Iedereen gebruikt tegenwoordig zoekmachines voor vragen die hen bezighouden. Van de openingstijden van een winkel tot ‘kan een olifant springen?’ of hoe je SEO correct toepast: all die informatie wordt opgezocht in de zoekmachine. Belangrijk voor jouw bedrijf om dan met jouw URL hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Grote kans dat de bezoeker dan door zal klikken naar jouw webshop.
Maar wat is SEO nou precies en waarom zou je het gebruiken voor jouw webshop?
SEO betekent Search Engine Optimization. In de markt wordt het ook wel ‘hoog in Google komen’ of ‘zoekmachine optimalisatie’ genoemd. En met jouw website hoog in de Google zoekresultaten komen, dat wil je. Want op de bovenste resultaten wordt het meest geklikt. Bijna niemand zoekt verder op de tweede pagina met resultaten. Een andere reden om SEO in te zetten, is dat het je gratis bezoekers oplevert. Want als je de SEO voor jouw website goed voor elkaar hebt, kunnen zoekmachines en bezoekers jouw website makkelijker vinden.
We onderscheiden drie technieken om je website voor zoekmachines te optimaliseren: de technische voorwaarden, voorwaarden op content gebied en linkbuilding.
1. SEO: op basis van webshop techniek
Zoekmachines (en vooral Google) vinden het belangrijk dat jouw webshop gebruiksvriendelijk is en met de tijd meegaat. Bijna iedereen surft bijvoorbeeld tegenwoordig op een mobiel in plaats van een computer en verwacht dat een webshop binnen een aantal seconden volledig geladen is.
De technische voorwaarden die invloed hebben op jouw SEO ranking zijn:
- Responsive weergave / mobielvriendelijkheid van de pagina
- Snelheid van de webshop
- Mobiele snelheid
- Beveiligde HTTPS verbinding
- Gebruik van rich snippets
- Aanwezigheid van HTML sitemap en XML sitemap
Naast het op orde hebben van de bovenstaande punten, is het ook verstandig alert te zijn op 404-pagina’s en een correcte inrichting van de robots.txt te hebben. Voor alle technische SEO-voorwaarden en een uitgebreide uitleg ervan lees je onze blog SEO checklist.
Voor een optimale inrichting van jouw technische SEO is ook verstandig om te kijken naar jouw specifieke e-commerce pakket. Draai je bijvoorbeeld op Magento? Dan is het verstandig om de ‘Magento specifieke’ instellingen te hanteren, die bijdragen aan jouw vindbaarheid.
2. SEO: content-optimalisatie
De content die op je webshop te vinden is, wordt door Google bekeken en beoordeeld op relevantie. Hoe relevanter de content is, hoe beter je wordt gerankt in de zoekmachine. Het optimaliseren van de content voor SEO noemen we ‘on-page’ zoekmachine-optimalisatie.
Belangrijke punten op dit gebied zijn de webshopstructuur, kwaliteit van de teksten, media (afbeeldingen en video’s) en de interne linkstructuur. Het laatste houdt in dat er over en weer gelinkt wordt tussen pagina’s op de webshop. Op die manier snapt Google wat de pagina’s met elkaar te maken hebben.
Waar moet je op letten bij het optimaliseren van content voor zoekmachines:
- Logische webshopstructuur
- Unieke content op elke pagina
- Geoptimaliseerde content op focus landingspagina’s
- Correct gebruik van H1, H2 en H3 koppen
- Unieke meta title en descriptions
- Correct gebruik van alt tags bij afbeeldingen
- Correct gebruik van interne links
Om het bovenstaande lijstje aan te vullen, kijkt Google tegenwoordig ook goed naar de user experience. Zorg er daarom voor dat alles goed te navigeren is, dat mensen door kunnen klikken naar andere relevante onderwerpen en maak duidelijk wat je doel is op de pagina.
Het optimaliseren van de user experience zal bijdragen aan een lagere bounce-rate (mensen die direct de pagina weer verlaten), meer pageviews en een hogere conversie.
“Hoe beter de landingspagina aansluit op de zoekintentie van de bezoeker, des te beter zal de pagina beoordeeld worden door de zoekmachines.”
3. SEO: optimalisatie door linkbuilding
In tegenstelling tot content-optimalisatie, is linkbuilding techniek voor off-page optimalisatie. Door middel van links van een andere website naar die van jou, zorg je ervoor dat jouw webshop door de zoekmachines wordt gezien als een autoriteit in het onderwerp.
Linkbuilding bepaalt voor circa 50% je positie in zoekmachines. Zorg er dus voor dat je een goed linkprofiel opbouwt met behulp van backlinks.
Een sterk linkprofiel opbouwen met behulp van backlinks
Backlinks zijn links die vanuit een andere webshop naar jouw webshop verwijzen. Omdat de links vanaf een andere webshop komen, noemen we backlinks ook wel ‘externe links’. Een backlink kan verschillen van sterkte. Kijk daarom altijd de linkwaarde na voordat de backlink geplaatst wordt.
Je reputatie op het gebied van linkbuilding wordt je linkprofiel genoemd. Deze is te meten met software zoals Majestic SEO, Ahrefs of Moz.
Voor meer informatie over je linkprofiel, lees je ons volledige artikel. In dit artikel kom je ook te weten wat de laatste trends zijn op SEO-gebied, wat ankerteksten zijn en waarom deze zo belangrijk zijn voor je linkprofiel.
Conclusie
SEO klinkt misschien als een technisch begrip, maar het is eigenlijk dé manier om jouw webshop beter vindbaar te maken in zoekmachines. Met een slimme aanpak kun je zorgen dat jouw website hoger scoort in de zoekresultaten en daarmee meer bezoekers – én klanten – aantrekt.
Het begint bij de technische basis: een snelle, veilige en mobielvriendelijke website is onmisbaar. Vervolgens speel je in op content-optimalisatie: zorg voor relevante, unieke en goed gestructureerde teksten die inspelen op de zoekintentie van je bezoekers. Tot slot versterk je je positie met linkbuilding, waarbij kwalitatieve backlinks je autoriteit vergroten.
SEO is dus geen quick fix, maar een combinatie van slimme technieken en strategieën die samen zorgen voor meer zichtbaarheid, meer bezoekers en uiteindelijk meer succes voor jouw webshop.