Skip to content

Blog

Kickstart je nieuwe webshop met behulp van advertenties

kickstart je nieuwe webshop met behulp van advertenties
3376
0
0

Diverse aanbieders, zoals Lightspeed en Shopify, maken het erg makkelijk om binnen no-time een webshop op te richten. Als je bijvoorbeeld een passie hebt voor dieren, een webshop in dierenvoeding wilt beginnen, de juiste leveranciers hebt gevonden, is het met deze aanbieders zo gepiept! Maar, hoe moet het daarna? Hoe kom je aan sales? In dit artikel vertellen we je hoe jij jouw webshop een kickstart kan geven door middel van advertenties!

Sales vanaf dag één?

Tegenwoordig is het meer in trek dan ooit; een eigen webshop beginnen. Zo verwacht het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) namelijk dat het aantal webwinkels toe gaat nemen met 2.195 shops in het 2e kwartaal van 2022, ten opzichte van 2e kwartaal van 2021. Wat jouw drijfveer is of je ambities ook zijn, het is een leuk en leerzaam avontuur om aan te gaan. Maar, wat veel mensen zich niet realiseren van tevoren is dat de sales niet zomaar aan komen waaien. Een webshop beginnen en rustig achterover leunen tot de sales binnenstromen is natuurlijk niet hoe het werkt. Wanneer je een webwinkel begonnen bent, is het zaak dat deze vindbaar is voor jouw doelgroep. Maar hoe doe je dat? kickstart webshop

Ontdek de wereld van adverteren

Het draaien van advertenties kan voor een grote kickstart zorgen. Door middel van advertenties kan je namelijk relatief makkelijk voor veel verkeer zorgen. Heb jij een uniek assortiment, scherpe prijzen, snelle levering of ander uniek verkoopargument (USP)? Dan komen de orders vanzelf. Allereerst is het zaak dat je verkeer genereert. Het gros van de webshops adverteert via Google Ads, maar Microsoft Ads en Social Ads worden ook steeds interessanter.

1. Google Ads

Met wereldwijd ongeveer 3.500.000.000 zoekopdrachten per dag is het geen verrassing dat Google de meest gebruikte zoekmachine is ter wereld. Ben je op zoek naar een oplossing voor jouw probleem of wil je de voedingswaarden weten van een aardappel? Google is je beste vriend! Voor veel webwinkeliers wereldwijd is de advertentieomgeving van Google, Google Ads, dan ook dé plek om te beginnen;

  1. Maak een campagne “Dierenvoeding” aan en bepaal wat je dagelijks wilt uitgeven.
  2. Verdeel je verschillende categorieën onder in advertentiegroepen.
    1. Onder campagne “Dierenvoeding” zou de opbouw kunnen zijn:
      1. Advertentiegroep 1: Hondenvoer
      2. Advertentiegroep 2: Kattenvoer
      3. Advertentiegroep 3: Konijnenvoer
      4. Et cetera
    2. Onder campagne “Per merk” zou de opbouw kunnen zijn:
      1. Advertentiegroep 1: Speciaal hondenvoer merk A
      2. Advertentiegroep 2: Speciaal kattenvoer merk A
      3. Advertentiegroep 3: Speciaal konijnenvoer merk A
      4. Et cetera
  1. Bepaal per advertentiegroep welke zoekwoorden voor jou interessant zijn.
    1. Onder campagne “Dierenvoeding” advertentiegroep 1 zou je combinaties van hondenvoer kopen kunnen gebruiken en bij advertentiegroep 2 combinaties van kattenvoer kopen.
    2. Let op dat de zoektermen relevant blijven voor de pagina waarnaar je advertenties verwijzen.
  2. Maak per advertentiegroep minimaal 2 advertenties (varianten) aan.
    1. Benoem in de kopjes en omschrijvingen de USP’s van jouw webshop, zodat potentiële klanten weten waarom ze bij jou moeten bestellen.
  3. Maak diverse extensies aan om je advertenties completer en aantrekkelijker te maken.
    1. Extensies kunnen bijvoorbeeld USP’s, telefoonnummer, bepaalde categorieën binnen je webshop, prijzen van producten of afbeeldingen zijn.
  4. Houd de prestaties scherp in de gaten & optimaliseer waar nodig.
    1. Denk aan het uitsluiten van zoekwoorden, bepaalde locaties uitsluiten of bodaanpassingen doorvoeren op apparaten die veel kosten en niks opleveren.

