Skip to content

Blog

Verzendkosten duurdere verzendmethode bij retour vergoeden?

12859
0
0

We kregen afgelopen week de vraag van een lid of hij bij een retour ook de verzendkosten moet vergoeden als de klant zelf (vrijwillig) kiest voor een duurdere verzendmethode. Het antwoord op deze vraag leek ons ook interessant voor andere leden.

Zoals je ongetwijfeld weet moet je bij retour onder het herroepingsrecht de volledige orderwaarde inclusief verzendkosten voor de heenzending vergoeden. Alleen de kosten voor de terugzending mogen voor rekening komen van de klant.

Maar wat als een klant zelf kiest voor bijvoorbeeld een (duurdere) verzendmethode als verzekerde verzending. Moet je die kosten dan ook vergoeden bij een retour? Het antwoord is NEE. Je hoeft enkel de kosten voor de standaard verzendmethode te vergoeden, geef echter wel duidelijk vooraf aan dat je kosten van een duurdere methode niet vergoed. Wees hierin altijd vooraf duidelijk door dit te vermelden op een klantenservice pagina waar je uitlegt hoe je omgaat met retouren.

Moet je dan wel de standaard verzendkosten terugbetalen als iemand kiest voor een duurdere verzendmethode? Ook daarop is het antwoord Nee. Je hoeft bij een vrijwillige keuze van duurdere verzendmethode geen verzendkosten te vergoeden.

Duurdere verzendkosten zijn voor rekening van de consument
Duurdere verzendkosten zijn voor rekening van de consument

Praktijkvoorbeeld

Stel een klant koopt een product van 50,- en moet daarnaast normaal gesproken 4,50 betalen voor de verzending. De totale orderwaarde is dan 54,50. Bij een retour zou je dan het volledige orderbedrag van 54,50 moeten terugbetalen. Stel een klant kiest voor verzending onder rembours en moet voor deze methode 12,50 betalen. Het totale orderbedrag is dan 62,50. Kiest een klant om te retourneren dan hoef je slechts 50,- terug te betalen.

Verzekerde vs Onverzekerde verzending

Let op: Je mag als webwinkel nooit het risico van verzending bij de klant leggen. Verstuur je standaard per brievenbuspakketje en bied je optioneel ook een verzekerde verzendoptie? Ook dan mag je de klant bij een niet aangekomen pakketje niet verantwoordelijk stellen voor de schade, omdat hij niet voor verzekerde zending heeft gekozen.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *