Skip to content

Blog

Herroepingsrecht bij grote artikelen: dit zijn de regels

herroepingsrecht grote artikelen webshop
12571
3
0

Het kan altijd gebeuren dat het bestelde product niet voldoet aan de verwachtingen van de klant. Hij maakt dan binnen 14 dagen kenbaar dat hij het artikel wil retourneren en krijgt dan nog eens 14 dagen de tijd om het product terug te sturen. Bij kleinere producten is het retourbeleid vaak logisch, maar hoe zit het met herroepingsrecht bij grotere artikelen? Mag bijvoorbeeld een matras terugstuurt worden waar al op geslapen is? En wie zorgt voor de zending als een product stuk is? Wij vertellen het je in deze blog.

Klantcase: verzegeling verbroken matras

Een klant had een tijdje geleden een matras gekocht. Hij haalde het folie eraf en sliep er enkele nachten op, maar maakte toch kenbaar dat hij zijn aankoop wilde retourneren. De webwinkel was van mening dat het herroepingsrecht niet gold, aangezien de verzegeling verbroken was. Het Europees Hof dacht hier echter anders over en maakte de vergelijking met het passen van kleding: ook dan is er rechtstreeks contact met het lichaam zonder dat de gezondheidsbescherming of hygiëne in het geding komt. Het Hof oordeelde dat een matras door grondige reiniging weer verkocht kon worden en de klant mocht zijn matras dus retourneren.

Herroepingsrecht grote artikelen: wie is verantwoordelijk?

Het Europees Hof deed onlangs nog een opvallende uitspraak over herroepingsrecht bij grote artikelen. Als een product beschadigd is, stuurt de consument het artikel vaak zelf terug. Dat hoeft nu in sommige gevallen niet meer: als een defect product zo groot of onhandig te vervoeren is, is de verkoper verantwoordelijk voor het retourtransport. Hier is geen algemene richtlijn voor, per geval moet worden gekeken wie zorgt voor de terugzending.

ingebrekestelling sturen

Ingebrekestelling sturen

Wanneer je als verkoper je verplichtingen hierin niet nakomt, ben je in gebreke gebleven. De consument kan dan een officiële ingebrekestelling sturen. Dit schriftelijke bericht geldt als laatste waarschuwing voor de schuldenaar (in dit geval jij als verkoper). Kom je de afspraken dan nog steeds niet na binnen de gestelde termijn, maar zou je dit nog steeds wel kunnen doen? Dan ben je  in verzuim en kan de consument een schadevergoeding eisen. Zorg dus dat je op de hoogte bent van de voor jou geldende regels!

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Beste Henk,

Bedankt voor jouw reactie. Dit heeft ermee te maken dat wanneer een webshop zijn verplichtingen op dit punt niet nakomt er een ingebrekestelling kan worden gestuurd. Dit kwam inderdaad niet duidelijk genoeg over in de tekst dus we hebben deze zojuist aangepast. Bedankt voor jouw hulp daarin.

Groet, Asoka

Grote of kleine artikelen, ik heb duidelijk gemaakt dat de retourkosten altijd voor de klant zijn. Dit mag ook wel. Sommige producten heb ik bij vermeld staan dat, wanneer de verzegeling is verbroken, het product niet retour mag worden gezonden. De klant gaat toch akkoord met de regels? Lijkt mij niet dat ze hierop terug kunnen komen.

Beste Richard,
Bedankt voor jouw reactie. Zolang je duidelijk bent naar klanten en de regels die je hanteert kloppen met de wet, is er zeker geen probleem. Een klant kan er alleen op terugkomen wanneer je deze niet duidelijk informeert of wanneer de bepalingen op jouw website in strijd zijn met de wet. Is dat niet het geval dan moet het verder helemaal goed komen.
Groet, Asoka

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *