Skip to content

Blog

Resultaat onderzoek: Groeiende E-commerce, Transparante prijzen & contractuele beperkingen

Resultaat onderzoek: Groeiende E-commerce, Transparante prijzen & contractuele beperkingen

388
0
0

De Europese commissie (EC) heeft onderzoek gedaan naar de e-commerce sector en daarvan de resultaten afgelopen donderdag gepubliceerd.

Het onderzoek

De EC heeft het sectoronderzoek naar de e-commerce in mei 2015 ingesteld. Het doel van dit onderzoek is de EC de mogelijkheden geven om mogelijke concurrentieproblemen op de Europese e-commerce markten op te sporen.

Aan het onderzoek namen 1800 ondernemingen deel welke actief zijn in de e-commerce, dit onderzoek was primair gericht op bedrijven welke aan consumenten verkopen. Er werden 8.000 distributieovereenkomsten geanalyseerd. In het donderdag gepubliceerde (voorlopige) verslag presenteert de EC haar eerste bevindingen in dit onderzoek.

De Europese Unie
De Europese Unie

Bevestiging van belang E-commerce

Dat e-commerce steeds belangrijk wordt bevestigd ook dit onderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat in 2015 de helft van de Europese consumenten online een product heeft besteld. In sommige landen is dit zelfs 8 op de 10 consumenten.

Transparante prijzen

E-commerce draagt in belangrijke mate bij tot prijstransparantie en prijsconcurrentie, waardoor consumenten het aanbod van bedrijven beter kunnen vergelijken. Deze transparantie werkt ook aan de aanbodzijde: zo blijkt uit het onderzoek dat meer dan de helft van de detailhandelaren de prijzen van concurrenten volgen en dat het overgrote deel reageert op prijswijzigingen van concurrenten.

Beperkingen vanuit fabrikanten

Fabrikanten hebben volgens de EC met het oog op de groeiende e-commerce sector gereageerd door hun distributie modellen te wijzigen en beter te controleren. Het komt steeds vaker voor dat fabrikanten producten alleen leveren aan vooraf geselecteerde verkopers en dat fabrikanten hun producten zelf ook rechtstreeks online verkopen.

Enkele constateringen van de EC baren ons ook zorgen. Zo beperken steeds meer fabrikanten contractueel de verkoop.

  • meer dan twee op de vijf verkopers worden geconfronteerd met enige vorm van prijs aanbeveling of prijsbeperking vanuit fabrikanten
  • bijna een op de vijf winkeliers mogen volgens hun contract niet of beperkt verkopen via online marktplaatsen
  • bijna één op de tien winkeliers zijn contractueel beperkt in het vermelden van hun producten in prijsvergelijkers
  • meer dan een op de tien winkeliers worden beperkt in de mogelijkheden om hun producten over de grens te verkopen

De EC gaat uitzoeken of deze afspraken niet in strijd zijn met wetgeving. Tevens verwachten wij dat de EC haar best zal doen om deze beperkingen aan banden te leggen, omdat dit rechtstreeks in gaat tegen de visie van de EC van een interne (Europese) markt.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *