Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

In 10 stappen naar een professioneel profiel op LinkedIn

LinkedIn is met haar zeven miljoen accounts het meest zakelijke socialmediaplatform in Nederland. Steeds meer professionals realiseren dat het meer is dan een database met contacten of een podium voor werkzoekenden en vacatures.

Als mensen een afspraak hebben googelen ze vaak op je naam en komen al snel uit op je LinkedInprofiel. Heb je deze niet? Dan geeft dat vraagtekens. Heb je deze wel maar is het niet goed opgesteld, dan kan het een verkeerd beeld geven van jou. Een eerste indruk maak je maar één keer, ook online. Waar moet je als webshopbeheerder op letten bij het opmaken van je profiel? Tien belangrijke tips!

Tip 1: Professionele foto

Het eerste waar mensen naar kijken op LinkedIn is je profielfoto. Aangezien LinkedIn een zakelijk platform is, is het ook verstandig hiervoor een zakelijke foto te gebruiken. Eentje waar je zelf duidelijk op staat en die professionaliteit uitstraalt. Geen foto in winterjas op een zeilboot of met je kind op schoot dus. Knip geen foto uit een andere foto en maak ook geen selfie. Voor meer tips verwijs ik je door naar dit blog.

Tip 2: Professionele kopregel

Je kopregel vind je direct onder je profielfoto. Dit is een belangrijk onderdeel van je LinkedInprofiel, hier staat namelijk direct je functie aangegeven. Je hebt de mogelijkheid dit aan te passen of uit te breiden in 120 tekens. Als mensen je naam googelen zien ze dit als eerste en ook overal op LinkedIn waar mensen met hun muis op je naam staan zien ze je kopregel direct terug. Denk dus goed na hoe je je wilt profileren. Is je functie voldoende of zegt dat mensen niets en moet je het misschien verduidelijken met synoniemen of toevoegingen?

Tip 3: Area en branche

Vul bij de area je eigen postcode in of de postcode waarop je gevonden wilt worden en vergeet de branche niet waarin je werkzaam bent. Je kunt er helaas maar één kiezen dus neem degene die het beste bij je past als je moeite hebt met de keuzelijst.

Tip 4: pas je URL aan

Iedereen krijgt van LinkedIn een unieke URL toegewezen, oftewel een webadres voor je profiel. Dit is een lange en lelijke URL met veel cijfers en letters die moeilijk te delen is, bijvoorbeeld op je visitekaartje. Pas het daarom zo snel mogelijk aan in je voor-en achternaam. Heeft een naamgenoot je URL al ‘ingepikt’ dan kun je er een streepje tussen zetten of je initialen en achternaam gebruiken bijvoorbeeld.

Tip 5: vul je contactgegevens zoveel mogelijk in

Je zit op LinkedIn om te netwerken en waarschijnlijk ook om benaderd te kunnen worden. Je contactgegevens zijn daarom belangrijk om te vullen. Weet dat je e-mailadres en telefoonnummer alleen zichtbaar zijn voor je eerstegraads netwerkconnecties, dus aan de ene kant veilig, maar aan de andere kant gemiste kans. Iemand die niet met je gelinkt is kan je dus niet benaderen, moet je of gelijk uitnodigen of een betaalpakket hebben om je een privéberichtje te sturen. Daarom is het verstandig je e-mailadres, en eventueel telefoonnummer, ook in je samenvatting op te nemen.

Tip 6: Schrijf een dijk van een samenvatting

Je samenvatting is je podium, je presenteerblaadje, je elevatorpitch. In 1.500 tekens kun je hier aangeven wie je bent, wat je doet maar vooral ook: wat heb je te bieden? Wat wil je dat jouw profielbezoeker van jou moet weten en wat kun je voor diegene betekenen? Wees hier heel duidelijk in en probeer bijvoorbeeld met een stuk herkenning de nieuwsgierigheid op te wekken van diegene. Meer tips over de samenvatting lees je in dit blog.

Tip 7: Vul je profiel aan met onderdelen

Je hebt in totaal dertien onderdelen die je los kunt toevoegen aan je profiel. Werkervaring, opleiding en vaardigheden zijn de belangrijkste, hiermee krijg je uiteindelijk ook de status ‘zeer deskundig’ als je tips 1, 2, 3 en 6 ook ingevuld hebt. Dit zegt overigens niets over de inhoud, alleen over de compleetheid van je profiel. Vul de onderdelen zo ver mogelijk in.

Tip 8: Stel je instellingen goed in

Hartstikke leuk en goed als je je profiel mooi opgemaakt hebt, maar vergeet dan niet ook even je instellingen te checken. Het is belangrijk dat je alles zoveel mogelijk zichtbaar voor iedereen open hebt staan, anders kunnen mensen nog niets zien van al je mooie werk. Loop ze één voor één eens goed door.

Tip 9: Achtergrondfoto

Voor je personal branding is het belangrijk dat je ook een goede passende omslagfoto plaatst op je profiel. Neem een foto die echt bij jou hoort en iets over jou zegt. Dit kan een onderdeel zijn uit je vakgebied, een mooie landschapsfoto, een foto van jou aan het werk, het maakt niet zoveel uit zolang het maar zakelijk bij je past.

Tip 10: Aanbevelingen

De laatste, maar zeker niet de onbelangrijkste, tip is: zorg voor aanbevelingen op je profiel. Van mensen waar je mee of voor gewerkt hebt, maar ook klanten of partners bijvoorbeeld. Vraag of ze een stukje willen schrijven over jou als persoon in je zakelijke samenwerking. Het helpt je verder in volgende zakelijke samenwerkingen of opdrachten.

Win mijn nieuwe boek ‘Meer succes met LinkedIn!’

Al deze tips en nog véél meer, vind je in mijn nieuwste 242 pagina-tellende boek ‘Meer succes met LinkedIn!’. Wil jij dit boek winnen? Vul dan hieronder in de reacties de volgende zin aan:

Ik werk graag met LinkedIn omdat….. ‘

De meest originele reactie belonen we met een exemplaar!

Tags
Over de auteur
corinnekeijzer (Website)

Corinne Keijzer heeft zich in de afgelopen jaren volledig gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met de focus op Facebook, Twitter en LinkedIn. Zij houdt zich als zelfstandig ondernemer dagelijks bezig met consultancy voor diverse organisaties en heeft al vele andere zelfstandig ondernemers op weg geholpen. Ze helpt bedrijven met het opzetten en uitvoeren van hun social media marketing en -strategie en het proces van social selling. Daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte trainingen en is auteur van honderden blogs, artikelen en meerdere boeken over social media onderwerpen. In 2017 is zij door een vakjury van de FOTY awards verkozen tot beste zzp'er in de categorie 'Coaching & Training'.


Over Stichting WebwinkelKeur

Stichting WebwinkelKeur is een onafhankelijke organisatie met een transparant webwinkel keurmerk in combinatie met klantbeoordelingen.

Ook lid worden voor slechts € 7 per maand?

Lid worden

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *