Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Samenwerking in strijd tegen frauduleuze webwinkels lijkt te werken

De laatste tijd was het weer volop in het nieuws; het aantal aan frauduleuze webwinkels was weer gestegen. Is dit echter wel correct? Of is de conclusie wellicht iets te snel getrokken. Het is namelijk zo dat verschillende partijen de samenwerking zijn aangegaan om fraude tegen te gaan. En dat lijkt te werken!

Er wordt een groter percentage aan frauderende webwinkels opgepakt

Uit het rapport dat de politie op 06-02-2018 op de website publiceerde blijkt dat het aantal opgepakte frauderende webwinkels sterk is toegenomen (438 in het afgelopen jaar, tegenover 35 in 2016). Hierbij gaat het voornamelijk om zogenoemde interventies, waar de betaaldiensten waar de betreffende webwinkelier gebruik van maakt afgesloten worden. Daarnaast wordt ook regelmatig de webwinkel offline gehaald, zodat er geen verdere bestellingen doorgevoerd kunnen worden. Over het algemeen doen de betaaldienstverleners die ingelicht worden extra controle om vast te stellen of het daadwerkelijk om oplichting gaat. Hierbij wordt onder andere onderzocht of organisaties ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel.

Minder aangiftes

Het landelijke meldpunt van internetoplicht (LMIO) van de politie geeft aan “niet ontevreden te zijn over de strijd tegen internetoplichting”. Vorig jaar kwamen er namelijk 38.343 aangiften. Dat zijn er ruim 8.000 minder dan het jaar er voor. Door de politie wordt hierbij aangegeven dat voornamelijk de voorlichting en de promotie meehelpen aan de dalende trend. Maar ook het gezamenlijk optrekken van het landelijke meldpunt internetoplichting (LMIO), het openbare ministerie, een twaalftal psp’s en iDEAL helpt daar mogelijk bij. Deze samenwerking werd reeds in oktober van 2017 aangekondigd.

Bekijk onze animatiefilm om te voorkomen dat je dupe wordt van een frauduleuze webwinkel

Consumentenvoorlichting: Betrouwbaarheid webwinkel controleren from Stichting WebwinkelKeur on Vimeo.

 

 

 

 

Tags
Over de auteur
Jelmer van der Linden (Website)

Jelmer heeft meer dan 10 jaar ervaring op het gebied van marketing. Als reclamemaker heeft Jelmer een voorkeur voor digitale romantiek, bonding in plaats van branding en kwalitatieve content in plaats van keiharde promotie. Jelmer is bij Stichting WebwinkelKeur dan ook verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en strategie.


Over Stichting WebwinkelKeur

Stichting WebwinkelKeur is een onafhankelijke organisatie met een transparant webwinkel keurmerk in combinatie met klantbeoordelingen.

Ook lid worden voor slechts € 8,95 per maand?

Lid worden

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *