Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Optimaliseer voor Google, maar vergeet de gebruiker niet

Als eigenaar of beheerder van een webshop ben je ongetwijfeld continu bezig met het optimaliseren voor zoekmachine Google. Content schrijven, linkbuilding, productpagina’s optimaliseren, het hoort er allemaal bij. Pas er echter wel mee op dat je je niet blind staart op het optimaliseren voor Google. Je moet namelijk niet degene uit het oog verliezen waar je het allemaal voor doet, namelijk de gebruiker.

Natuurlijk is het belangrijk dat je gevonden wordt via Google; 95% van zoekend Nederland maakt er namelijk gebruik van. Maar als zij je eenmaal gevonden hebben willen ze niet op over geoptimaliseerde pagina’s terechtkomen waarbij het zoekwoord 50 van de 300 woorden is.

Gebruikerservaring belangrijker dan ooit

Als mensen eenmaal op je website geland zijn wil je ze de beste ervaring bieden. Hier komt de gebruikerservaring (UX) van je website om de hoek kijken. Om pagina’s te ranken binnen de zoekresultaten maakt Google gebruik van meer dan 200 factoren. Eén van deze factoren is de steeds belangrijker wordende gebruikerservaring. Hoe (prettig) gaan mensen met je website om? Verlaten veel mensen de website? Besteden ze veel tijd op je pagina’s?

Net als dat Google haar gebruikers de beste ervaring wil bieden, verwachten ze dat ook van ons. Des te langer mensen op je website blijven en des te minder mensen de website (snel) verlaten, des te positiever de gebruikerservaring vaak is. Maar hoe zorg je nou voor de meest ideale gebruikerservaring?

verbeter gebruikerservaring webshop webwinkel google

Hoe verbeter ik de gebruikerservaring?

Het verbeteren van de gebruikerservaring kan op vele manieren gedaan worden. In dit artikel geven we je de, naar onze mening, 4 belangrijkste tips mee om jouw webshop zo gebruikersvriendelijk mogelijk te maken. Laten we beginnen;

  • De menustructuur & navigatie.
  • Schrijven voor de gebruiker.
  • Filtermogelijkheden bij producten.
  • Laadtijd van pagina’s.

De menustructuur & navigatie

Wanneer mensen op je website terechtkomen, of dit nou de homepage of een andere pagina is, willen ze zich makkelijk kunnen navigeren. Begin dus allereerst met een analyse van je huidige menustructuur en denk hierbij aan de volgende punten;

  • Is de volgorde van categorieën logisch?
  • Zijn de subcategorieën logisch onderverdeeld?
  • Is alle benodigde informatie makkelijk te vinden en überhaupt aanwezig?

Laat met name iemand ernaar kijken die niet onderdeel is van het bedrijf. Wanneer je lang in dezelfde omgeving bent kan je namelijk dingen over het hoofd gezien hebben. Een fris paar ogen kan dan voor nieuwe inzichten zorgen.

Schrijven voor de gebruiker

Het is erg verleidelijk om voor Google geoptimaliseerde teksten te schrijven. Echter zien we dat dit vaak leidt tot over geoptimaliseerde pagina’s. Houd daarom altijd in het achterhoofd dat je schrijft voor de gebruiker. Neem twijfels weg en geef bruikbare en nuttige informatie over jouw product(en). Bied je hen kwalitatieve content en de nodige informatie, dan zal diegene eerder geneigd zijn om langer te blijven en eventueel tot aankoop over te gaan.

Dit zal bij Google niet onopgemerkt blijven en daarmee flink meehelpen in de gebruikerservaring.

Filtermogelijkheden bij producten

filtermogelijkheden bij producten webwinkel webshop

Niks is voor een bezoeker meer irritant dan te moeten zoeken tussen tientallen of honderden producten zonder enige vorm van filtering. Niemand gaat elk product één voor één af om te kijken of deze voldoet aan je eisen. Zorg er daarom voor dat je je gebruiker filtermogelijkheden biedt die voor hem of haar interessant zijn.

Neem bijvoorbeeld Bedroomshop. Bij het uitzoeken van een bed bieden zij je de mogelijkheid om te filteren op 4 handige punten; de prijs, de kleur, de afmeting en de optie tot opbergladen. Iemand die op zoek is naar een zwart tweepersoonsbed van 180 bij 200cm met opbergladen kan hier gemakkelijk tot een passend resultaat komen. Denk van tevoren goed na over de specificaties van jouw producten en bedenk welke mogelijk nuttig zijn voor je potentiële klanten.

Laadtijd van pagina’s

Nog niet zo lang geleden kwam Google met de Mobile First Index. Hierbij kijkt Google eerst naar de mobiele variant ter beoordeling, alvorens het kijken naar de computer en andere apparaten. Eén van de belangrijkste onderdelen hierbij is de laadtijd van pagina’s.

Je weet natuurlijk zelf ook als geen ander hoe frustrerend het is om lang te moeten wachten op het laden van een pagina. Gebeurt dit bij jouw webshop, dan is de kans groot dat de gebruiker de website uit frustratie zal verlaten. Gebruik daarom PageSpeed Insights om je pagina’s te analyseren op snelheid en verbeter waar mogelijk. Voorbeelden zijn;

  • Afbeeldingen comprimeren.
  • Snellere hostingserver.
  • Verkleinen van CSS en JavaScript.
  • Tekstcompressie inschakelen.

Klaar voor de toekomst

Google is continu bezig met het verbeteren van de gebruikerservaring voor ons. Zij verwachten daarom ook dat jij als website- en/of webshopeigenaar hetzelfde doet. Door jouw webshop te beoordelen op bovenstaande punten zal je gegarandeerd de gebruikerservaring verbeteren. Daarbij zal het op den duur ook zorgen voor stijgingen binnen de zoekresultaten van Google. Ben je druk met je webshop of andere zaken en heb je geen tijd om je webshop te analyseren en te verbeteren? Maak je dan geen druk en neem eens contact op met een internet marketing bureau. Zij analyseren je webshop grondig op verschillende aspecten en met in-house specialisten zullen ze ervoor zorgen dat jouw gebruikers de beste ervaring mogelijk zullen hebben!