Skip to content

Blog

Wat is SEO en waarom is het zo belangrijk?

Wat is SEO en waarom is het zo belangrijk
12810
3
0

Iedereen gebruikt tegenwoordig zoekmachines voor alle vragen die hen bezighoudt. Van openingstijden van een winkel tot ‘kan een olifant springen’ of hoe je SEO correct toepast; alle soorten informatie wordt opgezocht in de zoekmachine. Belangrijk voor jouw bedrijf om dan met jouw URL hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Grote kans dat de bezoeker dan door zal klikken naar jouw webshop.

SEO betekent Search Engine Optimization. In de markt wordt het ook wel ‘hoog in Google komen’ of ‘zoekmachine optimalisatie’ genoemd. Er zijn een aantal technieken die je kan toepassen op je webshop waardoor je hoog in de zoekresultaten kunt komen. We onderscheiden drie technieken: de technische voorwaarden, voorwaarden op content gebied en linkbuilding.

1.     SEO optimalisatie op basis van webshop techniek

Zoekmachines (en vooral Google) vinden het belangrijk dat jouw webshop gebruiksvriendelijk is en met de tijd meegaat. Bijna iedereen surft bijvoorbeeld tegenwoordig op een mobiel in plaats van een computer en verwacht dat een webshop binnen een aantal seconden volledig geladen is.

De technische voorwaarden die invloed hebben op jouw SEO ranking zijn:

  • Responsive weergave / mobielvriendelijkheid van de pagina
  • Snelheid van de webshop
  • Mobiele snelheid
  • Beveiligde HTTPS verbinding
  • Gebruik van rich snippets
  • Aanwezigheid van HTML sitemap en XML sitemap

Naast het op orde hebben van de bovenstaande punten is het ook verstandig alert te zijn op 404-pagina’s en een correcte inrichting van de robots.txt te hebben. Voor alle technische SEO voorwaarden en een uitgebreide uitleg ervan lees je onze blog SEO checklist 2019.

Voor een optimale inrichting van jouw technische SEO is ook verstandig om te kijken naar jouw specifieke e-commerce pakket. Draai je bijvoorbeeld op Magento? Dan is het verstandig om de ‘Magento specifieke’ instellingen te hanteren, die bijdragen aan jouw vindbaarheid.

2.     SEO content optimalisatie

De content die op je webshop te vinden is, wordt door Google bekeken en beoordeeld op relevantie. Hoe relevanter de content is, hoe beter je wordt gerankt in de zoekmachine. Het optimaliseren van de content voor SEO noemen we ‘on-page’ SEO optimalisatie.

Belangrijke punten op dit gebied zijn de webshopstructuur, kwaliteit van de teksten, media (afbeeldingen en video’s) en de interne linkstructuur. Het laatste houdt in dat er over en weer gelinkt wordt tussen pagina’s op de webshop. Op die manier snapt Google wat de pagina’s met elkaar te maken hebben.

Punten voor SEO content optimalisatie:

  • Logische webshopstructuur
  • Unieke content op elke pagina
  • Geoptimaliseerde content op focus landingspagina’s
  • Correct gebruik van H1, H2 en H3 koppen
  • Unieke meta title en descriptions
  • Correct gebruik van alt tags bij afbeeldingen
  • Correct gebruik van interne links

Om het bovenstaande lijstje aan te vullen, kijkt Google tegenwoordig ook goed naar de user experience. Zorg er daarom voor dat alles goed te navigeren is, dat mensen door kunnen klikken naar andere relevante onderwerpen en maak duidelijk wat je doel is op de pagina.

Het optimaliseren van de user experience zal bijdragen aan een lagere bouncerate (mensen die direct de pagina weer verlaten), meer pageviews en een hogere conversie.

“Hoe beter de landingspagina aansluit op de zoekintentie van de bezoeker, des te beter zal de pagina beoordeeld worden door de zoekmachines.”

3.     SEO optimalisatie door linkbuilding

In tegenstelling tot content optimalisatie, is linkbuilding een off-page optimalisatie techniek; door middel van links van een andere website naar die van jou, zorg je ervoor dat jouw webshop wordt gezien door de zoekmachines als een autoriteit in het onderwerp.

Linkbuilding bepaalt voor circa 50% je positie in zoekmachines. Zorg er dus voor dat je een goed linkprofiel opbouwt met behulp van backlinks.

Een sterk linkprofiel opbouwen met behulp van backlinks

Backlinks zijn links die vanuit een andere webshop naar jouw webshop verwijzen. Omdat de links vanaf een andere webshop komen, noemen we backlinks ook wel ‘externe links’. Een backlink kan verschillen van sterkte. Kijk daarom altijd de linkwaarde na voordat de backlink geplaatst wordt.

Je reputatie op het gebied van linkbuilding wordt je linkprofiel genoemd. Deze is te meten met software zoals Majestic SEO, Ahrefs of Moz.

Voor meer informatie over je linkprofiel, lees je ons volledige artikel. In dit artikel kom je ook te weten wat ankerteksten zijn en waarom deze zo belangrijk zijn voor je linkprofiel. Evenals belangrijke SEO trends in 2019.

Wat is SEO en waarom is het zo belangrijk in dit blogbericht leggen we dat uit

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

@ René,

TIP: Onderin elke “nieuwsbrief” die je krijgt (dus niet alleen die van WebwinkelKeur) kun je je uitschrijven. Dit is wettelijk verplicht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *