Skip to content

Blog

Gevonden worden in de internetwoestijn

Gevonden worden in de internetwoestijn

1223
2
0

IJs verkopen op de Noordpool of skivesten verslijten in de woestijn, daarmee wordt online verkopen wel eens vergeleken. En toegegeven, als webshop gevonden worden in de internetwoestijn, is wellicht de voornaamste uitdaging bij online verkopen.

Waar het voor een bakstenen winkel vaak een kwestie is van een goed gelegen pand te zoeken in een druk bezochte winkelbuurt, ligt het aantrekken van bezoekers naar je webshop een stuk minder eenvoudig.

Gevonden worden online komt eigenlijk neer op sporen achterlaten, zodat je gevonden wordt wanneer iemand je nodig heeft. Die sporen moeten daarom zeer concreet zijn en je uniciteit weerspiegelen. Wanneer je bijvoorbeeld gespecialiseerd bent in de verkoop van biologische kippen uit Noord-Frankrijk en het enige spoor dat je achterlaat online is ‘kip’, zul je alsnog belanden in een massa zand van concurrerende kippenboeren waarin je niet gemakkelijk of zelfs helemaal niet gevonden wordt.

Wij delen graag een aantal tips om beter gevonden te worden online.

1.     Maak de beschrijving van je producten uniek.

Zoekmachines gaan op zoek naar unieke inhoud op webpagina’s. Variatie in woorden en afbeeldingen is belangrijk, ook (en zeker) als je merkproducten verkoopt, verander de standaard tekst van de fabrikant en maak er jouw unieke tekst van.

2.     Creëer regelmatig nieuwe en interessante content

Het toevoegen van een blog aan je webshop is belangrijk. Dat laat je immers toe unieke achtergrond rond je shop en producten toe te voegen, maar ook andere interessante inhoud die potentiële klanten naar uw website drijven.

Ook het systematisch gebruiken van tags en paginabeschrijvingen helpt je resultaten in de Google Search te verbeteren.

3.     Zorg ervoor dat klanten reviews op je website achterlaten

Ook hier gaat het om extra en unieke tekst die aan je website toegevoegd wordt, maar nu dan door klanten. Wees niet bang voor negatieve reviews, maar reageer er direct gepast op zodat ze je verkopen niet te negatief beïnvloeden. De voordelen van reviews zijn groter dan de mogelijke nadelen. Ook WebwinkelKeur biedt een mooi systeem om reviews eenvoudig te delen en te tonen.

4.     Bouw zelf een profiel op gespecialiseerde verkoop, review- en promotionele sites

E-bay, Etsy, Amazon, Flavourites of (binnenkort) ook Storites laten toe dat je een eigen profiel opmaakt op hun website en je producten extra in de kijker zet. Het grote voordeel van deze websites is dat je in aanraking komt met potentiële klanten die anders misschien niet op je website waren beland. Meestal betaal je een vaste prijs voor deze service.

5.     Werk met Google Adwords.

Via deze weg betaal je Google vooraf vastgelegde bedragen per klik om jouw website  te tonen wanneer jouw gekozen ‘adwords’ ingetikt worden in het zoekveld van Google. Let daarbij wel op de kosten, je betaalt al snel teveel. Hoe relevanter jouw advertentie, hoe minder je per klik betaalt. Probeer daarom zo relevant mogelijk te adverteren. Daarbij is niet alleen de advertentietekst  en gekozen zoekterm van invloed, ook de pagina waarop de bezoeker uit komt na een klik heeft invloed. Zoekt iemand op “witte kip”, laat hem dan niet uitkomen op de voorpagina van je webwinkel, maar verwijs hem direct door naar de categorie en landingspagina met alleen witte kippen.

6.     Maak optimaal gebruik van Social Media

Dit is ook een belangrijk kanaal in online communicatie, doch zeker niet het gemakkelijkst te hanteren. Ook hier geldt: content! Mensen op sociale media zitten niet te wachten op promotionele teksten en push-reclame. Belangrijker is dat ze geïnspireerd worden. Zo kan een webshop van kruiden beter inhoud verspreiden rond gerechten gemaakt op basis van deze kruiden, dan wel producten zelf te tonen met een banale verkoopboodschap. Probeer in dialoog te treden met je fans, het is ongelooflijk hoeveel feedback en ideeën je krijgt als je echt luistert naar je (potentiële) klanten.

Voor elk van deze tips geldt hetzelfde: probeer het. Wie niet waagt, wie niet wint, zegt men wel eens en dat is hier zeker ook van toepassing. Probeer zeker niet het perfecte plan te bouwen met direct een groot budget, tenzij je heel grootse ambities en budgetten hebt.

Denk even na over je strategie, wat je wilt bereiken en hoe je dat zou kunnen doen. Probeer het dan uit bij wijze van experiment, leer ervan, stuur bij en ga weer verder. Het zal je dan al snel duidelijk worden wat werkt voor je webshop en wat niet. Als je eenmaal de goede mix gevonden hebt, kan je er wat grootser op inzetten, maar zelfs dan nog raden we je aan te blijven meten, leren en bijsturen.

Dit blog is geschreven in samenwerking met Storites, middels deze gastblog laat de site zijn sporen achter in de internetwoestijn. Op het moment van schrijven is Storites druk in ontwikkeling, maar meld je aan via de website en je ontvangt een bericht wanneer je jouw webwinkel kunt aanmelden voor een stukje gratis reclame.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

 

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *