Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

Wat houdt het recht van reparatie in voor jou als webwinkelier?

Richtlijn Recht Op Reparatie Webshops
2957
1

Binnen de Europese Unie is een akkoord bereikt over het recht van reparatie voor consumenten. Het moet voor consumenten makkelijker worden om apparaten zoals een telefoon, koelkast of een televisie te laten repareren. Dat voorkomt het onnodig weggooien van apparaten die na een reparatie nog een tijd mee zouden kunnen gaan. De richtlijn hiervoor is al opgesteld door de Europese Commissie, maar moet nog goedgekeurd worden door het Europees Parlement. We leggen je alvast uit wat deze richtlijn voor jou als webwinkelier kan betekenen.

In het kort: bij aankoop van huis-, tuin- en keuken-elektronica moeten consumenten een aanspreekpunt hebben waar ze de apparaten kunnen laten repareren. Het gaat om de volgende categorieën apparaten:

  • Huishoudelijke wasmachines en huishoudelijke was-droogcombinaties
  • Huishoudelijke afwasmachines
  • Koelapparaten
  • Elektronische beeldschermen
  • Lasapparatuur
  • Stofzuigers
  • Servers en gegevensopslag-producten

Iedere lidstaat dient ervoor te zorgen dat producenten van bovenstaande apparaten (dus de bedrijven die deze apparaten maken) deze op verzoek van de consument (laten) repareren (gratis, tegen betaling of tegen een andere tegenprestatie). Met andere woorden: de producenten zijn straks verplicht om reparatie aan te bieden. De producent mag dit uitbesteden. Bevindt de producent zich niet in Europa? Dan draagt de Europese vertegenwoordiger de reparatieverplichting. Bestaat die niet, is de importeur verantwoordelijk. Als reparatie niet mogelijk is, vervalt de reparatieverplichting overigens.

Online platform

Producenten worden ook verplicht om consumenten op toegankelijke en begrijpelijke wijze te informeren over hun reparatieverplichting. Ook de overheid zelf moet maatregelen nemen om consumenten te informeren over hun nieuwe rechten. Iedere lidstaat dient een online platform op te richten waarop consumenten reparateurs kunnen vinden. Kopers en verkopers van defecte en opgeknapte goederen kunnen daarop ook terecht. Het gebruik van die site moet voor de consument gratis zijn. De EU heeft een formulier opgesteld dat het makkelijk maakt om gebruik te maken van de reparatiedienst(en).

Houdt een bedrijf zich niet aan de regels omtrent zijn reparatieverplichting, informatieverschaffing of het gebruik van het formulier, dan wordt van de overheid verwacht dat deze een sanctie uitvoert.

Al met al zul je als webwinkelier zelf waarschijnlijk het meest met deze nieuwe maatregel te maken krijgen als je apparaten importeert van buiten Europa, van een merk waarvoor geen Europees vertegenwoordiger actief is.

Wanneer wordt deze richtlijn ingevoerd?

De nieuwe richtlijn moet langs de Europese Commissie en het Europees Parlement. De een heeft de richtlijn al opgesteld en goedgekeurd, de ander moet hem nu nog goedkeuren. Wanneer dat is gebeurd, komt het in het publicatieblad van de EU te staan. Twintig dagen later treedt de richtlijn in. Vanaf dat moment hebben alle lidstaten twee jaar om de richtlijn volledig op te nemen in hun eigen rechtssystemen. Geen enkele lidstaat mag afwijken van de richtlijn. Vanaf het moment dat de richtlijn in werking treedt mogen er geen regels meer zijn die daar enigszins van afwijken. Oude regels die er wel van afwijken komen te vervallen. We houden je op de hoogte!

 
 
Bericht delen:
LinkedIn