Skip to content

Blog

Maak het verschil met realtime messaging

10945
0
0

Als kleine webwinkelier heb je te maken met veel online concurrentie. Grote online spelers werken vaak met forse marketingbudgetten en hebben daardoor een behoorlijke voorsprong. Hoe zorg je er dan voor dat je toch opvalt tussen al die shops? Ons advies, zorg dat je dichterbij je klant staat!
Laagdrempelig, informeel en persoonlijk

Goed, dichterbij je klant staan dus. Maar hoe doe je dat? Door daar te zijn waar jouw klant ook is. In het dagelijkse leven communiceren we continue via apps, denk aan WhatsApp, Facebook Messenger en Telegram. Hoe laagdrempelig en eenvoudig is het dan voor jouw klanten dat je ook via deze weg bereikbaar bent? Realtime messaging verhoogt de betrokkenheid van je klanten en heeft daarmee een positieve invloed op de conversie en het klantbehoud. Belangrijk is wel dat je een paar basisregels hanteert:

Regel 1: Reageer snel

Naast gemak, is snelheid een groot voordeel van realtime messaging. Een klant die jouw een berichtje stuurt, verwacht dan ook een snel antwoord. Zorg er dus voor dat er altijd iemand is die de kanalen bewaakt en snel reageert. Voorkom echter dat je door gehaastheid foute antwoorden geeft. Bij ingewikkelde vragen, kan je beter reageren dat je hier binnen een bepaalde tijd op terugkomt. Zo weet de ontvanger waar hij/zij aan toe is en heb jij nog even de tijd om iets uit te zoeken.

2016 wordt het jaar van 'conversational commerce’ bron: Chris Messina
2016 wordt het jaar van ‘conversational commerce’ bron: Chris Messina

Regel 2: Gebruik korte berichten

Realtime messaging gebruiken we niet om ellenlange verhalen kwijt te kunnen. Zorg daarom dat je berichten kort en bondig zijn. Stick to the point en wijk niet te veel af van het hoofdonderwerp. Alleen dan komt de boodschap goed over.

Regel 3: Wees duidelijk

Het gevaar van korte berichten is dat ze onduidelijk kunnen zijn. Bewaak daarom goed dat je een duidelijke boodschap vertelt. Lees je berichtje nog een keer door en wees ervan verzekerd dat deze niet op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Zo voorkom je dat je later onnodige discussies krijgt.

Regel 4: Vraag toestemming

Als je een vraag via een app ontvangt, dan kan je ervan uitgaan dat je klant ook een reactie via hetzelfde kanaal verwacht. Maar als jij de conversatie start, zorg er dan wel voor dat je toestemming hebt. Er zijn altijd nog klanten die deze apps alleen voor privé communicatie gebruiken. Zonder toestemming een berichtje sturen kan dan voor irritatie zorgen.

Kortom, pas je realtime messaging op de juiste manier toe dan biedt het enorm veel kansen om meer uit je online business te halen.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *