Skip to content

Blog

10 tips voor de perfecte e-commerce productpagina

product

10 tips voor de perfecte e-commerce productpagina

1057
4
2

Een van de belangrijkste pagina’s voor een e-commerce website is een perfecte productpagina. Als online marketing bureau zien we dat nog veel webshops dezelfde kansen laten liggen voor een geoptimaliseerde productpagina. In dit artikel vind je de belangrijkste tips voor om met productpagina te scoren.

Een geoptimaliseerde productpagina voor je webshop is altijd belangrijk geweest, maar in deze Covid tijd waarin mensen nog eerder naar een webwinkel gaan dan een fysieke winkel is het nog belangrijker. Met de immer groeiende online concurrentie is het cruciaal dat jouw product in ieder geval op de eerste pagina staat.

Een geoptimaliseerde productpagina helpt je niet alleen aan meer bezoekers naar je site, het zal je conversie ook ten goede komen. Hier volgens de belangrijkste dingen die je moet doen.

1 – Zorg voor een ijzersterke zoekwoordstrategie

zoekwoordonderzoekZoekwoordonderzoek is een essentiële basis voor een goede optimalisatie van een productpagina. Zoek daarbij altijd naar product gerelateerde zoekwoorden waar mensen op zoeken. Maar let daarbij niet alleen op het zoekvolume. Kijk bijvoorbeeld eerder naar relevante en veronderstelde conversie. Gebruik eventueel ook data uit andere kanalen zoals Google Ads en stop bijvoorbeeld zoekwoorden met een hoge CTR in je meta descriptions.

Voor en goed zoekwoordonderzoek volg je de volgende stappen;

1. Doe een brede brainstorm over relevante thema’s en onderwerpen

Ga er eens goed voor zitten, liefst met je hele team waar onder de mensen die het meeste contact hebben met je klanten en bedenk alle relevante onderwerpen voor jouw bedrijf.

2. Vul deze thema’s aan met zoveel mogelijk zoekwoorden

Hoe meer hoe beter want je kunt altijd nog filteren op zoekvolume, online concurrentie en persoonlijke voorkeuren als bedrijf.

3. Kijk wat ze zoekintentie is van een zoekwoord

Als je de top10 van een zoekterm bekijkt dan kom je erachter wat mensen daadwerkelijk zoeken met een bepaalde zoekopdracht, vervolgens kun je voor jezelf bepalen of dat echt interessant is voor jouw bedrijf.

4. Zoek gerelateerde zoektermen

Hier kun je SEO tools zoals SEMRush voor gebruiken maar ook Google zelf, door te kijken bij mensen zoeken ook naar…

2 – Optimaliseer titels en meta descriptions

Titels en meta descriptions zijn extra belangrijk voor productpagina’s dus zorg er voor dat in ieder geval de volgende data er in opgenomen wordt;

  • Het merkt van je product
  • De naam van het product
  • Het type of model
  • Andere specifieke informatie

Zorg ook voor structured data om de reviews sterren te tonen in de zoekresultaten.

3 – Voeg structured data toe aan je productpagina

Door de juiste structured data toe te voegen aan je productpagina val je meer op in de zoekresultaten. Product schema en review schema mogen niet ontbreken en door deze toe te voegen zul je;

  • Meer vertoningen en kliks krijgen
  • je CTR verbeteren en meer verkopen genereren

Als je niet zeker weet of je structured data goed werkt en geen fouten bevat, gebruikt dan de Google-tool voor het testen van gestructureerde gegevens. Die  laat zien of Google de opmaak op een pagina ziet.

structured data

Product Schema

Dit is de code die de basis informatie laat zien van de producten op de pagina. Dat betekent het product en de relevante informatie zoals kleur, type, maat, etc.

Review Schema

Het toevoegen van recensies aan je productschema vergroot het vertrouwen van kopers. Ongeveer 90% van de klanten leest vóór de aankoop minstens één online recensie.

Beschikbaarheid Schema

Het is goed om van te voren informatie over een bepaald product op te nemen als dit beschikbaar/ op voorraad is zodat mensen weten of het zin heeft om je website te bezoeken.

Prijs Schema

Prijsstelling is een grote factor als het gaat om aankoopbeslissingen. Studies tonen aan dat 46% van de online shoppers meer product prijsvergelijkingen wil van e-commerce sites. Met prijsschema-opmaak kun je deze informatie vooraan en in het midden van de SERP’s plaatsen.

Op Schema.org kun je alle informatie en tutorials vinden om deze structured  data op de juiste manier in je site te verwerken.

Als het toevoegen van structured data nou technisch wat te ver gaat dan kan een SEO bureau je daar goed bij helpen.

