Skip to content

Blog

Herroepingsrecht bij grote artikelen: dit zijn de regels

herroepingsrecht grote artikelen webshop

Herroepingsrecht bij grote artikelen: dit zijn de regels

1571
4
0

Het kan altijd gebeuren dat het bestelde product niet voldoet aan de verwachtingen van de klant. Hij maakt dan binnen 14 dagen kenbaar dat hij het artikel wil retourneren en krijgt dan nog eens 14 dagen de tijd om het product terug te sturen. Bij kleinere producten is het retourbeleid vaak logisch, maar hoe zit het met herroepingsrecht bij grotere artikelen? Mag je bijvoorbeeld een matras terugsturen waar al op geslapen is? En wie draagt zorg voor de zending als een product stuk is? Wij vertellen het je in deze blog.

Klantcase: verzegeling verbroken matras

Een klant had een tijdje geleden een matras gekocht. Hij haalde het folie eraf en sliep er enkele nachten op, maar maakte toch kenbaar dat hij zijn aankoop wilde retouneren. De webwinkel was van mening dat het herroepingsrecht niet gold, aangezien de verzegeling verbroken was. Het Europees Hof dacht hier echter anders over en maakte de vergelijking met het passen van kleding: ook dan is er rechtstreeks contact met het lichaam zonder dat de gezondheidsbescherming of hygiëne in het geding komt. Het Hof oordeelde dat een matras door grondige reiniging weer verkocht kon worden en de klant mocht zijn matras dus retourneren.

Herroepingsrecht grote artikelen: wie is verantwoordelijk?

Het Europees Hof deed onlangs nog een opvallende uitspraak over herroepingsrecht bij grote artikelen. Als een product beschadigd is, stuurt de consument het artikel vaak zelf terug. Dat hoeft nu in sommige gevallen niet meer: als een defect product dusdanig groot of onhandig te vervoeren is, is de verkoper verantwoordelijk voor het retourtransport. Hier is geen algemene richtlijn voor, per geval moet worden gekeken wie zorg draagt voor de terugzending.

ingebrekestelling sturen

Ingebrekestelling sturen

Als de webwinkelier zijn verplichtingen hierin niet nakomt, ben je als consument in gebreke gebleven. Dan kun je een officiële ingebrekestelling sturen. Dit schriftelijke bericht geldt als laatste waarschuwing voor de schuldenaar. Het is belangrijk om duidelijk te omschrijven wat de schuldenaar nog moet doen en met welke reden. Komt de schuldenaar zijn afspraken dan nog steeds niet na binnen de gestelde termijn, maar zou hij dit nog steeds wel kunnen doen? Dan is hij in verzuim en kun je een schadevergoeding eisen.

 

Verkoop jij grote artikelen? Zo ja, hoe ga jij om met retouren?

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

 

Reacties

Beste Henk,

Bedankt voor jouw reactie. Dit heeft ermee te maken dat wanneer een webshop zijn verplichtingen op dit punt niet nakomt er een ingebrekestelling kan worden gestuurd. Dit kwam inderdaad niet duidelijk genoeg over in de tekst dus we hebben deze zojuist aangepast. Bedankt voor jouw hulp daarin.

Groet, Asoka

Grote of kleine artikelen, ik heb duidelijk gemaakt dat de retourkosten altijd voor de klant zijn. Dit mag ook wel. Sommige producten heb ik bij vermeld staan dat, wanneer de verzegeling is verbroken, het product niet retour mag worden gezonden. De klant gaat toch akkoord met de regels? Lijkt mij niet dat ze hierop terug kunnen komen.

Beste Richard,
Bedankt voor jouw reactie. Zolang je duidelijk bent naar klanten en de regels die je hanteert kloppen met de wet, is er zeker geen probleem. Een klant kan er alleen op terugkomen wanneer je deze niet duidelijk informeert of wanneer de bepalingen op jouw website in strijd zijn met de wet. Is dat niet het geval dan moet het verder helemaal goed komen.
Groet, Asoka

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *