Overslaan naar hoofdinhoud
  • Groei in omzet en betrouwbaarheid
  • De laagste prijs
  • Automatisch reviews verzamelen

Voor consumenten Gebruikersvoorwaarden

Op deze pagina vind je de voorwaarden voor de tools en diensten van WebwinkelKeur. Naast het reviewsysteem bieden we ook hulp bij een geschil of dispuut met een lid van WebwinkelKeur.

Instemming met onze voorwaarden

Door als consument gebruik te maken van onze diensten en/of tools stem je automatisch in met onderstaande voorwaarden. We raden je dan ook aan om onderstaande voorwaarden goed te lezen.

Reviews schrijven

We vinden het belangrijk dat onze klantbeoordelingen een zo goed mogelijk beeld vormen van de prestaties van een webwinkel. Daarom hebben we een vast beleid dat de echtheid van de reviews moet garanderen.

Regels voor reviews

Voor de inhoud van reviews gelden de volgende regels:

• Alleen klanten die aantoonbaar zelf een aankoop of dienst bij de betreffende (web)winkel hebben gedaan, mogen een review plaatsen.

• Een review moet daarom worden gegeven binnen 90 dagen nadat de beoordelaar daarvoor een uitnodiging van ons heeft ontvangen.

• Een review mag geen haatdragende, gewelddadige of ongepaste inhoud bevatten. Ook reviews die reclame-uitingen en/of spam bevatten, afwijkend zijn van het onderwerp (off-topic) en/of belangenverstrengeling bevatten, zijn niet toegestaan. Niet-toegestaan zijn bijvoorbeeld:

• Beledigingen;

• Discriminerende uitingen;

• scheldwoorden en vloeken;

• verwijzingen naar- c.q. aanprijzingen van concurrenten;

• Een review mag geen feitelijke onwaarheden of onjuistheden bevatten. Daarbij hanteren wij een objectieve toets. Bijvoorbeeld: Als in een review staat: “de levertijd was langer dan aangegeven”, terwijl uit ons objectieve onderzoek blijkt dat de desbetreffende levering (wel) binnen de aangegeven levertijd is bezorgd, bevat de review een feitelijke onwaarheid. In dat geval wordt de review verwijderd. Als in de review echter staat “ik vind de levertijd lang”, is dat een mening of gevoel van de consument die de review schrijft. Dat is wél toegestaan

• Een review mag niet zijn geschreven in ruil voor een (al dan niet gratis) product, korting of ander feitelijk voordeel.

• Een review mag geen informatie bevatten die herleidbaar is tot derden (persoonsgegevens)

• Een review mag geen inhoud bevatten die in strijd is met wet- en/of regelgeving.

Reviews die in strijd zijn met bovenstaande regels, worden verwijderd.

Controle en onderzoek

• In het geval waarin wij redenen hebben om aan te nemen dat een review feitelijk onjuist is en het geval waarin de feitelijke juistheid van de review door de webwinkelier betwist wordt, verrichten wij – in aanvulling op onze gebruikelijke controles – een aanvullend onderzoek naar de feitelijke juistheid van de review. Tijdens dit onderzoek wordt de review in kwestie ‘geflagged’.

• Ook tijdens ons onderzoek blijft de review verzonden c.q. zichtbaar via Google Feeds.

• We doen er alles aan om het onderzoek zo snel mogelijk af te ronden. Onze beoordeling is onafhankelijk: webwinkels hebben geen invloed op de verwijdering van reviews. De review in kwestie wordt alléén verwijderd als deze in strijd is met onze regels voor reviews.

Zichtbaarheid van de review

• Alle reviews worden openbaar gepubliceerd en zijn indexeerbaar door zoekmachines.

• Reviews blijven zichtbaar, ook als de webwinkel die de review betreft stopt;

• Beoordelaars (reviewers) kunnen hun eigen review echter te allen tijde verwijderen.

• Om te waarborgen dat wij reviews openbaar en zichtbaar kunnen houden, verleen je met het geven van een review, aan Webwinkelkeur, een eeuwigdurend, onherroepelijk en onbeperkt recht om de review te publiceren en te reproduceren. WebwinkelKeur is daarvoor geen vergoeding verschuldigd.

Basis voor het verzamelen van persoonsgegevens

De uitnodigingsmail voor het achterlaten van een review

• Om klanten te kunnen informeren over de kwaliteit van de webwinkel, kunnen webwinkels klanten uitnodigen om een review achter te laten. Wij versturen dan namens de webwinkel een e-mail naar jou en publiceren vervolgens de review. Dit kan, door middel van instellingen, via ons e-mailadres of een door de webshop gekozen e-mailadres.

