Hoe werken de percentages van de beoordelingen die vermeld worden op de ledenpagina?

Wil je graag weten hoe de percentages die je ziet op de ledenpagina berekend worden? Lees hier verder over de rekenformule achter de percentages op de WebwinkelKeur ledenpagina:

Op de ledenpagina worden percentages weergegeven. Het gaat dan op de percentages achter het groene duimpje (positief), oranje/gele uitroepteken (neutraal), de rode duimpje naar beneden (negatief).  In bovenstaande voorbeeld is het positieve percentage 60%, Neutraal 4% en negatief 36%.

We zijn 4 en 5 sterren beoordelingen als positief, 3 sterren als neutraal en 1 en 2 sterren als negatief.

Nu lijkt de berekening van de percentages eenvoudig. Toch zit je met afrondingsproblemen en willen we graag dat het totaal op 100% uit komt. Daarom leggen we graag uit hoe we de percentages precies berekenen.

We berekenen allereerst het percentage positieve beoordelingen. Hierna berekenen we het percentage negatieve beoordelingen. Het neutrale percentage berekenen we vervolgens door te kijken “hoeveel procent er nog over is om tot het totaal van 100% te komen”.

Een voorbeeld

Al deze opgehaalde ervaringen bij elkaar is het totaal voor de berekening. In dit voorbeeld noemen we dit `PNN`. Voor bovenstaand voorbeeld geldt op het moment van schrijven:

`POS` = 15
`NEU` = 1
`NEG`= 9
`PNN` = 25

Daarna worden de percentages als volgt berekend:

Positieve percentage: round(`POS`/`PNN`*100).
Neutrale percentage:  100 – round(`POS`/`PNN`*100) – round(`NEG`/`PNN`*100).
Negatieve percentage: round(`NEG`/`PNN`*100).

Uitgerekend voor bovenstaand voorbeeld is dit:

Positieve percentage: 15/25*100 = 60%
Neutrale percentage: 1/25*100 = 4%
Negatieve percentage: 9/25*100 = 36%

In dit voorbeeld komt de 4% precies overeen met 1 beoordeling. Het kan door afronding echter voorkomen dat dit neutrale percentage hoger ligt dan je zou verwachten. Bijvoorbeeld wanneer er 17 positieve beoordelingen zijn en 9 negatieve. De nieuwe berekening is dan als volgt:

Positieve percentage: 17/26*100 = 65%
Neutrale percentage: 0/26*100 = 1%
Negatieve percentage: 9/26*100 = 34%

Zoals je ziet zijn er in dit voorbeeld geen neutrale beoordelingen, maar wordt er toch 1% weergegeven. Dit komt door de afronding. Naar ons idee is dit in de praktijk de eerlijkste manier om de percentages weer te geven.

Beoordelingen zonder sterren

Beoordelingen zonder sterren tellen niet mee voor onze berekening, beoordelingen zonder sterren komen eigenlijk alleen voor als een consument vaker dan eenmaal een beoordeling plaatst binnen een korte tijd. We geven de tekst dan wel weer, maar tellen zo’n beoordeling niet mee voor de score.