Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

It’s not easy being green: over greenwashing en het belang van transparante duurzaamheidsclaims

Leidraad Duurzaamheidsclaims ACM
3741
0

Consumenten zijn zich steeds bewuster van de impact die hun keuzes hebben op het milieu. Het lijkt onder ondernemers dan ook een trend om groene claims te maken en te adverteren met milieuvriendelijke producten. Helaas wordt er ook regelmatig misbruik gemaakt van de toenemende vraag naar duurzaamheid. Sommige bedrijven suggereren dat hun producten of diensten milieuvriendelijk zijn, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. ‘Greenwashing’ wordt dat genoemd. Kermit de Kikker zong jaren geleden al: ‘It’s not easy being green‘. Tegen greenwashing is lastig tegenop te boksen als jij met je webshop wél echt goed bezig bent. En consumenten weten niet meer wat ze wel en niet mogen geloven. Om onterechte duurzaamheidsclaims tegen te gaan publiceerde het ACM in juni de geüpdatete Leidraad Duurzaamheidsclaims. Maar wat mag je als (web)winkelier nu eigenlijk wel zeggen en wanneer ben je aan het ‘groenwassen’?

Thuiswinkel.org organiseerde een webinar over die nieuwe leidraad en de regelgeving op het gebied van duurzaamheid en duurzaamheidsclaims. Je kunt het volledige webinar hier bekijken, maar dit zijn alvast de belangrijkste punten uit de Leidraad Duurzaamheidsclaims:

1. Gebruik juiste, duidelijke, specifieke en volledige duurzaamheidsclaims

Schrijf je teksten in begrijpelijke taal. Dat geldt eigenlijk natuurlijk voor alle taal op je website, maar zeker in het geval van duurzaamheidsclaims. Volgens vertegenwoordigers van het ACM snappen de meeste consumenten wetenschappelijke termen en jargon als ‘CO₂-compensatie/reductie niet. Zorg ervoor daarom voor dat de informatie duidelijk en volledig is en laat vooral geen zaken weg omdat ze minder gunstig zijn. Transparantie is het best!

2. Onderbouw je duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel

Vage claims? Geen goed idee. Sowieso is een claim op zichzelf niet genoeg, binnen één klik van de claim moet een uitleg staan. Als je kunt aantonen dat iets écht duurzaam is, dan mag je termen als duurzaam, duurzamer of duurzaamheid gebruiken, maar anders mag je dat niet. Zo mag je bijvoorbeeld niet claimen dat kleding duurzaam is, maar wel zeggen dat het van 85% biologisch katoen is gemaakt. Verandert er iets aan het product of jouw werkwijze? Let er dan op dat de informatie in jouw claims ook wordt aangepast.

3. Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten

Wanneer je een vergelijking maakt, dan is het belangrijk dat de informatie die je deelt duidelijk en te verifiëren is. Als een energiebedrijf zegt: ‘Tot zover doen wij het uitstekend: in Nederland lopen wij voorop op het gebied van energietransitie’, dan mag dat niet. Deze bewering is te vaag, want het is niet duidelijk met wie het bedrijf zich vergelijkt. ‘Van alle stroomleveranciers wekken wij de meeste groene stroom op in Nederland’, mag wel (alleen als het waar is natuurlijk). Dat is een bewering die te checken is en waarbij degene die de bewering doet kan verwijzen naar het bewijs voor deze stelling.

4. Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar

Wanneer je de duurzaamheidsambities van je webshop beschrijft, dan is het belangrijk dat je op dat moment al bezig bent om die ambities te realiseren, of daarmee binnenkort zal starten. Je mag niet melden dat er ‘Nul CO₂-uitstoot in 2023’ zal zijn, als er geen concrete plannen zijn gemaakt of stappen zijn gezet om dat doel te halen. Of als er nog niet aan het plan begonnen is, of het binnen je branche helemaal niet haalbaar is.

5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend

Symbooltjes zoals blaadjes, boompjes, of de kleur groen scheppen hoge verwachtingen. Die mag je alleen gebruiken als je die verwachtingen waar kunt maken. Dit is dan wel weer een lastig onderwerp, want die verwachtingen verschillen voor iedere klant en zijn daardoor moeilijk te specificeren. De makkelijkste oplossing is om die symbolen niet te gebruiken als je niet 100% zeker bent dat je de verwachtingen van je klanten met betrekking tot duurzaamheid waar kunt maken. Wees ook voorzichtig met bedrijfskeurmerken en onafhankelijke keurmerken, gebruik alleen een keurmerk als jouw product aan de voorwaarden voldoet.

Belangrijk om te weten: Voor uitingen over sommige producten en diensten gelden specifieke eisen. Bijvoorbeeld voor duurzaamheidsclaims over voeding en financiële producten en diensten. Deze zijn terug te vinden in de bijzondere (EU-)wetgeving, je leest hier meer over in de Leidraad.

Consumenten waarderen eerlijkheid en willen bewuste keuzes kunnen maken wanneer ze bij een webwinkel kopen. Als klanten denken dat een duurzaamheidsclaim misleidend is, zullen ze minder vertrouwen krijgen in je shop, zelfs als de bewering terecht is. Transparant zijn over de duurzaamheid van jouw shop is dus the way to go. En zo wordt ‘being green‘ voor iedereen weer een stukje makkelijker!

Wil je meer weten over de regelgeving rondom duurzaamheidsclaims? Check de Leidraad van het ACM of bekijk het webinar van Thuiswinkel.org.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn