Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

Europese garantieregels voor webwinkels in de maak

11886
0

De garantieregels voor online verkopen gaan de komende jaren op de schop. Doel is de regels Europees gelijk te trekken, zodat verkoop over de grens eenvoudiger wordt. Het voorstel van de Europese commissie bevat echter nogal wat haken en ogen.

Huidige Nederlandse regels

De regels voor garantie (non-conformiteit) zijn in Nederland kort door de bocht als volgt; De consument heeft recht op een deugdelijk product, de consument mag dan ook verwachten dat een bepaald product een bepaalde termijn mee gaat. Die termijnen zijn niet wettelijk vastgelegd, zo mag een consument redelijkerwijs verwachten dat een dure wasmachine langer dan 2 jaar mee gaat en is de garantie op een paar goedkope schoenen een stuk korter. De bewijslast ligt de eerste 6 maanden na aankoop bij de verkoper, kortom, gaat een product kapot binnen 6 maanden na aankoop, dan moet de verkoper bewijzen dat het defect te wijten is aan de consument. Na deze 6 maanden geldt er omgekeerde bewijslast en moet de consument bewijzen dat het defect het gevolg is van bijvoorbeeld een fabricagefout of ondeugdelijk product. Wel mag je als verkoper natuurlijk extra garantie geven (of verkopen). Ook als je geen (extra) garantie geeft, geldt echter dat een product deugdelijk moet zijn. Je kunt dus niet onder deze regels uitkomen door bij verkoop aan te geven dat er geen garantie geldt.

Het Europese voorstel

De Europese commissie stelt een vaste garantietermijn van 2 jaar voor. In deze periode ligt de bewijslast volledig bij de verkoper. De webwinkelier zal dus bij een defect moeten bewijzen dat het defect te wijten is aan door bijvoorbeeld verkeerd gebruik of garantie moeten verlenen. Opvallend is dat het voorstel enkel gericht is op online verkopen en niet voor offline winkels zou gelden. Het betreft hier echter een voorstel dat nog zeker aan aangepast gaat worden op basis van feedback van belanghebbenden. Zo hebben al veel partijen aangegeven dat onderscheid maken tussen offline en online aankopen niet meer van deze tijd is.

Is het glas half heel of half kapot?
Is het glas half heel of half kapot?

Verschillende reacties

De reacties op de nieuwe regels waren erg divers. Zelf hebben we als keurmerk al aangegeven dat het onverstandig is om risico’s standaard bij de webwinkel neer te leggen. Met huidige regelgeving lijkt de kleine ondernemer namelijk steeds vaker het slachtoffer te worden van de kwaadwillende consument. Hierdoor is niet alleen de webwinkel de dupe, maar ook de wel redelijke consument. De consument wordt weliswaar als de “zwakkere partij” gezien bij een online aankoop en wordt daardoor beschermd door regelgeving, toch kan er niet zomaar voorbij worden gegaan aan het gevaar voor misbruik vanuit de consument. Goede regelgeving begint bij een eerlijke balans tussen risico’s. Het kan niet zo zijn dat wetgeving een vrijbrief is voor oplichters om webwinkels op te lichten.

Ook de consumentenbond kwam met een reactie. Zij geven aan primair oneens te zijn, omdat de garantie maximaal 2 jaar zou gaan bedragen, dit terwijl de garantieperiode in Nederland momenteel vaak langer is (bij producten waarvan je mag verwachten dat ze langer dan 2 jaar mee gaan). Wel is men blij met bewijslast welke is verlegd naar de verkoper.

Detailhandel Nederland reageerde wel positief op de voorgenomen veranderingen, wel gaf de organisatie net als vrijwel alle andere partijen aan dat de garantie in webwinkel en normale winkel gelijk zou moeten zijn. Dit is dan ook een wijziging waar de Europese commissie niet omheen lijkt te kunnen.

Wat moet ik doen?

Het voorstel is enkel een concept, als webwinkelier hoef je dus nog niets aan te passen. Te verwachten is dat binnen enkele jaren echter de garantie Europees geregeld zal zijn. Als keurmerk houden we je natuurlijk op de hoogte!

 
 
Bericht delen:
LinkedIn