3 tips om met jouw webshop sterker uit de coronacrisis te komen

geld webshop

Eén van de dingen die men altijd bij zal blijven van het jaar 2020 is de coronacrisis. De wereld en ons dagelijkse leven zijn overhoop gegooid en we hebben ons dan ook flink moeten aanpassen. Maar de coronacrisis is niet voor iedereen negatief geweest. Sommige mensen, bedrijven en webshops zijn er juist op vooruit gegaan. Nou vraag je je misschien af, kan ook ik met mijn webshop sterker uit deze crisis komen? Dat kan zeker, in dit artikel geef ik je daarom 3 tips zodat ook jij jouw tijd optimaal kunt investeren in deze onzekere periode!

1. Bedrijfsprocessen optimaliseren

Bedrijfsprocessen optimaliseren

Laten we beginnen bij het begin. Een webshop draait niet op zijn best wanneer de bedrijfsprocessen niet optimaal ingericht zijn. Het is daarom essentieel om regelmatig kritisch te kijken naar de huidige manier van werken en verbeterpunten op te stellen.

Men vindt echter vaak dat het optimaliseren van deze bedrijfsprocessen (te veel) tijd en geld kost, iets wat niet altijd zomaar beschikbaar is. Maar, in de huidige situatie, hebben veel bedrijven het een stuk rustiger dan normaal. Dit zorgt voor meer vrije tijd en minder (productie)kosten. Je zou dus kunnen zeggen dat dit hét ideale moment is om te kijken naar jouw bedrijfsprocessen.

Verkrijg inzicht

Om überhaupt te kunnen beginnen is het eerst belangrijk dat je inzicht krijgt in de huidige processen. Doe je dit voor de eerste keer, dan weet je misschien niet waar je moet beginnen. Daarnaast verschilt het per bedrijf/webshop ook heel erg welke processen er precies plaatsvinden. Daarom geef ik je een aantal algemene voorbeeldvragen om je alvast op weg te helpen:

• Wat voor taken komen er kijken bij het verwerken van een order?
  • Wat voor taken komen er kijken bij het verwerken van een retour?
  • Welke van deze taken zijn afhankelijk van elkaar?
  • Wie heeft er in het bedrijf de verantwoordelijkheid over de taak?
  • Wat zijn oorzaken voor de retourneringen?

Verbeteringen toepassen

Als je de bovenstaande vragen zo volledig mogelijk hebt beantwoord heb je de bedrijfsprocessen aardig compleet in kaart gebracht. Nou is het tijd om te kijken waar het beter kan. Verbeteringen kunnen bijvoorbeeld zijn:

• Automatisering van een proces (bv. bevestigingsmails bij een bestelling, facturen automatisch laten aanmaken, verzoek voor schrijven van een review 2 weken na aankoop)
  • Versoepelen van een proces (bv. CRM-systeem voor het in kaart te brengen van contactmomenten om zo dubbel werk te voorkomen)

Afhankelijk van welk proces je wilt verbeteren zijn er natuurlijk tal van mogelijkheden. Welk proces ga jij aanpakken? Of wat is jouw ervaring met het optimaliseren van een bedrijfsproces? Laat het mij weten in de comments!

2. Investeer in online marketing

Een andere manier om sterker uit de coronacrisis te komen is door te investeren in online marketing. Eigenlijk raad ik webshops dit altijd aan, maar deze periode maakt het juist nog interessanter. Waarom? Dat ga ik je vertellen.

online marketing

Veel bedrijven zijn momenteel erg terughoudend als het gaat om investeringen. We zien dan ook dat veel webshops ervoor kiezen om de online marketing tijdelijk stop te zetten of de budgetten flink te verlagen. Concurrenten kunnen echter op deze manier een flinke inhaalslag maken, of zelfs posities overnemen. Dit geldt dus ook voor jou. Ook jouw concurrenten zullen angstig zijn in deze periode, doe hier je voordeel mee en investeer juist nu in online marketing!

