WEEE-regeling voor webwinkeliers: hoe zit het precies?

Sinds februari 2021 is het voor jou als webwinkelier verplicht om oude elektrische apparatuur in te nemen zodra een klant een nieuw elektrisch apparaat bij jou koopt. Met andere woorden de WEEE-regeling. De WEEE-regeling is er om een zo hoog mogelijk inzamelpercentage van afgedankte elektrische apparaten te krijgen. In dit blog leg ik uit hoe het zit.

Wat houdt de WEEE-regeling precies in?

De WEEE-regeling staat voor Waste Electrical and Electronic Equipment. In het Nederlands ook wel de AEEA: Afgedankte Elektrische en Elektronische Apparatuur.

De WEEE-regeling is in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat oude apparaten op de juiste plek worden weggegooid en gerecycled. Om het recyclen te stimuleren, is het voor de consument zo makkelijk mogelijk gemaakt om hun oude apparaat in te leveren. En hier speel jij als webwinkelier een grote rol in.

Communiceren van de WEEE-regeling richting je klant

Zodra een klant een nieuw elektrisch apparaat bij jou koopt, moet diegene zijn of haar oude elektronische apparaten ook weer bij jou kunnen inleveren. We begrijpen dat dit omslachtig kan zijn voor jou als webwinkelier. Toch is het sinds februari 2021 verplicht.

Het is dus belangrijk dat jij als webwinkelier de mogelijkheid biedt om oude apparaten in te nemen. Om je niet op extreme kosten te jagen, zijn en drie manieren om oude apparaten in te nemen. Je moet in ieder geval één van de drie opties aanbieden. Deze zijn als volgt:

1. Je neemt het oude apparaat direct in zodra de consument het nieuwe apparaat ontvangt.
  2. Je biedt de mogelijkheid om het oude apparaat op een later moment in te nemen. Zo kun je bijvoorbeeld een hele dag uittrekken om langs heel wat adressen te gaan om de apparaten op te halen.
  3. Je geeft de consument de mogelijkheid om het oude apparaat kosteloos retour te sturen. Zo zorg je ervoor dat de consument hier eerder aan mee doet dan als je hier kosten voor rekent.

Waar moet een elektrisch apparaat aan voldoen?

Er zijn natuurlijk een aantal eisen waar een product zich aan moet voldoen om gerecycled te worden. Zo heb je bijvoorbeeld verschillende formaten. Zelfs een usb-stick mag mee doen aan de WEEE-regeling. Hier vind je een lijst met de producten die je als webwinkel moet aannemen.

Er staat “Je moet in ieder geval één van de drie opties aanbieden”
Maar moet je ook de kosten dragen van het transport van de oude apparaten? Of ben je alleen verplicht om het mogelijk te maken?

Hi! Wat een goede vraag.

Het is inderdaad van belang dat je één van deze opties aanbied aan de consumenten. De kosten van het transport kun je alleen niet doorberekenen aan de consument. Deze kosten zijn dus voor jou als ondernemer. De reden dat er geen kosten berekend mogen worden is om de drempel voor het recyclen van elektrisch apparatuur zo laag mogelijk te houden. Hierdoor worden er veel meer producten gerecycled.

Groetjes Kim 🙂

Hi,
Bedankt voor het delen van deze informatie. Het wekt bij mij wel vragen op. In hoeverre dient het in te nemen product gelijk te zijn aan het aangeschafte product?
M.a.w. moet ik rekening houden met een afvalstroom van niet mij mij aangeschafte, en niet door mij gecontroleerde producten?
Mag de consument een oude TV terugsturen als hij een monitor koop?

Zou je deze opties kunnen toelichten:

1) Je biedt de mogelijkheid om het oude apparaat op een later moment in te nemen.
Is er in de regeling gespecificeerd hoe lang dit mag duren?

2) Je geeft de consument de mogelijkheid om het oude apparaat kosteloos retour te sturen. Zo zorg je ervoor dat de consument hier eerder aan mee doet dan als je hier kosten voor rekent.

Met name de laatste zin triggert mij. Is het toegestaan om de verzendkosten van het oude product (laten we het geen retourkosten noemen, dat product komt zelden van dezelfde winkelier)bij de klant in rekening te brengen?

Thanks!

