Van techneut naar koekenbakker: het verhaal van Koekatelier

Bij WebwinkelKeur horen we veel bijzondere ondernemersverhalen. Omdat we geloven dat ondernemers veel van elkaar kunnen leren, geven we graag een podium aan een lid die graag iets wil vertellen over zijn of haar – soms hobbelige – weg naar goed ondernemerschap. Deze keer vertelt Ilza van Koekatelier hoe zij van haar twee passies haar werk heeft gemaakt!

Vertel eens, wie ben je en wat doe je?

Ilza van Koekatelier

Mijn naam is Ilza Keeman, ik ben 31 jaar oud, woon samen en ben het baasje van een hele lieve kat. Maar ik ben vooral ook trotse eigenaresse van mijn webwinkel Koekatelier, waar inmiddels meer dan 100 bestellingen per maand de deur uit gaan. Ik werk bij Koekatelier als fulltime zzp’er en schakel – waar nodig – de hulp in van freelancers. Zoals de naam al een klein beetje verklapt verkoop ik met Koekatelier het grootste assortiment Nederlandse koekstempels en koekstekers. Koekstempels zijn stempels waarmee je (gepersonaliseerde) figuurtjes of teksten op koekjesdeeg kunt maken. Met koekstekers kun je figuurtjes maken uit koekjesdeeg, hiermee maak je bijvoorbeeld een koekje in hartjesvorm. Deze stekers verkoop ik niet alleen, ik maak ze ook nog eens (grotendeels) zelf.

Op welk moment wist je dat je voor jezelf wou gaan beginnen?

Als je mij twee jaar terug had verteld dat ik een succesvol bedrijf zou runnen in koekstempels- en uitstekers, dan had ik je vierkant uitgelachen. Mijn wereld zag er toen héél anders uit dan nu. Ik zat thuis in de ziektewet na twee – in mijn ogen – mislukte ondernemingspogingen en een baan in loondienst als klantenservice medewerkster. Deze combinatie heeft mij volledig doen ‘vastlopen’ en ik kwam hierdoor in een diep dal terecht.

Toen ik eenmaal in dat diepe dal zat, wist ik het allemaal niet meer. Ik besloot toen maar koekjes te gaan bakken, want dat vond ik leuk, gezellig en niet te ingewikkeld. Maar misschien nog wel het belangrijkste: ik kon mijn gedachten richten op het bakken van de koekjes, terwijl ik ondertussen druk was met het verwerken van allerlei dingen in mijn hoofd. De koekjes heb ik trouwens vooral uitgedeeld aan vrienden en familie. Het waren er echt téveel voor mij alleen 😉. Vanaf toen wist ik al snel dat ik hier iets mee wou gaan doen, maar wat..

En toen werd het idee geboren om koekstempels en -stekers te verkopen?

Ik ben afgestudeerd werktuigbouwkundige – een echte techneut dus. Voor het bakken van de koekjes gebruikte ik vaak koekstempels en -stekers. Het kriebelde bij mij al snel om deze zelf te maken. Er was al veel te koop, maar altijd nét even anders dan dat ik voor ogen had. De teksten van de koekstempels waren er bijvoorbeeld alleen in het Engels en er bestonden geen maatwerk stempels. Ik heb toen het grote risico genomen om een 3D-printer aan te schaffen, om hiermee mijn eigen koekvormpjes te maken. Ik ben toen mijn koekjes en ook de koekvormpjes gaan delen op social media. Men volgde mij om mijn koekjes en pikte mijn enthousiasme op over de 3D-printer – en wat ik hier allemaal mee kon maken. Vanaf de allereerste foto kreeg ik al vragen van bakkers of ik voor hen ook vormpjes kon maken. Ik zat inmiddels lekkerder in mijn vel en besloot op het verzoek in te gaan. Super gaaf en tegelijk ontzettend spannend. Ik hoorde steeds vaker: ‘’Kun je ook een gepersonaliseerde koekstempel voor mij maken?’’ Zo ontstonden de allereerste Nederlandse koekstempels. In sneltreinvaart ontdekte, ontwierp en produceerde ik stempels met de meest uiteenlopende teksten en logo’s. Voor bijvoorbeeld Vaderdag of Kerstmis, maar ook bedrijfslogo’s en namen van baby’tjes. Koekatelier was geboren!

Ilza bezig met het ontwerpen van maatwerk koekstekers

Waar heb jij je succes aan te danken?

