Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

ACM boete Coolcat gehalveerd in hoger beroep

In een blogbericht uit 2016 vertelden we dat de Autoriteit van Consument en Markt (ACM) een stel enorm hoge boetes had opgelegd, onder andere ook voor Coolcat. De ACM boete was geen kattenpis; het ging namelijk om een bedrag van maar liefst 220.000 euro. Coolcat ging hiervoor in hoger beroep en is nu deels in gelijk gesteld.

ACM deelde in 2016 fikse boetes uit

Teruggaande naar 2016: ACM deelde toen fikse boetes uit die samen meer dan een half miljoen euro bedroegen. Niet alleen grote webwinkels als Coolcat en Bever (198.000 euro) kregen boetes opgelegd, maar ook kleine, zoals Hipvoordeheb.nl (50.000 euro) en Kiesdejuistesportbh.nl (50.000 euro). In totaal kregen vijf webwinkels een ACM boete. Deze webwinkels informeerden hun klanten onvoldoende over de wettelijke annuleringstermijn. Met als gevolg dat de klant niet goed wist wat zijn of haar rechten waren omtrent de retourtermijn en volledige terugbetalingen.

ACM boete

Strenger optreden tegen modebranche

Dit was reden genoeg voor de ACM om deze boetes uit te delen. Deels ook omdat ze in 2014 al hadden aangegeven strenger op te treden tegen webshops in de modebranche als ze hun klanten niet voldoende zouden informeren over het herroepingsrecht. De vijf beboette webwinkels zijn overigens op de radar van de ACM gekomen door een onderzoek van de Consumentenbond en de ontvangen meldingen bij ConsuWijzer.

 

Coolcat in hoger beroep voor ACM boete

Teruggaande naar Coolcat: de boete van 220.000 bestond uit twee ‘kleinere’ boetes: 120.000 euro omdat ze de regels omtrent het herroepingsrecht aan hun laars lapten en 100.000 euro omdat ze de klanten onvoldoende zouden informeren over het retourneren. Het boetebesluit is uitgebreid hier terug te lezen. Coolcat ging vervolgens voor beide boetes in hoger beroep. Volgens de rechtbank had de ACM Coolcat, evenals bij de 40 andere webwinkels, van tevoren een waarschuwing moeten geven. Dit is in strijd met het gelijkheidsbeginsel, waardoor de laatste boete van een ton is opgeheven. Coolcat gaf als verklaring aan dat door een systeemfout de terugbetalingen incorrect waren verlopen. Volgens de rechtbank is deze fout voor hun eigen rekening, waardoor de eerste boete als evenredig en rechtvaardig wordt gezien.

 

Conclusie

Zo zie je maar weer dat het niet alleen van belang is om wettelijke regels streng na te leven, maar ze ook transparant op je webwinkel te plaatsen. Zo voorkom je niet alleen waarschuwingen of ACM boetes, maar zorgt het ook voor verbeterde klantenservice. Je klanten weten immers wat ze van jou als webwinkelier kunnen verwachten. Vermeld daardoor duidelijk binnen de voorwaarden en op een aparte retourpagina dat de klant 14 dagen de tijd heeft om een product te herroepen en na herroeping nogmaals 14 dagen de tijd heeft om het product daadwerkelijk retour te sturen. Als webwinkelier ben je vervolgens verplicht het geld binnen 14 dagen na herroeping terug te geven. Maak vooral gebruik van onze voorbeeldteksten die dekkend genoeg zijn. Neem ook eens onze keuringspunten door. Die zijn namelijk gebaseerd op de wetgeving.

 

Wil je zeker weten dat je de juiste informatie op je webwinkel toont? Laat je webwinkel door ons controleren!

Direct aanmelden bij WebwinkelKeur