Hi! Goed dat je hier naar vraagt.

Als je een product ophaalt bij de consument, moet deze gelijk zijn aan het product dat je aan de consument bezorgd. Dus als de consument een stofzuiger besteld, moet je de mogelijkheid geven (als de consument dit wilt) om de oude stofzuiger weer mee te nemen.

Betreft het ophalen van de elektrische producten. Ik raad je aan om dit in een redelijke termijn na het ophalen van de producten. Zo hoeven de consumenten niet lang tegen het dubbele product aan te hikken. Denk bijvoorbeeld aan een week of twee.

Om terug te komen op het laatste punt. Het is helaas niet mogelijk om kosten te berekenen voor het innemen van de oude elektrische producten. De reden hiervan is dat de drempel erg laag moet zijn voor de consumenten om zijn of haar oude producten bij jou in te leveren. Zo kun je ervoor zorgen dat het recycle proces goed verloopt.

Groetjes Kim 🙂

Deze manier van werken is nog veel schadelijker dan de doelstelling van deze regeling
Bij een fysieke winkel snap ik de doelstelling nog wel een beetje maar als een webshop mee moet gaan in deze regeling houd dat in dat er een permanente retourstroom op gang komt.
Deze retourstroom gaat gepaard met veel meer transportbewegingen uitstoot en schade aan milieu en woonomgeving
Wie dit verzonnen heeft is vergeten de kosten baten analyse te doen.
Dit drijft niet alleen de prijs op, want iemand gaat dit betalen en zal uiteindelijk op het bordje van de klant komen of betekend de ondergang van de kleine webshop met consumenten elektronica
Een totaal onzinnige regeling De klant betaald al verwijderingsbijdrage Moet bij heel veel gemeenten al extra betalen voor inlevering en nu worden de winkeliers opgezadeld met de verantwoordelijkheid van een koper met nog meer kosten omdat de klant te lui is haar verantwoordelijkheid te nemen tot inlevering gemeentewerf.
Bovendien wordt de afvalstroom ook gesorteerd en gerecycled waar mogelijk is
Wie gaat dit controleren en wat zijn de gevolgen bij weigering hier aan mee te werken

Dag Nico,
Als je als webwinkel electrische en/of electronische apparatuur verkoopt wordt je in de WEEE regeling als producent gezien en moet je je registreren bij Stichting OPEN en jaarlijks hierover rapporteren. Meer informatie hierover vind je op de pagina van Nationaal WEEE register. Ik hoop dat je hiermee verder komt. ^Marc

Gelet op mijn webshop, zal het slechts in een incidenteel geval voorkomen dat iemand zijn oude apparaat naar mij zal toezenden. Mijn vraag is waar ik met deze oude apparaten heen moet. Moet ik deze zelf naar de mileustraat brengen? (lijkt me niet dat ik in aanmerking kom voor ‘wee retailersregeling waarbij de spullen worden opgehaald/ingezameld) ?

Dag Paul,
Goede vraag, gelukkig hoef je dit niet zelf naar de milieustraat te brengen maar zijn hier tienduizenden WECycle inleverpunten voor door heel Nederland. Waar deze inleverpunten zijn vind je hier. ^Marc

Iedereen kan zijn oude retouren bij mij laten bezorgen. En achterlaten. Voor vragen pb me . Ik heb de tetourstroom op orden en zorg dat het op de juiste manier afgevoerd wordt.

Ik wil een buiten spa kopen en mn oude inleveren bij de chauffeur die de nieuwe komt leveren, valt de spa, 2×2 meter en 0,8 m hoog ook onder deze wet?

Beste Frank,

Volgens artikel 1 sub a van de Regeling afgedankte elektrische en elektronische apparatuur vallen de categorien die in bijlage II van de richtlijn nr. 2012/19/EU zijn opgenomen onder deze regeling. Daarnaast vallen ook de producten die in bijlage II zijn opgenomen onder deze regeling.

Een buitenspa wordt niet expliciet genoemd, maar in bijlage I wordt er gesproken over de categorie “Speelgoed, ontspannings- en sportapparatuur”

Een buitenspa die aan consumenten wordt verkocht lijkt m.i. onder deze categorie te vallen.

Ik wens je alvast veel plezier met je buitenspa!