Mag ik prijzen exclusief BTW vermelden?

Prijzen moeten inclusief BTW vermeld worden
21957

Het komt nogal eens voor, webwinkels primair gericht op bedrijven (B2B) die de prijzen daarom exclusief BTW weergeven. Maar mag dat ook zomaar?

BTW! Weg ermee?In de regel moet je alle prijzen inclusief BTW vermelden. De enige uitzondering is voor ondernemers die enkel zakelijke klanten hebben, maar enkel en alleen wanneer het onmogelijk is voor consumenten om te bestellen en dit ook duidelijk communiceert. Verkoop je dus voor 95% aan B2B, maar geeft u consumenten toch de mogelijkheid om te bestellen? Dan moet je de prijzen OOK inclusief BTW weergeven.

Particuliere bestellingen onmogelijk maken

Hoe je het onmogelijk maakt voor consumenten om te bestellen? Dit kan eenvoudig door tijdens het afrekenproces verplicht om een bedrijfsnaam, BTW of KVK-nummer te vragen. Op deze manier kunnen consumenten niet bij je bestellen. Een optioneel veld is niet voldoende.

Daarnaast moet je ook duidelijk communiceren op je webwinkel dat je producten alleen aan bedrijven verkoopt zodat hier geen misverstand kan ontstaan.

Links bedrijfsgegevens optioneel, rechts verplicht
Links bedrijfsgegevens optioneel, rechts verplicht

Hoe zit dat juridisch?

Uit welke wet de conclusie volgt dat dat het tonen van prijzen exclusief BTW niet is toegestaan? Zowel in de Wet op de Omzetbelasting 1968, het Burgerlijk Wetboek als in Wet Oneerlijke Handelspraktijken zijn hiervoor de bepalingen opgenomen.

Wet op de Omzetbelasting 1968

Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen. Artikel 38 Wet op de omzetbelasting 1968

Wet Oneerlijke Handelspraktijken

In het geval van een uitnodiging tot aankoop is de volgende informatie, voor zover deze niet reeds uit de context blijkt, essentieel als bedoeld in artikel 193d lid 2:

c. de prijs, inclusief belastingen…”
Artikel 193e Burgerlijk Wetboek Boek 6

Het kan dus bijna bij wet niet duidelijker zijn dat het communiceren van prijzen exclusief BTW aan consumenten niet is toegestaan, ook niet wanneer je hierbij vermeldt dat het om prijzen exclusief BTW gaat. Het gaat daarbij niet alleen om je eigen website, maar ook om bijvoorbeeld advertenties en andere plekken waar je jouw producten onder de aandacht brengt.

Verkoop je enkel zakelijk? Dan hoef je niet te voldoen aan consumentenwetgeving. Welke regels wel/niet gelden voor B2B webwinkels hebben we al eerder behandeld.

Gelden deze regels alleen online?

Nee, deze regels gelden niet alleen online. Ook offline ben je verplicht om BTW te vermelden wanneer je aan consumenten verkoopt. Zo is een groothandel die ook consumenten naar binnen laat verplicht ook de prijs inclusief BTW weer te geven bij de verkochte producten.

Dit geldt niet alleen voor in de winkels, maar bijvoorbeeld ook voor reclame. Toch worden regels lang niet altijd nageleefd, zo zie ik nog vaak huurbusjes voorbij rijden met daarop prijzen enkel exclusief BTW.

Ook voor offline advertenties geldt dat BTW vermelden verplicht is
Ook voor offline advertenties geldt dat BTW vermelden verplicht is

Mag ik prijzen exclusief BTW vermelden?

In de regel moet je prijzen inclusief BTW communiceren, de enige uitzondering is wanneer je enkel aan bedrijven verkoopt. Bijvoorbeeld een (online) groothandel die enkel zakelijke klanten bediend. Verkoop je (sporadisch) ook een consumenten, dan moet je ook de prijs inclusief BTW bij je producten vermelden.

Ik heb de website even bekeken, maar de prijzen die daar getoond worden lijken inclusief BTW. Natuurlijk is elders adverteren exclusief BTW ook niet toegestaan. Gezien deze webwinkel niet bij ons is aangesloten, maar bij een concurrent, zou ik je adviseren om het Webshop Keurmerk op de hoogte te stellen. Zij kunnen dan indien nodig actie ondernemen.

Beste Marcel,
Bedankt voor het artikel. Nu ben ik zelf werkzaam bij een eventlocatie met een website waar de prijzen ook op staan. We verkopen niets vanaf onze website. Welke regel is dan van toepassing? Op dit moment staan sommige prijzen inclusief en sommige exlusief. Ik wil ze graag aanpassen naar één optie. Maar welke is dat?

Op het moment dat je je op consumenten richt, dan moet je toch echt prijzen inclusief BTW vermelden. Ik zou je dus aanraden om de prijzen inclusief BTW te vermelden. Enkel wanneer je je enkel richt op het bedrijfsleven is exclusief BTW een goede optie. Dat doen we bijvoorbeeld ook zelf met WebwinkelKeur, gezien ons lidmaatschap enkel voor bedrijven beschikbaar is.

Hoi Marcel,

Wat is de regelgeving ivm het handhaven op zulke bedrijven die excl. btw aanbieden aan particulieren. Stel bijvoorbeeld dat ik als particulier een bedrijf zie dat aanbiedt zonder btw. Mag ik hem dan aan zijn getoonde prijs excl. btw houden en deze interpreteren als prijs incl. btw?

Mvg,
Dennie

Een goede vraag. Helaas is het niet zo makkelijk.

Een bedrijf dat excl. BTW prijzen toont doet eigenlijk aan oneerlijke handelspraktijken. Voor zover ik weet is er geen kant-en-klaar regel die jou rechten geeft als consument, wel kun je bijvoorbeeld achteraf naar de rechter stappen als het product opeens duurder is dan je dacht. In de praktijk is dit natuurlijk kostbaar.

Wat je wel kunt doen vooraf is deze bedrijven melden bij de ACM. Zij kunnen dan eventueel actie ondernemen. Mocht een lid van ons prijzen zonder BTW tonen, dan horen we dat graag. We controleren hierop tijdens de keuring, maar waarderen ook zeker meldingen vanuit de praktijk.

Beste Marcel,

Ik ben bezig om een online training platform in te richten. In de branche zijn er veel bedrijven actief, maar er zijn ook enkele klanten die consument zijn. Zou het wettelijk toegestaan zijn als we bij bij de openingspagina een veld aan te geven van “Ik ben bedrijf” of “Ik ben particulier” en dat daarop de prijzen aanpassen met of zonder btw?

Mvgr,
Tracey

Beste Tracey,

Allereerst excuses voor mijn vertraagde reactie en bedankt voor je vraag. Wat vooral belangrijk is bij het inclusief en exclusief tonen van de prijzen, dat het duidelijk is voor wie deze gelden. Een webpagina zoals jij deze nu omschrijft geeft duidelijk aan voor wie welke prijzen gelden (incl/excl). Deze zou dus gewoon mogen. Toont je homepage echter direct je catalogus exclusief BTW en kan de consument ook afrekenen? Dan is het helaas niet voldoende.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb kunnen beantwoorden. Succes met het inrichten van je platform!

Groetjes,
Sibel

Wanneer de website aan particulieren verkoopt zijn zij verplicht de prijzen inc. BTW tonen. Als zij B2B verkopen dan mogen zijn wel de prijs Ex. BTW tonen. in beide gevallen moet dit wel al direct zichtbaar zijn op de productpagina. De prijs mag dus niet ineens veranderen tijdens het afrekenen. ^Lana

‘communiceerd’ is met een T. ‘gecommuniceerd’ is met een D. 3e persoon, tegenwoordige tijd is ALTIJD met een T, dus moeilijk is het echt niet. Het voltooid deelwoord is met een d of t, dus dat kan verwarrend zijn. Het gebeurt, Het is gebeurd.
communiceerd bestaat niet eens.

Gefelicitaart communiceert prijzen groot zonder btw. Op overzichtspagina’s zelfs zonder vermelding van BTW, daar kom je dan pas later achter. Erg misleidend.

Hi Cindy,

Dat is inderdaad niet de bedoeling wanneer er ook aan consumenten geleverd wordt. Als er alleen door bedrijven besteld kan worden is dit echter geen probleem.