• Voor het verzenden van de uitnodiging verwerken wij de volgende persoonsgegevens: je naam, e-mailadres en ordernummer. Optioneel kunnen wij ook het telefoonnummer en bestelde producten verwerkt worden, bijvoorbeeld voor het verzenden van een mobiele uitnodiging en/of het verzamelen van productreviews.

• De webshop is verplicht jou erop te wijzen dat zij voor het verzenden van de uitnodigingen persoonsgegevens met WebwinkelKeur deelt.

• Wij vinden het risico van de verwerking van deze persoonsgegevens gemiddeld.

• Uitnodigingen worden verzonden via e-mail (partner: Mandrill). Deze gegevens bewaren wij op een beveiligde database, de server staat in Nederland en een veilige back-up staat in Zwitserland.

• Wij bewaren deze gegevens drie jaar. Dat achten wij noodzakelijk om de webwinkel statistieken te kunnen geven over de verzonden uitnodigingen en om te voorkomen dat een enkele consument meerdere reviews schrijft. Op deze manier proberen wij de webshop te beschermen voor reviews die door hun concurrenten kunnen worden geschreven.

De review zelf

• Reviews over een webwinkel die zijn afgegeven door hun klanten publiceren wij op hun eigen ledenpagina. Indien een opmerkelijke of kwetsende review is achtergelaten, kan een webwinkel ons vragen om de review aan te laten passen of te verwijderen door middel van een moderatieverzoek. Als de webwinkel dit doet nemen we namens hen in de meeste gevallen contact op met de persoon die de review heeft achtergelaten.

• Voor het publiceren en beheren van de review verwerken wij de volgende persoonsgegevens: de reviewtekst, je naam, IP-adres en e-mailadres. Optioneel kunnen ook het telefoonnummer en bestelde producten verwerkt worden. Er wordt gevraagd naar een ordernummer, maar het is niet verplicht om het in te vullen.

• Je geeft ons toestemming voor het verwerken en publiceren van de bovenstaande persoonsgegevens bij het afgeven van jouw review.

• Wij vinden het risico van de verwerking van deze persoonsgegevens gemiddeld.

• Correspondentie wordt verzonden via e-mail (partners: Mandrill & SupportBee). Deze gegevens bewaren wij op een beveiligde database, de server staat in Nederland en een veilige backup staat in Zwitserland.

• Wij bewaren deze gegevens voor onbepaalde tijd. Dat achten wij noodzakelijk vanuit het oogpunt van informatievoorziening aan jou als consument over de betrouwbaarheid van een webwinkel. Op jouw verzoek kunnen wij de review verwijderen. Je kunt altijd zelf jouw review aanpassen of verwijderen.

Disputen en geschillen

Als onafhankelijke organisatie zijn we er zowel voor de webwinkelier als voor de consument. Zonder partij te kiezen bemiddelen we bij geschillen en disputen. Belangrijk om te weten: ons geschillenproces is uitsluitend bedoeld voor consumenten. Je kunt alleen een geschil indienen wanneer het gaat om een consumentenkoop op afstand (online aankoop). Geschillen die voortkomen uit zakelijke aankopen vallen buiten dit proces en worden niet in behandeling genomen.

Om dit goed te kunnen doen vragen we jou:

• Om op een nette en volwassen manier te communiceren met alle betrokken partijen.

• Geen onjuistheden of halve waarheden te vertellen. We kunnen jou het beste helpen wanneer we op de hoogte zijn van alle feiten.

• Ons de gevraagde gegevens of bewijsstukken toe te sturen, zonder bewijs kunnen we in veel gevallen jouw kant van het verhaal niet controleren.

• Om aan te geven wat, naar jouw idee, een oplossing is voor het geschil. We willen lange principiële discussies zonder oplossingen voorkomen.

• Snel te reageren zodat we snel tot een oplossing kunnen komen.

Heb je jouw klacht al ergens anders in behandeling (gehad), bijvoorbeeld bij Bol.com of Klarna, dan is het helaas niet mogelijk om een klacht in te dienen bij WebwinkelKeur.

Wil je: Partner worden?

Meld je dan aan voor ons affiliate programma! De volledige affiliatie loopt via WebwinkelKeur.

Vertel me meer