Europese privacy regels

Steeds meer zaken worden Europees geregeld. Sinds deze week is privacy dan ook Europees geregeld. Het Europees parlement nam gisteren de privacy verordening aan. Hiermee worden de regels op privacygebied in de gehele EU gelijk.

Eerder dit jaar ging al nieuwe Nederlandse privacy wetgeving in, belangrijk onderdeel daarvan was de meldplicht voor beveiligingslekken. Daarmee is het voor jouw als webwinkelier verplicht om melding te maken van datalekken.

Hoewel deze wetgeving gebaseerd was op Europese richtlijnen, was deze wet nog niet overal gelijk. Met deze nieuwe verordening is dit wel het geval. Erg veel veranderd er echter niet voor jou als Nederlandse webwinkel. Wel is het straks mogelijk om hogere boetes te krijgen voor misstanden.

Verschil richtlijn en verordening een notendop: Een richtlijn moet omgezet worden in nationale wetgeving, hierdoor kunnen onderlinge verschillen ontstaan, een Europese verordening geldt rechtstreeks als wetgeving in alle lidstaten.

De belangrijkste zaken uit de nieuwe verordening zijn:

• Boetes kunnen oplopen tot 20 miljoen euro of 4% van de jaarlijkse wereldwijde omzet
  • Je moet in een begrijpelijke taal uitleggen hoe je met persoonsgegevens om gaat, bijvoorbeeld middels onze voorbeeld privacy policy
  • Consumenten hebben het recht om hun gegevens te kunnen verhuizen (exporteren) naar een andere aanbieder
  • Consumenten hebben het recht om geïnformeerd te worden wanneer hun gegevens gehackt zijn
  • Consumenten moeten op een duidelijke manier toestemming geven voor het verwerken van hun persoonsgegevens
  • Consumenten hebben het recht om vergeten te worden (verwijdering van gegevens)

De regels zijn pas over 2 jaar definitief, we zullen je dus op de hoogte houden rondom de gevolgen voor jou als webwinkelier.

Privacy in de EU

Beveiliging & privacy heeft prioriteit

Het is duidelijk dat privacy en beveiliging steeds belangrijker worden. We raden je daarom aan eens goed naar de beveiliging van jouw webwinkel te kijken.

Steeds meer Europese regels

Hoewel niet iedereen positief staat tegenover steeds meer Europese invloed, wordt het wel steeds makkelijker om internationaal te verkopen. Helaas verschillen andere regels vaak nog per land, toch verwachten wij dat steeds meer regels de komende jaren uniform worden. Daarmee wordt de drempel om over de grens te verkopen steeds kleiner. Pak als webwinkelier dus die kans. Wij ondersteunen jou daar graag in met ons meertalige pakket.