Voor het gemak onderscheiden we 2 vormen van online marketing: SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). Welke voor jou geschikt is/zijn hangt vooral af van je beschikbare  budget.

SEO als lange termijn investering

SEO, ook wel bekend als zoekmachineoptimalisatie, is een continu proces waarbij jouw webshop geoptimaliseerd wordt voor de zoekmachine. In meer dan 90% van de gevallen hebben we het dan over Google. Door o.a. het schrijven van overtuigende content, het verkrijgen van relevante links en het optimaliseren van producten wordt jouw webshop beter vindbaar. Deze vindbaarheid zal zorgen voor meer bezoekers, klanten én omzet.

Maar, de genoemde werkzaamheden worden niet direct door Google geïndexeerd en het kan daarom enkele weken/maanden duren voor je resultaat ziet. Door er dus juist nú hard aan te werken, bv. in samenwerking met een SEO bureau als ForResult, zal je straks na deze crisis een flinke groei zien. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat het een blijvende investering is, je profiteert hier dus nog jarenlang van!

SEA voor direct meer verkoop

Dan hebben we nog SEA, ook wel bekend als zoekmachine adverteren. De naam verraadt het al: adverteren binnen Google. Voor een variërend bedrag (afhankelijk van o.a. concurrentie) per klik kan je boven de ‘normale’ zoekresultaten verschijnen met jouw webshop.

Ook hier zien we dat sommige bedrijven hun investeringen in SEA op een lager pitje zetten. Verstandig, voor sommigen. Maar dit zorgt ervoor dat er meer (en goedkopere) advertentieruimte vrijkomt. Dit zagen wij en één van onze klanten natuurlijk ook.

Doordat sport- en yogacentra allemaal dicht zijn op het moment, zijn veel mensen verplicht tot het thuis beoefenen van hun favoriete sport. Deze trend zag de eigenaar van Ecoyogi al snel in en gaf ons daarbij het ‘groene licht’ om te investeren in SEA. Het resultaat? Een groot deel van het assortiment volledig uitverkocht binnen enkele weken.

3. Verbeter en/of creëer beeldmateriaal

Als laatste zou je nog kritisch kunnen kijken naar je huidige webshop en productaanbod, en dan met name het beeldmateriaal. De kans is groot dat je gebruikmaakt van stockfoto’s op je homepage en foto’s van de leverancier voor je producten. We zien echter vaak dat dergelijke foto’s nét niet aansluiten bij de boodschap die je wilt overbrengen. Je zou daarom aan de slag kunnen gaan met het  verbeteren en/of creëren van beeldmateriaal.

Beeldmateriaal creëren

Maak zelf foto’s

Kijk naar de foto’s op je homepage. En naar de foto’s van je producten. Wees kritisch. Zijn het mooie foto’s? Geven ze duidelijk weer wat het product is/kan/doet? Breng het jouw boodschap goed over?

Het is best begrijpelijk dat je deze investering destijds met het inrichten van de webshop niet gedaan hebt. Bovengenoemde foto’s doen het dan ook niet slecht, maar het kan altijd beter! Gelukkig heb je in deze periode meer tijd om hier kritisch naar te kijken. Zo kan je jouw webshop een make-over geven die de verkoop zeker ten goede zal doen!

Creëer productvideo’s

Kunnen jouw producten iets unieks? Is het relatief lastig om jouw producten in elkaar te zetten? Of kan je de boodschap van jouw product niet goed overbrengen door middel van fotografie? Dan zou je je tijd nu ook goed kunnen gebruiken voor het maken van productvideo’s. Productvideo’s kunnen namelijk twijfels wegnemen bij potentiële klanten, om ze zo dat laatste duwtje in de rug te geven om tot aankoop over te gaan.

Welke tips ga jij toepassen? Of heb je tips voor mede-webshopeigenaren over hoe jij sterker uit deze crisis gaat komen? Laat het mij weten in de comments 😉