Dat ik binnen een paar maanden tientallen leuke (vaste) klanten had, kwam denk ik vooral doordat koekstempels en -stekers met Nederlandse teksten en bijzondere patronen erop nog niet bestonden. Maar ook door mijn eigen enthousiasme en het direct goed inzetten van social media is Koekatelier snel een succes geworden. Op de een of andere manier ontstond er een gunfactor, een tribe van vaste klanten die bij iedere collectie weer terug kwam.

We zijn nu 1,5 jaar verder en ik kan de groei haast niet bijhouden! Ondanks dat er inmiddels aardig wat concullega’s bijgekomen zijn, blijft de vraag naar mijn eigen ontwerpen en maatwerk producten groeien. En zeg nou zelf: hoe leuk is het om nieuwe klanten een koekje met eigen logo mee te sturen als bedankje voor hun bestelling?! Ik heb ook gemerkt dat klanten het leuk vinden om dit dan te delen op hun social media. Dit is immers reclame voor hun en direct ook voor mij! Het is toch té schattig als je een koekje kan maken dat matcht bij een geboortekaartje, of een persoonlijke trouwkaart?

Klanten beoordelen mijn webwinkel met een 9,9 via WebwinkelKeur! Daar ben ik natuurlijk ontzettend blij mee.

Koekatelier wordt beoordeeld met een 9,9

Je vertelde mij iets waar menig ondernemer alleen maar van kan dromen, namelijk dat je maar twee retourtjes hebt gehad in de afgelopen 1,5 jaar. Hoe krijg je dit in hemelsnaam voor elkaar?!

Koekjes bedrukt met een logo

Ik geloof dat het onwerkelijk klinkt voor mening webwinkelier – twee retourtjes in 1,5 jaar. Ik denk dat dit vooral komt omdat klanten weten waar ze bij mij aan toe zijn. Ze vertrouwen mij en vooral mijn assortiment. Voor de feestdagen maak ik een passend assortiment koekstempels en -stekers. Met Moederdag bijvoorbeeld in de vorm van bloemen, of hartjes met Valentijnsdag – vrij voor de hand liggend. De bakkers kopen dit bij mij in en gebruiken dit voor hun assortiment tijdens deze feestdagen. Het eindresultaat van de producten uit de collectie staat duidelijk op de foto waardoor men ook exact weet wat ze kopen. Bij maatwerk stuur ik een ontwerpvoorstel waardoor men weet wat ze krijgen. En gelukkig zijn zij hier altijd tevreden over! Op die twee retourtjes na dan 😉.

Veel dingen om trots op te zijn hoor ik wel! Maar waar ben je het meest trots op?

Oei, dat is een moeilijke vraag! Er zijn veel dingen waar ik trots op ben. Als ik dan toch moet kiezen, is het dat ik heb gesproken op het e-commerce summit van Succes met je webshop. Hier mocht ik vertellen over snel groeiende webshops, en dan vooral over de do’s and dont’s. En ik sta aangemeld voor de shopping awards 2022, in de categorie ’starter van het jaar’. Stemmen kan trouwens nog steeds 😊

Wat is jouw advies aan andere ondernemers?

Ik hoop dat ze uit dit verhaal kunnen halen dat vallen, huilen en weer doorgaan de beste strategie is voor een ondernemer. Het moet eigenlijk nooit een vraag zijn óf het een succes wordt, maar wánneer het een succes wordt.

Ben ik bereid om meer te doen dan in loondienst? Heb ik meer ‘beroepen’ dan ik ooit had kunnen denken? Jazeker! Loslaten en vanuit je eigen kern doen waar je goed in bent, gaat ook jou brengen waar je wenst te zijn. Zélfs als je nu nog niet heel zeker weet waar dat dan precies is.

Laatste vraag: hoe zie jij de toekomst van Koekatelier voor je?

Op dit moment ben ik heel tevreden over hoe Koekatelier draait. Ik weet nog niet exact waar we heen gaan in de toekomst. Maar ooit hoop ik Koekatelier in te zetten voor mensen die in de knoop zitten. Dat ik ze met mijn producten weer kan laten ontspannen en plezier kan laten beleven door te bakken, zodat ze weer op eigen kracht hun pad kunnen bewandelen. Precies wat koekjes bakken mij ook heeft gebracht. En oja, misschien iets minder gaan werken dan 7 dagen per week.