Vind je het lastig om dit zelf op te zetten of ben je te druk? Schakel dan een zoekmachine marketing bureau in. Zij nemen het gehele proces uit handen, zodat jij je volledig kan focussen op jouw webshop.

2. Microsoft Ads

Microsoft Ads, voorheen Bing Ads, is advertentieomgeving van Bing. Bing is net als Google ook een zoekmachine, maar wordt véél minder gebruikt in Nederland. Ben je tevreden over de resultaten in Google Ads? Dan is het erg gemakkelijk om ook met Microsoft Ads te beginnen. Je kunt namelijk erg gemakkelijk een koppeling maken tussen de twee advertentieomgevingen. Vervolgens kan je er dan voor kiezen om je gehele Google Ads omgeving te kopiëren. Zo hoef je niet alles opnieuw in te richten en kan je binnen no-time live met jouw campagnes.

Een nadeel van Microsoft Ads is wel dat de zoekvolumes veel lager liggen, je moet dus geen grote aantallen van verkeer verwachten. Maar, een voordeel hiervan is juist weer dat de concurrentie vele malen lager ligt. Dit betekent dat de kosten per klik veel lager liggen. De opbrengsten onderaan de streep zijn verhoudingsgewijs dan ook groter dan bij Google Ads, echter liggen de aantallen wel een stuk lager. Al met al dus een uitstekende aanvulling op je advertenties in Google.

3. Social Ads

Naast Microsoft- en Google Ads, kan je er ook nog voor kiezen om te adverteren op social media. Dit noemen we ook wel Social Ads. Denk bijvoorbeeld aan Instagram, Facebook, Snapchat en LinkedIn. Waar je bij Google Ads voornamelijk mensen bereikt die specifiek op zoek zijn naar jouw product, kan je bij Social Ads mensen bereiken op basis van hun interesses. Dus, alvorens ze specifiek op zoek gaan naar een product.

Met behulp van Social Ads kan je heel snel, heel veel mensen bereiken terwijl je toch heel specifiek adverteert. Denk aan targeting op basis van interesses (fitness) en demografische factoren (18-25 jaar, vrouw, etc.). Social Ads zijn hierdoor uitermate geschikt om als startende webshop mee te beginnen, of juist als aanvulling op je Google- en Microsoft Ads.

Vergeet niet te denken aan de lange termijn

Het draaien van advertenties op diverse platformen is een uitstekende manier om je nieuwe webshop een kickstart te geven. Het is echter vele malen interessanter als je op een gegeven moment je advertentiebudget omlaag kunt schroeven, maar toch sales binnenhaalt. Om dit te realiseren zal je ervoor moeten zorgen dat je webshop goed vindbaar is binnen Google. Dit noemen we ook wel zoekmachine optimalisatie (SEO).

Er zijn vele factoren die van invloed zijn op jouw vindbaarheid binnen de zoekmachine. Eén van de belangrijkste is toch wel autoriteit. Google wil namelijk zien dat jij een autoriteit bent binnen jouw vakgebied. Ben je dat, dan zal Google je belonen met betere posities in de zoekmachine. Een manier om je autoriteit te vergroten is het verkrijgen van links vanaf andere autoritaire websites binnen jouw branche, dit noemen we ook wel linkbuilding. Eén nadeel; het is enorm tijdrovend. Met name wanneer je zelf niet de middelen en/of tijd hebt om het uit te voeren. Je kunt dan net als vele andere webshops kiezen voor linkbuilding uitbesteden. Zo kan jij je volledig blijven focussen op jouw webshop en kunnen jullie zo gezamenlijk werken aan jouw groeidoelstellingen.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *