Een interview met Arabian Scent

ArabianScent verkoopt arabische en oriëntaalse geur- en gezondheidsproducten. We hadden een interview met Faruk Kasum, de eigenaar van de webwinkel. Dit hadden we naar aanleiding van een uitspraak van Faruk op webwinkelforum.nl dat tevreden klanten het doel moeten zijn en dat winst dan vanzelf volgt. Nieuwsgierig geworden? Lees dan vooral verder.

Met ArabianScent verkoopt u onder andere oriëntaalse parfums. Hoe is het idee voor de webwinkel ontstaan?

Het idee ontstond eigenlijk met toeval. Het kwam op mijn pad. Lang was ik aan het nadenken wat een goed product of concept zou zijn om uit te baten, maar ik wist het niet. Ik ging toen het volledige internet af om te zien hoe webshops het doen in de hoop op inspiratie. Mijn gedachte werd gefixeerd op parfum. Maar waarom parfum? Het is tijdloos, het is voor man en vrouw, jong en oud, het zijn perfecte cadeaus en bovendien levert het een redelijk mooie marge op. Dacht ik. Toen stelde ik me de vragen, hoe ga je concurreren met de grote spelers? Hoeveel parfumshops zijn er al? Het antwoord op deze twee vragen was genoeg om in te zien dat dit niet ging werken. Ik moest iets anders hebben. Of ik moest het anders brengen. Ik wist op dit moment nog niet dat ik besloot voor het laatste te gaan. Op een dag kwam ik een moskee binnen net voor aanvang van het gebed. Opeens kwam er een man naar mij toe en bood mij iets heerlijks aan. Ik vroeg; wat is het? Itr. Kreeg ik als antwoord. Itr is de Arabische benaming voor parfumolie. Ik smeerde het op mijn polsen en mijn hals en was de rest van de dag bezig met hoe lekker ik wel niet ruik. Toen sloeg het in. Dit is mijn concept. Dit is mijn kans om me te onderscheiden van alle andere parfumwinkels.

Parfum uit de collectie van Arabian Scent
Parfum uit de collectie van Arabian Scent

Wanneer is de webwinkel gestart?

Samen met mijn collega ben ik in April 2014 gestart en bestaan we nu dus iets meer dan een jaar.

Was het eenvoudig om van idee over te gaan naar realisatie?

Het was voor ons vrij eenvoudig. Ons idee had in onze ogen veel meer kansen en sterktes dan risico’s en zwaktes. De technische kennis, de marketingvaardigheden, eigenlijk hadden we alles in huis wat we nodig hadden voor het vormen van een goede basis. Daardoor konden we het uitvoeren zonder een groot kapitaal te investeren in al deze zaken. We hadden nodig; een geregistreerde naam, leveranciers, producten, een winkelsysteem, een merknaam en identiteit en materiaal om de bestellingen verzendklaar te maken. Leveranciers hebben we snel kunnen vinden, deze zochten we terwijl we de webshop al klaar aan het maken waren. Omdat wij tamelijk goedkope producten gingen verkopen, was er geen gigantisch bedrag nodig om een voorraad op te zetten. We maken gebruik van een opensource winkelsysteem dat gratis is en bijzonder ver kan worden uitgebreid. Ons merknaam viel vrijwel direct uit de lucht, het enige wat nog overbleef waren verzenddozen en verpakkingsmateriaal. En toen gingen we live.

U verkoopt uw producten in verschillende landen, waaronder ook Duitsland en Frankrijk, merkt u dat bepaalde producten beter verkocht worden in andere landen?

Wij verkopen onze producten inderdaad in verschillende landen, echter ligt onze focus nog op Nederland en België en dat zie je ook terug in onze verkoopcijfers. We hebben wel eens een bestelling uit Japan, Australië, Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, etcetera maar deze aantallen zijn nog niet hoog genoeg om er conclusies uit te kunnen trekken.

Zijn er dingen waar u achteraf van denkt ‘had ik dat maar anders gedaan tijdens het opstarten van de webwinkel’?

Nog niet. We zijn heel klein begonnen met 55 verschillende parfums  en we hebben nu maar liefst 245 verschillende parfums op voorraad. Hierbij zijn wierook en andere deurproducten niet mee gerekend. Het zal vast nog wel zo ver komen dat ik denk; “had ik dit maar anders gedaan”.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er bij ArabianScent.nl uit? Werkt u full-time aan de webwinkel, en als dat zo is, wanneer heeft u er voor gekozen om dit full-time te gaan doen?

De dag begint met het checken of er nieuwe bestellingen zijn. Als deze er zijn dan kunnen die meteen ingepakt en klaargemaakt voor verzending worden. Wanneer de bestellingen zijn afgehandeld dan worden de e-mails van onze klanten beantwoord indien er nog onbeantwoorde e-mails zijn. Meestal is dit niet het geval want we reageren vaak binnen een uur. Zijn alle klanten te woord gestaan dan wordt er gewerkt aan content. Het vervangen van slecht ogende plaatjes, het verbeteren van productbeschrijvingen, het toevoegen van nieuwe informaties, sociale media updaten etc. We zijn constant bezig met verbeteringen op de webshop. We werken niet full-time aan de webshop omdat we allebei in onze afstudeerperiode zitten. Deze zomer ligt onze focus dus even daarop en daarna kunnen we intensief verder met de webshop.

Is het starten van een webwinkel een logisch gevolg van de studie? Wat studeert u en uw partner?

Ja. En het kiezen van mijn studie was een logisch gevolg van mijn wil om voor mijzelf te kunnen werken. Ik studeer dit jaar af aan de Hogeschool Utrecht. Daar volg ik de opleiding Digitale Media & Communicatie. Hier heb ik eigenlijk alles geleerd wat me nu helpt om zelfstandig te ondernemen. Ik (faruk) heb deze webshop opgezet met mijn collega Severin Tatusch op het moment dat ik een vertraging in mijn studie had opgelopen. Ik zag deze vertraging als een kans om veel tijd in een keer erin te steken om vervolgens langzaam door te ontwikkelen. Zo is het tot nu toe dan ook een beetje gegaan. Severin is aan de andere kant niet thuis in marketing, webontwikkeling of grafische vormgeving. Hij studeert dit jaar af aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven en had hiervoor nooit iets met ondernemerschap gedaan, al zat er wel iets aan hem te knagen, een gevoel dat hij iets moest ondernemen, maar wat? Ik benaderde hem en legde het idee uit en hij was meteen om. We hebben actief gewerkt aan de oprichting van het bedrijf en hebben alles binnen 3 maanden weten te realiseren. Sindsdien werken we samen dagelijks aan de shop.

Wierook uit de collectie van Arabian Scent
Wierook uit de collectie van Arabian Scent

Op webwinkelforum.nl heeft u aangegeven dat
tevreden klanten het doel moeten zijn en dat winst dan vanzelf volgt. Kun je concrete voorbeelden geven van hoe je dit als doel nastreeft?

Het is belangrijk om je klant een gevoel van waarde te geven. Het gevoel dat jou klant veel voor jou betekent en dat je ook bereid bent om die extra mijl te gaan. Dit gevoel kan je heel snel en simpel overbrengen. Hoe? Door daar je prioriteit van te maken. Een voorbeeld; een klant besteld iets op je webshop maar de prijs van het product is veel lager dan hij hoort te zijn. De fout ligt hier bij de webshop en de klant staat in zijn recht om het product te ontvangen voor de prijs die hij als eerst heeft gezien. Hier kan je dus winst maken bij verlies. Door middel van een vriendelijke en persoonlijke benadering met een goede uitleg van de situatie maak je duidelijk dat er sprake is van een fout maar dat je de klant het product alsnog toestuurt voor de prijs die hij heeft gezien. Hierdoor ontstaat er een gevoel van waardering bij de klant, een gevoel dat de winkel eerlijk is in haar handelen. Geef om je klant, besteed aandacht en tijd aan het informeren van je klant. Let op dat je niet te ver gaat want als je de lat te hoog legt moet je hem ook zo hoog houden en dat kan wel eens moeilijk zijn bij een explosieve groei van je shop.

Wat zijn de verdere doelen van de organisatie? Heeft u de ambitie om de webwinkel verder te laten groeien?

Ja, onze ambitie is om de grootste leverancier te worden van Arabische en oriëntaalse geur- en gezondheidsproducten. Momenteel ligt de focus  op parfum maar we gaan ook meer focus leggen op bad producten en schoonheidsproducten. Ook willen we ons in 2016 gaan richten op het bereiken van klanten in het buitenland.

Wat voor tips geeft u aan ondernemers mee die aan het nadenken zijn over het starten van een webwinkel?

Besef je dat een webshop een project op lang termijn is. Verwacht niet slapend rijk te worden of grote omzet te genereren in de eerste maand. Het is zwoegen en zweten, en langzaam maar zeker is er een stijgende lijn zien. Werk vooral met ambitie en passie aan je shop, formuleer een visie en geef je zelf bestaansrecht. Geef niet op wanneer het even tegenzit want het is vallen en opstaan. Doe veel kennis op over het vak zodat je weet wat je doet en waarom je iets doet.