina een zoekwoord of combinatie van zoekwoorden mee, die je in de titel en op diverse andere plaatsen in de tekst laat terugkomen. Ook zaken als tussenkopjes, links en afbeeldingen vergroten de SEO van je tekst en zorgen dat je hoger in de zoekranglijsten eindigt.

  1. Schrijf een vlot lezend verhaal

Nu is het zaak al deze input in een soepel lopend verhaal te gieten met een aansprekende titel en inleiding. De rest van de tekst structureer je in korte alinea’s, met daarboven tussenkopjes die de lading dekken. Lezers zien zo in één oogopslag waar jouw tekst over gaat. De belangrijkste tekst zet je bovenaan, de minst belangrijke tekst onderaan. Houd het simpel en vermijd vakjargon: hoe meer mensen de tekst (kunnen) lezen, hoe beter.

Een professionele website die je wat oplevert

Wil jij dat internet voor je werkt? Dat je website daadwerkelijk omzet genereert? Zorg dan voor een website die er niet alleen geweldig uitziet, maar die ook qua tekst professioneel en overtuigend is.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *