Meerwaarde door merkbeleving; Nespresso

Deze week liep ik weer de Nespresso winkel in om te dure koffie te kopen voor mijn Nespresso machine. Ondanks de prijs loop ik altijd de Nespresso winkel weer tevreden uit, dat terwijl een snelle rekensom leert dat ik toch 3x zoveel voor mijn kopje koffie betaal dan bij goede koffiebonen. Hoe doet Nespresso dat?

Merkbeleving bij Nespresso

Het toverwoord in deze is “beleving”. Bij het kopen van een dienst of product koop ik meer dan een koud product, je koopt een totaalplaatje van service en (gevoel van) kwaliteit. Of de koffie nu objectief gezien beter is durf ik te betwijfelen, toch is alles bij Nespresso afgestemd om je het gevoel van kwaliteit te geven.

Als je de winkel bezoekt kun je dit goed merken in de details. Er is altijd veel personeel en als je iets koopt dan wordt je bestelling niet over de toonbank gegooid. De medewerker loopt altijd om de balie heen om je tasje persoonlijk te overhandigen. Vervolgens krijg je een kopje koffie aangeboden. Allemaal details om je het gevoel te geven meer dan een klant te zijn, je bent onderdeel van de Nespresso club.

Ook op de website en in de apparaten wordt dit doorgetrokken. Het design is belangrijk en er wordt een gevoel van exclusiviteit gecreëerd. George Clooney wordt daarbij ingezet, gezien hij qua reputatie weer goed aansluit bij de merkbeleving.

Merkbeleving elders

Niet alleen Nespresso heeft zon merkbeleving, vrijwel elke groot succesvol merk stemt alle facetten op elkaar af. Een goed voorbeeld is natuurlijk Apple, maar ook goedkopere merken als Ikea & Lidl werken op een dergelijke manier. Sommige producten van de Lidl zijn wellicht zelfs duurder dan de AH, maar door de goedkope reputatie merken mensen dat niet op. Je hoeft dus geen dure producten te hebben om hierover na te denken. Het gaat erom dat je jezelf realiseert dat je meer verkoopt dan een product, je verkoopt een complete ervaring.

Merkbeleving binnen jouw webwinkel

In deze blog geen kant-en-klaar tips om merkbeleving in te zetten binnen jouw webwinkel. Doel is om jou te laten realiseren dat ook jij met jouw webwinkel een bepaalde beleving neerzet. Lever je goede persoonlijke service? Dan moet dit in één oogopslag duidelijk worden bij het bezoek van je webwinkel. Is je doelgroep een jong publiek? Dan dien je ook op een manier te communiceren die hen aanspreekt. Kortom, denk na over de beleving van je webwinkel en of deze aansluit bij jouw bedrijf.

Laat ons weten hoe jij merkbeleving in zet binnen jouw webwinkel. Op welke manier komt dat tot uiting?