Het (laten) ontwerpen van een illustratie

Hebben we je naar aanleiding van onze vorige blogs over het belang van een goede huisstijl en illustraties overtuigd en wil je nu zelf aan de slag met het (laten) ontwikkelen van een logo en/of illustraties voor je webwinkel? Kijk, dat zien we graag! Daarom staan we in dit blog graag stil bij waar je over moet nadenken bij het (laten) ontwerpen van een illustratie.

Het (laten) ontwerpen van een illustratie

Een illustratie is een krachtige vorm van communicatie. Een goede illustratie vergroot de aantrekkingskracht van het verhaal, de advertentie of de website en daarnaast nodigt het de lezer subtiel uit om verder te lezen en om meer te weten te komen over hetgeen waar de illustratie naar verwijst. Het verduidelijken van de boodschap door middel van een illustratie kan daarbij heel ver gaan; denk bijvoorbeeld aan de IKEA-handleidingen. Vaak kijk je bij deze handleidingen enkel nog naar het plaatje en lees je niet eens meer de bijbehorende tekst.

Iedere tekenaar heeft zijn eigen stijl

Maar waar moet je opletten bij het (laten) maken van een illustratie? Er zijn tal van illustrators met allemaal hun unieke eigen stijl. Hoe weet je welke illustrator je aan de slag moet zetten? Of uberhaubt welke stijl bij jouw organisatie past?

Als we die vraag willen beantwoorden komen we toch opnieuw weer terecht bij de kernvraag ‘wat wil je uitstralen met je organisatie’? En naar wie (welke doelgroep)? Dit bepaalt voor de belangrijkste mate de vorm, toon en stijl waarvoor we kiezen en de manier waarop we het gaan presenteren (welk medium).  Net zoals bij het ontwikkelen van een goed logo is het ontwikkelen van een illustratie een proces. Een proces dat begint met een concept (‘hoe vertaal je hetgeen wat je wilt vertellen naar beeld’) en eindigt in dat ene pakkende beeld.

Vijf tips om rekening mee te houden met het (laten) ontwerpen van een illustratie:

1. Laat de illustrator meedenken over de vorm, toon en stijl
    Laat de illustrator eens volledig vrij om zelf tot een beeld te komen. Ik heb zelf jarenlang als illustrator gewerkt, en ik kan daarbij zeggen dat de beste beelden naar voren kwamen wanneer ik volledig vrij werd gelaten door mijn opdrachtgevers. Van daaruit is sturing altijd mogelijk, maar je moet beseffen dat een illustrator een creatief persoon is welke zelf waarschijnlijk het meest weet van hoe beeld effectief communiceert.
  2. Begin het illustratieproces pas wanneer de tekst definitief is
    Een illustrator gebruikt vaak de tekst ter inspiratie. Daardoor haal je het meeste rendement uit de illustrator wanneer je deze pas te werk zet wanneer de tekst af is en overhandigd wordt aan hem/haar.
  3. Probeer niet teveel te vertellen in een illustratie
    Voor wat voor stijl je ook kiest, wanneer je effectief wilt communiceren dan wil je dat de illustratie niet teveel verteld maar enkel datgeen wat je wilt vertellen. Natuurlijk kan de exclusieve boodschap ‘opvallen’ zijn (denk bijvoorbeeld aan affiches of posters voor een evenement) waardoor je volledig uit je dak kunt gaan. Maar dergelijke illustraties zijn vaak de uitzondering op de regel.
  4. Maak duidelijke (prijs)afspraken
    Maak afspraken over  wanneer wat af moet zijn en wat voor welk bedrag wordt opgeleverd. Wanneer je dit niet doen dan zul je verzanden in dure kosten.
  5. Zorg dat de kop van de bijbehorende tekst en de illustratie samen een meerwaarde vormen.
    Kop en illustratie samen moeten verleiden tot lezen!

Conclusie

Het (laten) creëren van een creatief beeld zoals een illustratie is een proces. Dit betekend ook dat je duidelijke afspraken moet maken en duidelijke deadlines moet plannen. Creativiteit is duidelijke business en een goede ontwerper is tegenwoordig van veel waarde voor (bijna) elke organisatie. We zijn dan ook benieuwd naar jouw verhalen over het laten ontwerpen van het illustratief beeld voor jouw organisatie. Deel jouw verhaal door middel van het reageren op deze blog.