Skip to content

Blog

De voordelen van linkbuilding voor webshops

3961
4
0

Linkbuilding is het belangrijkste onderdeel van je SEO-strategie. Je kunt je website nog zo goed optimaliseren, zonder kwalitatieve backlinks ben je nergens in de ogen van Google en andere zoekmachines. Deze backlinks kun je op meerdere manieren verkrijgen. Je kunt erom vragen of derde partijen betalen om links naar jouw website op hun site te plaatsen, maar het organisch verkrijgen van backlinks werkt nog altijd het beste. Dit betekent dat mensen jouw producten en content genoeg waarderen om zonder andere motivatie backlinks naar jouw website te plaatsen. In deze blog vertellen we je meer over de diverse voordelen die linkbuilding kan hebben voor webshops.

Hogere positie in de resultaten van zoekmachines

Het succes van de SEO-strategie van je webshop wordt voor zo’n 50% bepaald door linkbuilding. SEO omvat alles wat je doet om ervoor te zorgen dat je hoger eindigt in de resultaten van zoekmachines, waarbij de focus ligt op Google. Linkbuilding levert een enorme bijdrage hieraan. Louter zoveel mogelijk links verkrijgen is hierbij niet genoeg. Je wilt kwalitatieve backlinks krijgen.

Maar wat maakt een backlink kwalitatief hoogwaardig? Je zoekt een sterke website met een hoge relevantie ten opzichte van jouw branche. Backlinks worden door zoekmachines gezien als aanbevelingen. Hoe sterker de website is waarop de link geplaatst wordt, hoe meer jouw autoriteit toeneemt in de ogen van een zoekmachine. Hoe meer autoriteit je hebt, hoe meer traffic dit je webwinkel oplevert. Dat moet zich vervolgens wel gaan vertalen naar meer aankopen.

Goede linkbuilding leidt tot meer conversie

Beter gevonden worden via zoekmachines is absoluut een pluspunt. Tegelijkertijd wil je wel dat mensen meer doen dan alleen maar je website bezoeken. Je hebt je webshop niet voor niets. Je wilt een hogere conversie, oftewel: je wilt niet alleen dat mensen je webwinkel bezoeken, maar ook dat ze een actie ondernemen. Het liefst wil je dat bezoekers iets kopen. Doordat je sneller gevonden wordt via specifieke zoekwoorden, is de kans sowieso groter dat deze potentiële klanten ook daadwerkelijk iets bestellen.

Bovendien worden zoekmachines ook gezien als een beoordelaar van kwaliteit. Het beste resultaat staat bovenaan; zo wordt vaak gedacht. Door deze impliciete autoriteit die aan jouw webshop wordt toegeschreven, zullen mensen eerder geneigd zijn om een aankoop te doen. Daarnaast kan het zo zijn dat mensen twijfelen en vaker dan één keer een zoekopdracht uitvoeren. Als hierbij steeds jouw webshop bovenaan staat, vergroot dit de naamsbekendheid van je onderneming. Hierdoor is de kans groter dat mensen binnen jouw webwinkel gaan shoppen. Mensen kiezen nu eenmaal vaker voor een bekende naam. Dat wordt ook wel het mere exposure effect genoemd.

Linkbuilding leidt tot meer omzet

Linkbuilding wordt gedaan met behulp van specifieke zoektermen. Als jij bijvoorbeeld videogames verkoopt, wil je zo hoog mogelijk eindigen in de zoekresultaten voor specifieke zoekwoorden. ‘Videogames Nederland’, ‘Nintendo Switch games’ of ‘Playstation spellen’ bijvoorbeeld. Als jij de nummer één positie behaalt bij dit soort zoekwoorden, leidt dit tot een influx van extra bezoekers. Dit genereert leads en ook het aantal aankopen zal stijgen. Linkbuilding is een investering die gegarandeerd zal leiden tot een hogere omzet.

Geloofwaardigheid en betrouwbaarheid

In de praktijk klikken mensen het vaakst op de hoogst gepositioneerde webwinkels binnen de zoekresultaten. Deze websites staan bovenaan, wat gezien wordt als een indicatie van de betrouwbaarheid en de kwaliteit van een webshop. Linkbuilding heeft hierdoor een positief effect op de reputatie van je webwinkel. Zelfs al run je jouw webshop perfect, vaak zien potentiële klanten lagere posities als minder relevant en van een mindere kwaliteit. Door hoog in de zoekresultaten te staan, vergroot je zowel de geloofwaardigheid als de betrouwbaarheid van je online winkel in de ogen van potentiële klanten. Dit vergroot de kans dat ze jouw webshop gaan bezoeken en een aankoop gaan doen.

Een nog hogere omzet behalen? Laat linkbuilding uitbesteden én sluit je bij ons aan

Het moge duidelijk zijn dat linkbuilding op diverse fronten een positief effect kan hebben. Effectief gebruik hiervan, in combinatie met kwalitatieve backlinks, kan onder meer een hogere omzet en meer conversie tot gevolg hebben. Wil je linkbuilding uitbesteden? Kies dan voor een linkbuilding bureau zoals Webton. Als expert op dit gebied zijn zij gespecialiseerd in het verhogen van jouw posities in Google.

Bij WebwinkelKeur helpen we je graag om het meeste uit je webshop te halen. Met ons keurmerk laat je aan (potentiële) klanten zien dat je betrouwbaar bent. Mensen kunnen met een gerust hart en op een veilige wijze bij jouw webshop winkelen. Wil je ook een hogere conversie behalen? Twijfel niet langer, schakel de expert in én sluit je bij ons aan.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Veel mensen vergeten dit inderdaad! maar echt wel een essentieel onderdeel om beter in google gevonden te worden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *