Skip to content

Blog

Consumentenvertrouwen op hoogste niveau sinds 9.5 jaar

34979
0
1

Het gaat goed met de Nederlandse economie, althans als we de cijfers mogen geloven van het CBS. Zo is het consumentenvertrouwen op het hoogste niveau sinds bijna 10 jaar. De indicator van het consumentenvertrouwen ligt op dit moment met 14 punten ruim boven het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar.

Nederland in top zes consumentenvertrouwen EU

Het consumentenvertrouwen in Nederland is al geruime tijd, namelijk ruim 14 jaar, positief. Nederland behoort dan ook structureel tot de top van de landen met het hoogste consumentenvertrouwen. De verschillen tussen het consumentenvertrouwen (volgens de Europese definitie) van Nederland en het gemiddelde van de Europese Unie zijn het grootst in tijden van optimisme, waar deze in tijden van pessimisme juist kleiner worden. Dit komt doordat het oordeel over de algemene economische situatie alsmede de werkloosheid verwachting van de Nederlandse consument in tijden van optimisme flink positiever is dan het EU-gemiddelde, terwijl de spaarverwachting zowel in tijden van optimisme als pessimisme beduidend hoger ligt in Nederland.

Het CBS meldde verder dat de consumentenuitgaven in december 2016 met 2,5 procent zijn toegenomen ten opzichte december 2015. Er werden vooral meer duurzame uitgaven, waaronder huishoudelijke apparatuur, artikelen voor woninginrichting en auto’s gedaan.

Omstandigheden consumptie gunstiger

Volgens de consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie van de Nederlandse huishoudens in februari 2017 gunstiger dan in januari. De consumptie door huishoudens hangt samen met de verwachtingen die de consumenten hebben, de arbeidsmarkt situatie en de ontwikkeling van het vermogen.

Het oordeel van ondernemers in de industrie over de toekomstige werkgelegenheid was positiever. Zo steeg de verwachting van de consumenten over de toekomstige stijging van de werkgelegenheid. De prijsstijging van de koopwoningen op jaarbasis is iets gegroeid ten opzichte van een maand eerder. Daarnaast was de toename van de werkzame beroepsbevolking groter dan een maand eerder en was ook de koerswaarde van de Nederlandse aandelen op jaarbasis gestegen.

Conclusie

Positieve cijfers dus, maar heb jij dit als web-winkelier of consument ook gemerkt? Laten we in ieder geval hopen dat deze stijgende lijn een voorteken is van betere (economische) tijden!

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *