Skip to content

Blog

Werken met influencers? Dit zijn de regels

Influencer Regels
2808
0
0

Influencers. Robert Cialdini, oud-hoogleraar psychologie en marketing (en ook wel The Godfather of influence genoemd), schreef al over beïnvloeding in zijn bestseller uit 1984 ‘Influence: The psychology of persuasion’. Één van zijn beïnvloedingsprincipes is dat we eerder informatie aannemen van mensen die gezag hebben of die we als expert zien. Vandaar dat influencer-marketing het zo goed doet!

Ook adverteerders hebben de influencer-marketing omarmd, nu ze andere manieren moeten bedenken om jonge doelgroepen te bereiken. Die kijken immers veel minder vaak naar televisie of in een gedrukte krant dan oudere generaties. Voor adverteren in games, video’s en op social media wordt de laatste jaren dan ook steeds meer gebruikgemaakt van influencers. Met een goede influencer-campagne bereik je met jouw product in één keer heel veel potentiële klanten. En wie wil dat nu niet? Want stel je voor dat Kylie Jenner met haar 384 miljoen volgers jouw zelfbedrukte shirtje draagt. Of Beyoncé jouw oorbellen. Dan weet je zeker dat je het druk gaat krijgen in je webshop!

Influencing is dus booming business. Misschien ben je nog helemaal niet toe aan het werken met influencers, misschien ben je er al druk mee bezig, of misschien zie je het helemaal niet zitten. Maar als je met influencers werkt of wilt gaan werken, lees dan zeker verder, want het is belangrijk om te weten waaraan hun content moet voldoen. Zowel de influencer als jij als adverteerder zijn namelijk verantwoordelijk voor het naleven van die regels.

Regelgeving rondom influencer-marketing

Zoals zo vaak met nieuwe ontwikkelingen, duurt het even voordat de regelgeving daarop is aangepast. Dat geldt ook voor influencer-marketing. Influencers waren al verplicht zich te houden aan de regels over transparantie zoals die zijn opgenomen in de Reclamecode Social Media, die sinds 2014 is toegevoegd aan de Reclamecode. In 2019 werd die na overleg met adverteerders, media, social media professionals, communicatieadviesbureaus en consumenten-vertegenwoordigers aangepast. De naam werd veranderd in Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. De inhoud daarvan, in één zin samengevat: het moet voor consumenten duidelijk zijn dat het om reclame gaat.

Influencers moeten transparant zijn over de relatie tussen henzelf en de adverteerder als voor het bespreken of tonen van een merk of product een bepaald voordeel is geboden. Dit houdt in dat:

  • Reclame op social media duidelijk herkenbaar moet zijn
  • De vermelding goed moet opvallen en past bij doelgroep en het gebruikte social media platform
  • Duidelijke termen gebruikt worden, rekening houdend met de verschillen tussen de social media platforms en met de doelgroep
  • Het bericht niet in strijd mag zijn met de andere regels van de Reclamecode

De website influencerregels.com heeft per social mediakanaal aangegeven waaraan berichten moeten voldoen. Deze voorlichtingswebsite is een initiatief van de DDMA Commissie Influencer Marketing, onderdeel van DDMA, de branchevereniging voor datagedreven marketing, service en sales. Je vindt er ook handige tips voor influencers, bijvoorbeeld over welke hashtags te gebruiken bij gesponsorde berichten, op welke momenten in een video of podcast je dit kunt melden etc.

Wanneer hebben influencers te maken met de mediawet?

Voor verspreiders die video’s uploaden op videoplatforms kan de Mediawet van toepassing zijn. Daar is sprake van als iemand meer dan 500.000 volgers heeft op YouTube, TikTok of Instagram, regelmatig video’s plaatst, verdient aan de video’s en is ingeschreven bij de KVK.

Best veel om op te letten dus, maar als je onthoudt dat het altijd duidelijk moet zijn dat het om reclame gaat, kom je al een heel eind. Wil je meer weten? Op de websites van Reclamecode en het Commissariaat voor de Media vind je meer informatie. En op het eerder genoemde influencerregels.com staat alles ook heel duidelijk uitgelegd. Daarnaast zijn er diverse bureaus die jou kunnen helpen in je zoektocht naar de perfecte influencer voor jouw product of dienst. Zij hebben contacten met diverse influencers, bemiddelen bij de samenwerking en kunnen jouw eventuele vragen over de regelgeving ook beantwoorden. Veel succes en plezier met je campagne!

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *