Product video-reviews: je producten snel en seriematig reviewen

Bij WebwinkelKeur helpen we natuurlijk graag webwinkels met nuttige tips. Vandaar dat we de komende drie weken Jan Roelofsen van Tim’s Speelgoedboerderij aan het woord hebben over Sales-Service-Social-videocontent voor E-commerce.  Praktisch gezien betekend dit videocontent over de producten dat de webwinkel in zijn assortiment aanbiedt. Geen droge videocontent over de producteigenschappen die vermeld staan op de website maar content die duidelijk laat zien ‘wat je er nu eigenlijk mee kunt’.

Aan het woord is nu Jan namens Tim’s Speelgoedboerderij;

Video voor webshops, hoe pak je dat aan?

In een drieluik over video voor ecommerce pak ik in dit blog de video-review aan. Oftewel je producten snel en seriematig reviewen.

Waarom video reviews?

Een goede review maak je voor je klant. En dus ook voor jezelf, je wordt namelijk gedwongen vanuit klant-perspectief naar je winkel en producten te kijken. Met die insteek help je, je klant het product te begrijpen en een goede aankoop te doen.

Een productkoppeling van een groothandel naar een webwinkel is eenvoudig. Je kunt met een template en een dagje doorwerken een complete webwinkel opzetten. Dropshipping en klaar. Je bent dan echter wel nummer …xxzoveel.. die precies hetzelfde doet.

En zoals je enkele blogs eerder kon lezen, is onderscheidend vermogen belangrijk. Maar een laagste prijs als USP…  dat unieke kan maar één leverancier hebben. Voor één of enkele dagen. Daarna is een ander wel weer enkele centen goedkoper.

Onderscheidend

Als je nu start met video ben je uniek. Niet alleen nu maar ook volgend jaar en de periode daarna. Je bent als persoon namelijk uniek en het sterkste USP wat je winkel heeft!

Zet je vakkennis in; en daarmee bedoel ik niet HTML en SEO, maar om je producten een gezicht te geven. Die vakkennis in een video maakt je winkel uniek, er zijn weinig webwinkeliers welke al gestart zijn met de inzet van video. Oftewel begin vandaag met de inzet van video om morgen al op je concurrent voor te lopen. Om zo als winkelier je klant écht te helpen.

Als je dat doet, ben je anders dan de rest. En dan val je op; je winkel krijgt een gezicht.

Klinkt vernieuwend; niet waar?

Met
Met video krijgt je webwinkel een eigen gezicht.

Niet waar.

Winkelier-zijn bestaat al meer dan 100 jaar en dan heb je altijd een gezicht bij de winkel en winkelier. Eigenlijk pak je op deze manier een beproeft concept op; je geef je winkel en producten een gezicht. En dus een enorm onderscheidend vermogen in een overvolle markt.

Video-reviews

Een video review maak je voor je klant. In de winkel geef je uitleg aan de klant, in dit geval staat de klant verbonden via een lens en kabel ook voor je. Klinkt simpel, en dat is het ook.

De stijl is dus best eenvoudig, ga dus geen TellSell imiteren en mensen irriteren. Wees jezelf en behandel het product. In het begin is het natuurlijk wel even wennen om tegen een camera te gaan praten. Je hebt geen vraag-antwoord zoals in een winkel wel is. Het is dus wel slim om voor opname te weten wat je wil gaan vertellen of welke vragen via mail&telefoon over dit type product binnen zijn gekomen.

Belangrijkste: ‘vertaal’ producteigenschappen naar de toepassing. Geen LxBxH maar uitleg wat je ermee kunt. Wat het product voor je doet. Dat maakt een review een goede review. Klantgericht.

Veel en professioneel

De video’s bij oa Coolblue en Sneltoner zien er goed uit; natuurlijk en vertrouwd. Waarom; je wordt niet afgeleid door tekortkomingen in camerawerk en licht&geluid. Pas wanneer de video niet goed is valt het op.

Kun je dat zelf realiseren? Jazeker.

Je plafond ligt dan ongeveer bij 5 tot 10 videos per dag.. Echter, Sneltoner heeft er recentelijk 90 op een dag gemaakt.(!)

*commercial break*

Dat is precies de reden waarom we; in eerste instantie voor Tim’s Speelgoedboerderij, een videosysteem hebben opgebouwd voor e-commerce. Snel en goedkoop veel video-materiaal produceren. Met een beproefde opstelling veel video’s produceren. De kostprijs is hierdoor in het voorbeeld van Sneltoner ongeveer 10,- Euro per video..

Aandachtspunten

Hoe en waar je video materiaal ook gaat produceren; houdt het consistent. Consistentie in kleurgebruik, lettertype gebruik, huisstijl gebruik, alles. Het moet als een warm bad voelen; mag geen verschil maken of je klant in je shop; stenen winkel of videokanaal zit.

Daarnaast moet je verhaal to-the-point zijn.

afbeelding2
Kom gelijk tot de kern van je uitleg; wat ga je doen – waar ga je het over hebben?

Blijkbaar hebben we tegenwoordig een erg korte spanningsboog, kom dus gelijk tot de kern van je uitleg. Wat ga je doen; waar ga je het over hebben.

Doe je dit niet dan gaat je klant of de tijdsbalk schuiven of op zoek naar een andere website waar wel de benodigde informatie is te vinden. Terwijl je net zo goed bezig was.

Met A/B testen blijkt dit ook, video’s waar we een intro voor hebben raakt gemiddeld 12% meer bezoekers kwijt de eerste 10 seconden. Die komen dus nooit bij je call-to-action.

Samenvatting

Met een goede video-review help je je klant kopen. Dit blijkt ook uit het percentage retouren; in ons geval is dit bij de producten waar een video van is zelfs onder de 1% terecht gekomen. Zet je klant centraal, leg uit wat je kunt met het product en produceer slim veel video-content! In het volgende blog ga ik in op de service-video. video’s die je klant binden aan je bedrijf, leuk zijn om te kijken.

TIP; In deze screencast over Youtube-SEO laat ik zien en leg ik uit hoe je een video SEO verantwoord inricht en dan op de status ‘openbaar’ plaatst.

youtube
Zet je klant centraal; leg uit wat je kunt met het product en produceer slim en veel video-content. Bron afbeelding: ‘think with google’