Advies: webshops, houd geen uitverkoop

webshops houd geen uitverkoop advies

Vorige week kon je lezen dat wij ons aansluiten bij het eerder gegeven advies van Thuiswinkel om de retourtermijn van webshops te verlengen. Vandaag sluiten we ons wederom aan bij het nieuwe advies om geen kortingsacties te houden tot 1 juni. Je leest in het bericht hieronder waarom.

In het belang van (kleine) ondernemers

Vooralsnog heeft de overheid aangegeven dat bepaalde maatregelen tot 1 juni 2020 gelden. Door deze maatregelen blijven de winkelstraten uitgestorven, ook online krijgt de verkoop van essentiële producten voorrang op niet essentiële producten. De kans is dus groot dat veel ondernemers met een overschot aan producten blijven zitten.

In deze tijd zou een ‘normale uitverkoop’ er toe leiden dat ondernemers een groot deel van hun assortiment voor een lage prijs moeten verkopen, waardoor ze onvoldoende winst kunnen maken om de schade van de crisis in te lopen.

Om juist de mkb-ondernemer te steunen in deze tijden, is het van belang de consument niet te beladen met allerlei kortingen, acties of promotiecodes. Zo kunnen deze ondernemingen namelijk ook na deze periode nog bestaan en hun collecties voor een eerlijke prijs verkopen. De eigenaren van Femmes du Sud zijn zelfs een petitie gestart om voor 1 juli geen acties te houden.

In het belang van de e-commerce

Hoewel uitverkopen kunnen resulteren in meer omzet, kan het ook leiden tot een hogere druk op bijvoorbeeld de logistieke keten. Deze is juist, in tijden van het coronavirus, al erg belast. Bovendien probeert Thuiswinkel op deze manier tevens de kost van de ondernemers te bewaken. Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel, zegt het volgende hierover:

We roepen (web)winkels en merkfabrikanten op om uitverkopen uit te stellen tot na 1 juni 2020. Zo kunnen we blijven garanderen dat mensen hun producten tegen een eerlijke prijs kunnen blijven ontvangen.

Andere tijden vragen andere maatregelen. We roepen je bij dezen dan ook op om de uitverkoop dit jaar uit te stellen, en wel minimaal tot 1 juni. Hiermee zorg je ervoor dat iedereen zijn producten voor een eerlijke prijs kan verkopen en zorg je tevens dat er geen te grote druk ontstaat op de vervoerders.

Dit bericht is een herschreven bericht van Emerce.

We zijn toch geen communisten? Deze tijden laten juist zien wie de sterkste ondernemers zijn met de beste strategie. We leven in een vrij land met een vrije economie, waarin de sterksten overleven, en zo hoort dat ook!

Beste Aleda,

Wij zijn allen ondernemers! Creatieve ondernemers die er het beste van proberen te maken in een hele nare tijd. De e-Commerce is 1 van de weinige sectoren die nog volop draait. Misschien wel beter dan ooit. Maar de logistieke keten staat onder druk, als de pakketbezorging omvalt, dan kun je online ook geen zaken meer doen. Daarom roepen we iedereen op geen uitverkoop te houden waardoor de pakketbezorging nog meer belast zou worden.

Succes de komende tijd! Ik hoop dat we met zijn allen sterker uit deze crisis komen.