Skip to content

Blog

Top 8 SEO trends die je moet volgen in 2022

2690
0
0

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is blijvend aan het veranderen. Elk jaar zijn er tal van Google-updates en nieuwe trends in de sector waar webwinkeliers zich bewust van moeten zijn. In dit artikel zetten we enkele belangrijke trends op een rijtje

  1. De laadsnelheid van een website

Hoe sneller een webpagina laadt, hoe groter de kans dat hij hoog zal scoren in de zoekresultaten van Google en hoe groter de kans dat een gebruiker op de site blijft. Studies tonen aan dat 25% van de surfers een site verlaat wanneer het langer dan 4 seconden duurt om een pagina te laden. Met andere woorden, dit heeft een duidelijk negatief effect op de gebruikerservaring en de conversies van een website.

Via de tool “Pagespeed insights” van Google kan je gratis de snelheid van een webpagina berekenen. De score houdt rekening met verschillende parameters en maakt een onderscheid tussen desktop en mobiel. Op basis van de resultaten van de scan kan je waar nodig verbeteringen doorvoeren, zodat de laadsnelheid wordt verbeterd.

  1. Artificiële Intelligentie

AI (= Artificiële Intelligentie) is het vermogen van een computer om mensachtige vaardigheden te vertonen, zoals leren en redeneren. Het wordt ook wel kunstmatige intelligentie genoemd.

De belangrijkste manier waarop zoekmachines AI gebruiken is om content en websites te rangschikken in de zoekresultaten. De AI-technologie helpt de zoekrobot om de content van een website te beoordelen. Daarnaast speelt het in op de zoekintentie van de gebruikers. Zo achterhaalt de AI naar welk soort informatie de gebruiker precies op zoek is en wat zijn einddoel is. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen transactionele, informatieve en verkennende zoekopdrachten.

  1. De mobiele gebruikerservaring wordt steeds belangrijker

Mobiele apparaten worden steeds populairder en zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Daardoor lanceerde Google in maart 2021 het “Mobile-First Indexing” algoritme.

Sinds de introductie van Google’s “Mobile-First Indexing” algoritme, is de mobiele gebruikerservaring belangrijker dan ooit. Het algoritme geeft in de zoekresultaten voorrang aan websites die mobielvriendelijk zijn. In 2022 zal Google 100% mobile-first zijn, wat betekent dat je ervoor moet zorgen dat je website aan deze trend is aangepast. Websites die dit niet doen kunnen hun posities in de zoekresultaten verliezen. Zorg er dus voor dat je website responsive en snel is!

  1. Toenemend belang van video

Video is de laatste jaren enorm populair geworden op het internet, denk maar aan de explosieve groei van populaire platformen zoals TikTok en Youtube. Het creëren van unieke videocontent zou dan ook een deel moeten uitmaken van de SEO-strategie van jouw bedrijf.

Het is een manier om nieuwe bezoekers te lokken en het zorgt ervoor dat surfers langer op een specifieke webpagina blijven. Google beschouwt bedrijven met eigen unieke video content als een relevante, betrouwbare en autoritaire bronnen van informatie.

  1. Externe links 

Externe links zijn links op andere websites die verwijzen naar een pagina op jouw website. Google redeneert dat wanneer een andere website naar jou verwijst, er interessante inhoud op de site staat. Dit is en blijft een van de belangrijkste ranking factoren van een website.

Goede backlinks zijn afkomstig van relevante en gezaghebbende websites die actief zijn binnen hetzelfde vakgebied. Wanneer zo’n site ervoor kiest om naar een webpagina van jouw site te linken, stuurt het een signaal naar Google dat de content op die pagina het waard is om aanbevolen te worden.

  1. Featured snippets 

Met featured snippets wil Google gebruikers een antwoord geven op hun vraag zonder dat ze vanuit de zoekresultaten op een link hoeven te klikken. Google wordt steeds slimmer en beter in het begrijpen van de inhoud van een webpagina. Hierdoor kan de zoekmachine in minder dan een milliseconde de link leggen tussen de vraag van de gebruiker en het antwoord dat in de tekst van een website te vinden is.

Featured snippet in Google

Hier is een voorbeeld: de gebruiker zocht “wie is de eigenaar van Google”, zonder dat hij op de link moet klikken weet hij het antwoord.

In Amerika is deze functie al enige tijd populair. De afgelopen maanden is deze technologie ook in Nederland en België aanwezig. In 2022 zal dit alleen maar toenemen.

  1. Core web vitals 

Google’s Core Web Vitals beoordelen de algemene gebruikerservaring van een site. Het is een technisch aspect binnen zoekmachine optimalisatie en heeft een grote invloed op de rankings in de zoekresultaten. Op basis van 3 metrieken berekent Google de user experience van jouw website:

  • Largest Contentful Paint rating (LCP): dit verwijst naar de gemiddelde laadtijd van de belangrijkste content op een webpagina.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): meet de stabiliteit van een webpagina tijdens het laden.
  • First Input Delay (FID): dit wordt gebruikt om de tijd te meten tussen het moment waarop een gebruiker een commando invoert en het moment waarop de pagina het uitvoert.

Je kunt de Core Web Vitals-gegevens en adviezen van een site vinden onder het submenu “Functionaliteit → site-vitaliteit” in Google Search Console.

  1. Google E-A-T 

De kwaliteit van de content op een website wordt steeds belangrijker. Wanneer je probeert deze kwaliteit te verbeteren voor SEO-doeleinden, is het belangrijk om het Google E-A-T principe in het achterhoofd te houden. E-A-T staat voor Expertise, Autoriteit en Trustworthiness.

De term werd geïntroduceerd door Google en beschrijft een set van kwaliteitsnormen die worden toegepast bij het evalueren van een site en de inhoud die het bevat. Zorg ervoor dat je inhoud creëert die van grote waarde is voor het doelpubliek. Onderbouw alles met concrete feiten en cijfers en verwijs hierbij naar betrouwbare bronnen. Probeer ook om backlinks te krijgen, dit verhoogt de autoriteit van jouw site.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *