Skip to content

Blog

De verplichte contactmogelijkheden voor jouw webwinkel

De verplichte contactmogelijkheden voor jouw webwinkel

Bereikbaarheid. Misschien wel het belangrijkste onderwerp voor jou als webwinkeleigenaar. In een wereld met WhatsApp, live chats en social media is de klant het gewend om snel een antwoord te krijgen. Een mooi punt om in uit te blinken dus! Daarnaast zijn er een aantal regels voor de contactmogelijkheden in jouw webwinkel. Ik leg ze in dit blog haarfijn voor je uit.

Het ACM stelt twee directe contactmogelijkheden verplicht

Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ben je verplicht om 2 directe contactmogelijkheden te hebben in je webwinkel. Een directe contactmogelijkheid is een contactoptie waarmee jij direct te bereiken bent – klinkt best logisch toch?. Dit kan een telefoonnummer, WhatsApp mogelijkheid of live chat (dus geen chatbot) zijn. Allemaal mag natuurlijk ook 😉. Daarnaast verplichten zij het om een e-mailadres te tonen in je webwinkel. Alleen een contactformulier is niet voldoende.

Nu hoor ik je al denken: ‘’Jullie stellen een telefoonnummer toch verplicht in jullie keuringsrapport?’’. Het klopt inderdaad dat dit een verplicht keuringspunt was. Dit komt doordat wij als keurmerk van mening zijn dat het als webwinkel ontzettend belangrijk is om telefonisch bereikbaar te zijn. Wij merken namelijk dat consumenten jou sneller vertrouwen als ze je kunnen bellen. En klantvertrouwen is waar wij voor staan. Maar wij vinden ook dat we met de tijd mee moeten gaan. Daarom keuren wij het vanaf nu ook goed wanneer je directe contactmogelijkheid i.p.v. een telefoonnummer, een WhatsApp mogelijkheid of live chat is. Alsnog raden wij een telefoonnummer wel sterk aan!

Welk voorbeeld geven wij als keurmerk

Regelmatig krijgen wij de vraag van leden waarom wij als keurmerk niet telefonisch bereikbaar zijn. Je zou denken dat wij het goede voorbeeld moeten geven – en daar heb je zeker gelijk in. Als keurmerk behandelen wij dagelijks juridische vraagstukken. Deze vraagstukken willen wij graag zwart-op-wit hebben. Op die manier kunnen wij ze gemakkelijk verzamelen en bewaren. Daarom gaat onze voorkeur uit naar mailcontact. Houd er dus rekening mee dat je ons niet (meer) rechtstreeks kunt bellen. Ondanks dat is het zeker wel mogelijk om telefonisch met ons in gesprek te komen. Om jullie zo goed – en zo snel mogelijk – te helpen, maken wij gebruik van een terugbelformulier. Hier kun je alvast je vraag uitleggen, zodat wij vooronderzoek kunnen doen. Op die manier kunnen onze support medewerkers zich alvast verdiepen in jouw vraag. Ook zijn wij momenteel druk bezig met het inrichten van een vraag & antwoord concept op onze website. Hierover volgt later meer info!

Wil je ons toch snel een vraag stellen of iets liefs vertellen – dat vinden wij namelijk hartstikke leuk. Dan kan dit altijd via onze social media kanalen. Wij beloven dan dat je heel snel een antwoord krijgt. Naast dit medium zijn wij ook bereikbaar per mail en kun je een vraag stellen op het forum. Daar streven wij ernaar om binnen 2 uur een antwoord te geven – behalve in het weekend, want dan zijn wij aan het bijkomen van het te woord staan van onze leden 😉

Bonus tip: onze kennisbank staat propvol met informatie over ons keurmerk en andere handige tips. Misschien staat het antwoord op jouw vraag hier wel tussen 🙂

We keep in touch!

Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem dan vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur:

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *