B2B of toch H2H?

We krijgen vaak de vraag of WebwinkelKeur ook geschikt is voor B2B webwinkels. Voor wie denkt wat is B2B? B2B staat voor business-to-business oftewel de verkoop aan bedrijven, in tegenstelling tot B2C (business-to-consumer), de verkoop aan consumenten.

B2B is mensenwerk

Het korte antwoord is Ja. We zijn heel goed in staat de juridische verschillen tussen B2B en B2C te onderscheiden. Toch is dat niet de kern waarom wij geschikt zijn als B2B keurmerk.

Belangrijker is dat ook bij B2B verkoop mensen de beslissing nemen. Ook zakelijke aankopen worden tegenwoordig vaak gedaan door te Googelen en een geschikte aanbieder te vinden. Net als bij verkoop aan consumenten speelt daar een eerste indruk.

Deze zakelijke beslissers kijken daarbij net zo goed naar de betrouwbaarheid van je bedrijf. Een keurmerk heeft daarvoor net zoveel waarde.

Klantbeoordelingen & B2B

Dikwijls hoor ik dat een bedrijf “geen interesse heeft in klantbeoordelingen, omdat ze alleen zakelijk verkopen”. Zelf kan ik die twee niet met elkaar matchen, waarom zou een zakelijke klant geen review invullen en waarom zou ik als ik me zakelijke oriënteer geen reviews raadplegen? Ook klantbeoordelingen zijn voor B2B naar mijn idee net zo belangrijk.

Ook B2B is H2H

Denk bij de online verkoop niet in business-to-business, maar in human-to-human. Ook zakelijke verkoop is namelijk mensenwerk, wellicht nog wel meer dan B2C. Zakelijk hecht ik namelijk nog veel meer aan een (werk)relatie opbouwen met leveranciers dan dat ik dat als consument doe.

Naast lidmaatschap van een keurmerk of het verzamelen van klantbeoordelingen raad ik je ook als zakelijke verkoper aan de nadruk te leggen op de persoon. Bedrijven beslissen immers niks, mensen wel.

Ook zakelijke aankopers oriënteren zich online
Ook zakelijke aankopers oriënteren zich online