4 – Voeg FAQ’s toe aan je productpagina

Kwalitatieve content die de informatiebehoefte van de bezoeker beantwoord is van groot belang voor een hoge ranking in Google. Als bezoekers je content niet waarderen gaat dat ten koste van je gebruikers signalen zoals je bounce rate. Niet goed voor je omzet en voor je SEO.

Veel productpagina’s hebben maar weinig geoptimaliseerde content en veelgestelde vragen kunnen daar een mooie bijdrage aan leveren. En door de FAQ structured data daar aan toe te voegen zullen de FAQ’s ook nog eens in de zoekresultaten verschijnen waardoor je zichtbaarheid in de zoekresultaten wordt vergroot.

5 – Schrijf altijd unieke product en meta omschrijvingen

Het gebeurt maar al te vaak dat e-commerce shops dezelfde productbeschrijvingen en meta’s hanteren voor diverse productpagina’s. Een enorme gemiste kans.

Elk product kan ranken op zowel branded en non branded zoekwoorden maar daarvoor is wel een unieke beschrijving nodig. Geef bezoekers daarom goede en overtuigende informatie om ze aan te sporen om op jouw zoekresultaat te klikken en zorg voor meer verkeer en verkopen.

6 – Plaats testimonials en reviews op je productpagina

Oprecht reviews van mensen die jouw product hebben gekocht spreken boekdelen en zijn erg overtuigend voor mensen die datzelfde overwegen.

Daarom is het zo belangrijk om mensen te laten delen hoe zijn jouw product hebben ervaren. Helemaal mooi is het als je een bekend persoon je product kunt laten endorsen.

Uit onderzoek blijkt dat productpagina’s met reviews 58% meer converteren dan productpagina’s zonder; gewoon doen dus.en ze voor extra en relevante content op je productpagina die weer belangrijk is voor je SEO.

7 – Test je landings- en productpagina’s

Met software als Optimizely en Google optimize kun je de pagina’s in je website op een intuïtieve manier testen en de ideale configuratie bepalen. Zelfs de plek van een Call To Action veranderen kan al een groot verschil in conversie betekenen.

Ga de layout testen en kijk wat het oplevert. De bevindingen kun je uiteraard weer doorvoeren op andere pagina’s in je site.

Daarnaast is het goed om je landingspagina op SEO te optimaliseren. Hier volgende de belangrijkste aandachtspunten;

  • Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit
  • Voeg meer dan één afbeelding toe
  • Neem zoekwoorden op in de title-tags en productbeschrijvingen
  • Plaats reviews en recensies van klanten op je productpagina
  • Zorg voor een overzichtelijke layout
  • Gebruik video wanneer dat kan
  • Zorg voor een herkenbare branding op je productpagina

8 – Gebruik video en afbeeldingen van hoge kwaliteit

Een van de nadelen van online winkelen is dat je het product niet fysiek kunt zien of voelen. Met video en afbeeldingen kun je dat gemis (deels) goedmaken en mensen overtuigen van de aankoop van jouw product.

Deze productpagina van de Gamma is een mooi voorbeeld, naast de productbeschrijving kun je afbeeldingen en video bekijken.

9 – Zorg voor een snelle laadtijd

Meer dan de helft van het websiteverkeer komt tegenwoordig van mobiel, vandaar dat Google ook het Mobile First principe hanteert.

Snelle laadtijden zorgen voor een goede gebruikerservaring wat terug te zien is in belangrijk SEO metrics als CTR, en je bounce rate. Daarnaast zorgen snelle laadtijden uiteraard gewoon voor meer conversie en omzet.

10 – Check je pagina op technische problemen

Productpagina’s worden vaak gekopieerd met het risico van het dupliceren van allerlei zaken die voor SEO van belang zijn en uniek moeten zijn.

  • Duplicate content
  • Duplicate URL’s
  • Duplicate Meta descriptions, etc.

Dus check je website regelmatig op dit soort issues. Een tool als Screaming Frog of AHREFS kan je goed bij helpen met het maken van een grondige site audit.

Als je je verder wilt verdiepen in SEO dan kun je daar meer over lezen in het artikel; “Wat is SEO is en hoe het werkt

 

Bonustip: Plaats keurmerk op je productpagina

Voor een bezoeker een klant wordt moet hij over enkele drempels heen. De eerste drempel die elke klant neemt in het klikken op de bestelknop. Neem daarom juist op de productpagina onzekerheden weg en plaats het keurmerk naast je bestelknop. Lees alle tips over integratie van ons keurmerk.

plaatsing keurmerk webshop

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem dan vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur:

 

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *