Aanbevelingen bij (her)keuringen, waar moet je op letten?

Naast de verplichte keuringspunten waar we bij een keuring op letten, zijn er ook een aantal keuringspunten die optioneel zijn. Dit noemen we aanbevelingen. Deze punten zijn of niet voor iedereen relevant, of wettelijk (nog) niet verplicht, maar wel sterk aan te raden. We lichten ze hieronder toe:

Aanbeveling: Dekkende privacy-statement

Wanneer je via WebwinkelKeur reviews verzamelt, worden er klantgegevens naar ons doorgestuurd vanuit jouw webwinkel. Om de privacy van jouw klanten niet te schenden horen wij expliciet in jouw privacyverklaring te worden opgenomen. Hiervoor hoef je, wanneer je geen gebruik maakt van onze privacy policy generator, alleen maar de volgende tekst over te nemen:

Beoordelingen WebwinkelKeur

Wij verzamelen reviews via het platform van WebwinkelKeur. Als u een review achterlaat via WebwinkelKeur, dan bent u verplicht om uw naam en e-mailadres op te geven. WebwinkelKeur deelt deze gegevens met ons, zodat wij de review aan uw bestelling kunnen koppelen. WebwinkelKeur publiceert uw naam eveneens op de eigen website. In sommige gevallen kan WebwinkelKeur contact met u opnemen om een toelichting op uw review te geven. In het geval dat wij u uitnodigen om een review achter te laten delen wij uw naam en e-mailadres met WebwinkelKeur. Zij gebruiken deze gegevens enkel met het doel u uit te nodigen om een review achter te laten. WebwinkelKeur heeft passende technische en organisatorische maatregelen genomen om uw persoonsgegevens te beschermen. WebwinkelKeur behoudt zich het recht voor om ten behoeve van het leveren van de dienstverlening derden in te schakelen, hiervoor hebben wij aan WebwinkelKeur toestemming gegeven. Alle hierboven genoemde waarborgen met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens zijn eveneens van toepassing op de onderdelen van de dienstverlening waarvoor WebwinkelKeur derden inschakelt.

Aanbeveling: Echtheid reviews

Sinds 28 mei 2022 is er een nieuwe wet ingegaan waarbij je moet kunnen aantonen dat jouw reviews echt zijn. Zo mag je klanten niet belonen voor het schrijven of wijzigen van een review. We raden je aan om de volgende tekst op je webshop te plaatsen:

“We vinden het belangrijk dat reviews een zo goed mogelijk beeld geven over onze producten en service. Onze beoordelingen worden daarom, onpartijdig, beheerd door WebwinkelKeur. Webwinkelkeur heeft maatregelen getroffen om de echtheid van reviews te garanderen. Welke maatregelen dit zijn lees je hier. Onze klanten worden niet beloond voor het schrijven van reviews. Er worden geen kortingen of andere cadeautjes gegeven.”

Klik hier om meer te lezen over echtheid van reviews!

Aanbevelingen bij herkeuringen

Naast de twee aanbevelingen bij een gewone keuring, zijn er bij herkeuringen extra aanbevelingen. Daarbij gaat het om de volgende optionele keuringspunten:

• Perfecte plaatsing en tools van jouw keurmerk: Vertrouwen en helderheid is belangrijk voor jouw bezoekers. Wil je bezoekers in staat stellen klantervaringen en bedrijfsgegevens op te vragen, zonder dat ze jouw webwinkel verlaten? Door de sidebar van WebwinkelKeur op je website te plaatsen kun je bezoekers dit aanbieden en vergroot je het vertrouwen in jouw webshop. Maar ook een goede plaatsing van het keurmerk zelf is belangrijk. Informatie over het integreren van het keurmerk en de uitingen van WebwinkelKeur vind je hier. Verdiep je je graag in de beste locaties voor het plaatsen van het keurmerk? Klik dan hier.
  • Verstuur je reviewuitnodigingen? WebwinkelKeur geeft je de mogelijkheid om uitnodigingen voor reviews (automatisch) te versturen. Het proactief verzamelen van reviews heeft als voordeel dat niet alleen ontevreden klanten reviews plaatsen, maar juist ook je tevreden klanten dit doen. Zo vergroot je het vertrouwen in je shop. Sta achter je klantenservice en laat klanten ook voor je spreken. Klik hier voor meer informatie.
  • Beloning voor reviews: Wij raden het af om review-uitnodigingen te sturen naar je klanten waarin je hen stimuleert om in ruil voor een product (om te testen), geld of een korting een review te schrijven. Dit in verband met de hierboven genoemde wet die in 2022 is ingegaan, waarbij je moet aantonen dat je reviews echt zijn.

Heb je vragen? We helpen je graag verder! Je kunt ons bereiken via e-mail, of onderaan deze pagina een chatbericht sturen.