Skip to content

Blog

Van winkelwagenverlater naar betalende klant: 4 tips

10768
2
0

Iedere webwinkelier krijgt ermee te maken: klanten die hun digitale mandje volstoppen met producten en vervolgens afhaken bij het bestelproces. Erg frustrerend, maar gelukkig zijn er manieren om van de winkelwagenverlater toch een betalende klant te maken. Hoe? Door je bestelproces eens goed onder de loep te nemen.


Onderzoek online shopgedrag

Uit onderzoek van SAP blijkt dat slechts 29% van de consumenten altijd de bestelling afrondt. 33% van de ondervraagden zegt zelden af te haken, 27% bedenkt zich af en toe en 11% (meer dan) de helft van de tijd. Dat heeft meerdere redenen. De meeste winkelwagenverlaters geven aan dat de verzendkosten hoger uitvallen dan gedacht, gevolgd door de ontdekking dat het product uitverkocht blijkt te zijn. Ook wordt de winkelwagen door 32% van de afhakers niet zo zeer gebruikt om direct iets te kopen, maar vooral om de prijzen van jouw webwinkel te vergelijken met die van andere merken of webshops.

4 tips om van winkelwagenverlaters, betalende klanten te maken

Flink wat klanten haken dus af tijdens het bestelproces. Dat betekent dat hier ook veel kansen liggen om jouw omzet te verhogen. Wij delen 4 tips om van een winkelwagenverlater een betalende klant te maken.

1. Verdiep je in de achterliggende reden

analyseer de data van je webshop

Je kunt jouw conversie aanzienlijk verhogen door je data eens goed te bekijken. Het gedrag van klanten zegt namelijk veel over jouw website. Analyseer bijvoorbeeld hoe de consument navigeert op jouw website, hoe lang het duurt voor ze bepaalde acties uitvoeren en vooral op welk punt ze veranderen van een klant met koopintentie in een winkelwagenverlater. Kijk vervolgens wat je kunt verbeteren en tel uit je winst.

2. Maak het bestelformulier zo kort mogelijk

Bekijk je bestelformulier eens goed en bepaal of je zaken kunt weglaten. Ieder extra invulveld is voor jouw klant een hobbel en dus een mogelijkheid om af te haken. Wil je per se dat de koper bepaalde gegevens achterlaat? Vertel dan duidelijk waarom. Geef bijvoorbeeld aan dat je een telefoonnummer nodig hebt omdat je de klant graag snel wil helpen als dat nodig is.

3. Geef relevante aanbevelingen

Neem twijfels bij je klant weg door te zorgen voor genoeg relevante informatie. Werk je bijvoorbeeld met gerelateerde producten? Dan ben je al goed bezig, want maar liefst 95% van de online shoppers geeft aan dat dit hen opvalt. De kanttekening? Slechts 19% van de respondenten vindt de gerelateerde producten relevant. Zorg er dus voor dat de getoonde voorstellen bij de wensen van jouw klant passen. Je kunt dit proces verbeteren door eens goed in je data te duiken en het algoritme te optimaliseren. Door de juiste informatie te geven, voelt de klant zich begrepen en moedig jij hem aan om te bestellen.

4. Zorg voor een ijzersterk retourbeleid

ijzersterk retourbeleid

Hoe maak je van winkelwagenverlaters betalende klanten? Eén van de makkelijkste manieren is door te zorgen voor een duidelijk en simpel retourbeleid. Als klanten producten gratis mogen ruilen of terugsturen, ronden ze hun bestelling vaker af. Ze lopen immers geen risico om geld te verliezen. Dit zorgt er natuurlijk voor dat de kosten voor jou als webwinkelier toenemen, maar de kans dat je conversie aanzienlijk toeneemt, is groot.

 

Heb jij nog een gouden tip? Deel het met ons in de comments!

 

 

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat het voeren van een keurmerk convesieverhogend werkt. Wellicht is het een goed idee om dit keurmerk, bijvoorbeeld het webwinkelkeur, nogmaals te laten langskomen tezamen met een review tijdens het afrekenproces?

Heeft Webwinkelkeur hier een studie naar gedaan? Wij zouden best een A/B test willen opzetten op een bijvoorbeeld Sneeuwkettingen4u.nl en hier een case voor maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *