Deze contactmogelijkheden moet jij in je webwinkel aanbieden – en doe je dat al?

Bereikbaarheid. Misschien is dit wel het belangrijkste onderwerp voor jou als webwinkeleigenaar. In een wereld met WhatsApp, live chats en social media is jouw klant het namelijk gewend om snel een antwoord te krijgen. Een mooi punt om in uit te blinken dus! Daarnaast zijn er een aantal regels voor de contactmogelijkheden in jouw webwinkel. Ik leg ze in dit blog haarfijn voor je uit.

Het ACM stelt twee directe contactmogelijkheden verplicht

Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ben je om te beginnen verplicht om in je webwinkel twee directe contactmogelijkheden aan te bieden. Een directe contactmogelijkheid is een contactoptie waarmee jij direct te bereiken bent – klinkt best logisch toch?. Dit kan een telefoonnummer, WhatsApp mogelijkheid of live chat (dus geen chatbot) zijn. Allemaal mag natuurlijk ook 😉. Daarnaast verplicht het ACM om een e-mailadres te laten zien in je webwinkel. Alleen een contactformulier is dus niet voldoende.

Nu hoor ik je denken: ‘’Jullie stellen een telefoonnummer toch verplicht in jullie keuringsrapport?’’. En het klopt inderdaad dat dit een verplicht keuringspunt was. Als keurmerk zijn wij namelijk van mening dat het belangrijk is dat je als webwinkel telefonisch bereikbaar bent, omdat wij merken namelijk dat consumenten je sneller vertrouwen als ze je kunnen bellen. En klantvertrouwen is waar wij voor staan. Maar wij vinden ook dat we met de tijd mee moeten gaan. Daarom keuren wij het vanaf nu ook goed als je in plaats van een telefoonnummer een andere directe contactmogelijkheid aanbiedt zoals, WhatsApp of live chat. Alsnog raden wij een telefoonnummer wel sterk aan!

Welk voorbeeld geven wij als keurmerk

Regelmatig vragen leden ons waarom wij als keurmerk niet telefonisch bereikbaar zijn. Je zou denken dat wij het goede voorbeeld moeten geven – en daar heb je zeker gelijk in. Maar als keurmerk behandelen wij dagelijks juridische vraagstukken. Deze vraagstukken willen wij graag zwart-op-wit hebben. Op die manier kunnen wij ze gemakkelijk verzamelen en bewaren. Daarom gaat onze voorkeur uit naar mailcontact en kun je ons niet zelf bellen. Ondanks dat is het zeker wel mogelijk om telefonisch met ons in gesprek te komen. Om jou zo goed – en zo snel mogelijk – te helpen, maken wij gebruik van een terugbelformulier. Via dit formulier kun je alvast je vraag uitleggen, zodat wij vooronderzoek kunnen doen. Op onze contactpagina kun jij je vraag ook stellen via de ”stel een vraag” button. Grote kans dat jij daar het antwoord vindt op jouw brandende vraag!

Wil je ons toch snel een vraag stellen of iets liefs vertellen – want dat vinden wij hartstikke leuk 😊 – dan kan dit altijd via onze social media kanalen. Wij beloven dan dat je heel snel een antwoord krijgt. Naast via Facebook, Instagram en Linkedin kun je ons bereiken per mail en kun je een vraag stellen op het forum. Daar streven wij ernaar om binnen twee uur een antwoord te geven. Behalve in het weekend, want dan zijn wij aan het bijkomen van het te woord staan van jou en andere leden😉

Bonus tip: onze kennisbank staat propvol met informatie over ons keurmerk en andere handige tips. Misschien staat het antwoord op jouw vraag hier wel tussen 🙂

We keep in touch!