Skip to content

Blog

Mag ik prijzen exclusief BTW vermelden?

Mag ik prijzen exclusief BTW vermelden?

Het komt nogal eens voor, webwinkels primair gericht op B2B die de prijzen daarom exclusief BTW weergeven. Maar mag dat ook zomaar?

BTW! Weg ermee?In principe mogen prijzen exclusief BTW weergegeven worden, maar enkel en alleen wanneer het onmogelijk is voor consumenten om te bestellen. Verkoopt u dus voor 95% aan B2B, maar geeft u consumenten toch de mogelijkheid om te bestellen? Dan moet u de prijzen OOK inclusief BTW weergeven.

Hoe u het onmogelijk maakt voor consumenten om te bestellen? Dit kan eenvoudig door tijdens het afrekenproces verplicht om een bedrijfsnaam, BTW of KVK-nummer te vragen. Op deze manier kunnen consumenten niet bij u bestellen.

Uit welke wet de conclusie volgt dat dat het tonen van prijzen exclusief BTW niet is toegestaan? Zowel in de Wet op de Omzetbelasting 1968, het Burgerlijk Wetboek als in Wet Oneerlijke Handelspraktijken zijn hiervoor de bepalingen opgenomen. Het kan dus bijna bij wet niet duidelijker zijn dat het communiceren van prijzen exclusief BTW aan consumenten niet is toegestaan, ook niet wanneer u hierbij vermeldt dat het om prijzen exclusief BTW gaat.

Verkoopt u enkel zakelijk? Dan hoeft u niet te voldoen aan consumentenwetgeving. Welke regels wel/niet gelden voor B2B webwinkels hebben we al eerder behandeld.

Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

Reacties

Ik heb de website even bekeken, maar de prijzen die daar getoond worden lijken inclusief BTW. Natuurlijk is elders adverteren exclusief BTW ook niet toegestaan. Gezien deze webwinkel niet bij ons is aangesloten, maar bij een concurrent, zou ik je adviseren om het Webshop Keurmerk op de hoogte te stellen. Zij kunnen dan indien nodig actie ondernemen.

Beste Marcel,
Bedankt voor het artikel. Nu ben ik zelf werkzaam bij een eventlocatie met een website waar de prijzen ook op staan. We verkopen niets vanaf onze website. Welke regel is dan van toepassing? Op dit moment staan sommige prijzen inclusief en sommige exlusief. Ik wil ze graag aanpassen naar één optie. Maar welke is dat?

Op het moment dat je je op consumenten richt, dan moet je toch echt prijzen inclusief BTW vermelden. Ik zou je dus aanraden om de prijzen inclusief BTW te vermelden. Enkel wanneer je je enkel richt op het bedrijfsleven is exclusief BTW een goede optie. Dat doen we bijvoorbeeld ook zelf met WebwinkelKeur, gezien ons lidmaatschap enkel voor bedrijven beschikbaar is.

Hoi Marcel,

Wat is de regelgeving ivm het handhaven op zulke bedrijven die excl. btw aanbieden aan particulieren. Stel bijvoorbeeld dat ik als particulier een bedrijf zie dat aanbiedt zonder btw. Mag ik hem dan aan zijn getoonde prijs excl. btw houden en deze interpreteren als prijs incl. btw?

Mvg,
Dennie

Een goede vraag. Helaas is het niet zo makkelijk.

Een bedrijf dat excl. BTW prijzen toont doet eigenlijk aan oneerlijke handelspraktijken. Voor zover ik weet is er geen kant-en-klaar regel die jou rechten geeft als consument, wel kun je bijvoorbeeld achteraf naar de rechter stappen als het product opeens duurder is dan je dacht. In de praktijk is dit natuurlijk kostbaar.

Wat je wel kunt doen vooraf is deze bedrijven melden bij de ACM. Zij kunnen dan eventueel actie ondernemen. Mocht een lid van ons prijzen zonder BTW tonen, dan horen we dat graag. We controleren hierop tijdens de keuring, maar waarderen ook zeker meldingen vanuit de praktijk.

Beste Marcel,

Ik ben bezig om een online training platform in te richten. In de branche zijn er veel bedrijven actief, maar er zijn ook enkele klanten die consument zijn. Zou het wettelijk toegestaan zijn als we bij bij de openingspagina een veld aan te geven van “Ik ben bedrijf” of “Ik ben particulier” en dat daarop de prijzen aanpassen met of zonder btw?

Mvgr,
Tracey

Beste Tracey,

Allereerst excuses voor mijn vertraagde reactie en bedankt voor je vraag. Wat vooral belangrijk is bij het inclusief en exclusief tonen van de prijzen, dat het duidelijk is voor wie deze gelden. Een webpagina zoals jij deze nu omschrijft geeft duidelijk aan voor wie welke prijzen gelden (incl/excl). Deze zou dus gewoon mogen. Toont je homepage echter direct je catalogus exclusief BTW en kan de consument ook afrekenen? Dan is het helaas niet voldoende.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb kunnen beantwoorden. Succes met het inrichten van je platform!

Groetjes,
Sibel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *