Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

Briefje op de deur plakken voor de bezorger: ben je als verkoper verantwoordelijk?

14714
0

We hebben er allemaal wel eens mee te maken gehad. Komt je pakketje precies op het moment dat je niet thuis bent. Voor jouw klanten geldt natuurlijk hetzelfde. Je kent dan vast ook de situatie dat zij een briefje op de deur plakken voor de bezorger. Maar is dit wel zo verstandig? Want ben jij als verkoper verantwoordelijk voor het pakket? Wij hebben het uitgezocht!

‘Uw pakketje ligt in de oranje kliko’

In deze tijden hoor je het steeds vaker, bezorgers die de pakketjes zonder pardon ergens onbemand neerleggen met een briefje door de deur van de locatie. Dingen zoals ‘uw pakketje ligt in de oranje kliko’ of “we hebben u gemist, je pakketje ligt…”. Gezien pakketbezorgers betaald krijgen op basis van het aantal geleverde pakketjes is dit geen vreemde praktijk. Echter speelt de consument hier soms ook een rol in, bijvoorbeeld door bij voorbaat al een briefje neer te leggen voor de bezorger met de tekst “leg maar voor de deur”. Raakt in zo’n situatie het pakket zoek? Dan kan de vraag worden gesteld of er überhaupt een levering tot stand is gekomen. En of jij als verzender aansprakelijk bent voor dit verlies.

De risico’s

In artikel 29 van de Postwet staat dat de verantwoordelijkheid van de leveringsvoorwaarden bij het postbedrijf ligt. Deze postbedrijven hebben in hun algemene voorwaarden zeer beperkte aansprakelijkheid voor diefstal of schade. Dit komt onder andere doordat hierin levering voor de deur niet wordt benoemd. Postbedrijf DPD biedt de optie van levering voor de deur wel. Hiervoor moet er een formulier ondertekend worden waarin de consument de bijbehorende risico’s en aansprakelijkheid voor verlies en/of beschadiging uitdrukkelijk aanvaard. Hierbij zijn de DPD en postbezorger er bovendien van ontheven na te gaan of de locatie geschikt is om pakketten neer te zetten. Andere postbedrijven vinden dat een zending mag worden afgeleverd aan een ontvanger of een ander bevoegd persoon, bijvoorbeeld een buur. Als het maar een natuurlijke persoon betreft.

Daarnaast komt het vaak voor dat een pakket bij de buren wordt geleverd. Het lastige is dat je als verkoper pas aan je verplichtingen hebt voldaan wanneer de consument het pakket in handen heeft. Jij als verkoper weet vast als geen ander welke vervelende situaties dit kan opleveren. Bijvoorbeeld: de buren ontkennen stellig dat ze het pakketje hebben ontvangen. En hoe kun je dan nog je gelijk halen?

Bewijslast

Uit eerdere uitspraken die gingen over de levering van goederen aan een consument is gebleken dat de verkoper verantwoordelijk is voor het pakket totdat deze feitelijk is afgeleverd bij de koper¹ . Dit betekent dat de verkoper de bewijslast en het risico draagt. Hierbij voldoet niet het bewijs van een track en trace code met de mededeling dat iets is afgeleverd. In een recente uitspraak van DigiDispuut is geoordeeld dat, wanneer een ondertekend bewijs van ontvangst ontbreekt, de afzender van het postpakket de bewijslast draagt voor de aflevering van het pakket. Hierbij werd bovendien statusoverzicht en de GPS-gegevens van de bezorgdienst niet als voldoende bewijs gezien².

‘Ontvangst’ wil dus zeggen dat de consument het pakket daadwerkelijk in handen heeft gekregen. Dat betekent dat een levering voor de deur geen correcte levering is. Aangezien de bewijslast dan vaak niet voldoende onderbouwd kan worden.

Het is dus erg moeilijk om te bewijzen er daadwerkelijk is geleverd wanneer er een briefje op de deur is geplakt met het verzoek om een pakketje voor de deur te leggen. De verkoper is verantwoordelijk om dit te achterhalen terwijl deze geen zicht heeft op de acties van de vervoerder.

¹ Zie DigiDispuut _67
² Zie ECLI_NL_RBMNE_2019_4491

 
 
Bericht delen:
LinkedIn