Analoog succes in digitale wereld met mijn webshop

Ik ben Juliette Moolenbeek (35) en ik ben ondernemer. Ik run al bijna 4 jaar de webshop My Lovely Notebook met veel plezier en passie. Ik heb altijd geweten dat ik ondernemer wilde worden en niet voor een baas wilde werken. Dus was ik aan het wachten tot ik een goed ondernemingsidee zou krijgen. Op een zondagochtend was ik creatief bezig en schoot dit idee mij te binnen. Ik ga een webshop starten met bijzondere notitieboeken. Ik heb meteen stappen gezet en een paar weken later was My Lovely Notebook geboren. De mensen om me heen vonden het een beetje gek, want de digitalisering was in volle gang en ik ging met mijn webshop juist het analoge promoten. “Schrijven? Wie doet dat nou nog?”, hoorde ik toen!

My Lovely Notebook

In de webshop van My Lovely Notebook vind je bijzondere en unieke notitieboeken voor al je ideeën, gedachten en herinneringen. Merken die ik verkoop zijn bijvoorbeeld: Nuuna, Nkuku, Midori Travelers Notebook en Studio Oh! Deze notitieboeken koop ik in over de hele wereld. Ik probeer een zo uniek mogelijk assortiment neer te zetten, waarbij ik mij voornamelijk richt op vrouwen. Maar naast vrouwen kopen er gelukkig ook veel mannen in de webshop!

Van part-time naar full-time met personeel

Ik begon de webshop naast mijn full time baan als Marketeer en project manager. Maar ik had al heel snel door, dat de webshop hetgene was waar ik het gelukkigste van werd. Daarom besloot ik mijn baan op te zeggen en van My Lovely Notebook een groot succes te gaan maken. Inmiddels heb ik een goedlopend bedrijf en zelfs een medewerker in dienst. Een analoog succes in een digitale wereld dus!

Customer Experience

Bij het opzetten van de webshop heb ik heel erg vanuit de klant gedacht. Welk gevoel moeten ze krijgen op de site, bij de producten, bij het afrekenproces? Maar ook wanneer ze het pakketje thuis ontvangen. Ik pak ieder notitieboekje in als cadeau. Ook al is het voor jezelf, dan is het nog steeds leuk om een cadeautje te ontvangen. En ik schrijf een persoonlijk kaartje voor de klant. Ik hoor vaak terug van klanten dat ze dit erg leuk vinden en kunnen waarderen.

Daarnaast heb ik ook bewust gekozen om beoordelingen via WebwinkelKeur op mijn website te plaatsen, zodat het gevoel van mensen bevestigd wordt dat ze te maken hebben met een betrouwbare professionele website. Wanneer klanten een beoordeling hebben achtergelaten, krijg ik daar een email van. Ik word daar dan altijd zo blij van! Het bevestigt mij dat ik goed bezig ben en de klant centraal stel. Een glimlach op het gezicht van mijn klant is mijn doel!

Dagelijkse werkzaamheden

Elke dag kijk ik eerst in mijn webshop systeem hoe veel bestellingen er zijn en print deze dan uit. Dan zoek ik de producten erbij en leg ik het klaar zodat het ingepakt kan worden later op de dag. Ik beantwoord e-mails, doe de administratie, zet nieuwe producten online, plaats een berichtje op Facebook en beantwoord telefoontjes die binnenkomen. Aan het eind van de dag pak ik de bestellingen in en breng deze naar het postkantoor. Of PostNL komt het ophalen.

Succesvol mijn webshop runnen

Wat is mijn geheim? Waarom is My Lovely Notebook groot geworden?
Laat ik je dit vertellen: passie en doorzettingsvermogen is denk ik bij de meeste bedrijven een key ingredient. Ik stel duidelijke doelen voor mijzelf: zowel in omzet als in orders. Maar ook dat ik de grootste speler in mijn niche wil worden/blijven. En doorzetten, ook in mindere tijden. Of als je even geen zin meer hebt. Het is niet voor niets dat zo veel procent van de webshops stopt binnen 1-2 jaar.

Daarnaast is het ook belangrijk om vernieuwend te zijn. Dit doe ik in het assortiment, maar ook in het bereiken van mijn klanten. Naast het runnen van de webshop vlog ik mijn leven als ondernemende moeder (vloggen is een soort video dagboek over je dagelijks leven). Hierbij krijgt de kijker ook een kijkje achter de schermen in mijn webshop.

En wees niet bang om te investeren. In een ruimte, in nieuwe merken, een keurmerk, maar ook in een medewerker of VA (virtual assistant). Dat heeft me heel erg geholpen en brengt mij verder. Als ondernemer, en ook de webshop!

Eigenlijk weet je de sleutels tot succes wel, maar het is toch weer eens goed om ze op een enthousiaste manier op een rijtje te zien. Hoop ook eens een dergelijke succesverhaal te schrijven ;-), maar zover is het nog niet.