ProductBuddy: De betaalbare Google CSS (met ledenvoordeel)

google shopping productbuddy

Persoonlijk heb ik een passie voor ondernemen en dan in het bijzonder voor (lean) start-ups. ProductBuddy is zo’n nieuw initiatief. Ik vind het dan ook leuk om hiermee een samenwerking te starten waar jij als WebwinkelKeur lid van kan profiteren. In dit blogbericht leg ik je uit wat ProductBuddy precies is en wat het voor jouw webshop kan betekenen.

Wat doet Productbuddy?

ProductBuddy is opgestart door Lightcube; een klein e-commercebedrijf uit Arnhem. ProductBuddy is een productvergelijker, maar bovenal is ProductBuddy een Google Comparison Shopping Service (CSS). Dit houdt in dat je via ProductBuddy in de shopping resultaten kunt adverteren en je daarmee 20% meer biedkracht krijgt. In potentie bespaar je daarmee 20% op je advertentiekosten in vergelijking tot zónder CSS adverteren in Google.

Je herkent de verschillende Google CSS partners in Google doordat er bij de advertentie staat “Van …”, in onderstaand voorbeeld zie je onder de advertentie “Van ProductBuddy”. Staat er onder jouw advertentie nog “Van Google”, dan maak je geen gebruik van een CSS partner en betaal je waarschijnlijk teveel voor je advertenties.

ProductBuddy zichtbaar in de Google Shopping ads
ProductBuddy zichtbaar in de Google Shopping ads

Ik bespaar dus 20% op mijn Google Ads kosten?

In de praktijk zal je niet letterlijk 20% korting onderaan je factuur zien staan. Google Shopping werkt met biedingen. Presteert jouw advertentie net zo goed als de concurrent en bied jij 1,- en jouw concurrent 1,10 voor een klik, dan zal je concurrent hoger worden weergegeven. Maak je gebruik van een CSS, dan wordt jouw bod van 1,- opeens 1,20 waard. Je hoeft dus maar 1,- te bieden voor elke 1,20 die jouw concurrent biedt.

Lang verhaal kort: als je adverteert in Google Shopping dan heb je eigenlijk gewoon een CSS partner nodig. Zonder CSS partner betaal je teveel en is het lastig concurreren tegen concurrenten met een CSS partner.

Maakt het uit welke CSS partner ik heb?

Nee. Voor Google niet. CSS partners kunnen wel extra diensten bieden, maar in principe maakt dit voor je Google campagnes niet uit.

Waarom ProductBuddy

Gezien ProductBuddy een start-up is en ze aanmeldingen nodig hebben om Premium partner van Google te kunnen worden, hebben ze een mooie aanbieding. Je kunt ProductBuddy het eerste jaar helemaal gratis proberen. Na dat jaar krijg je een flinke korting. Je betaalt geen 34,- per maand, maar slechts 20,-. Een korting van 168,- per jaar! Daarmee is ProductBuddy ook na een jaar nog de goedkoopste Nederlandse CSS op de markt.

Maar je kiest natuurlijk niet alleen een partij om de goedkope prijs. ProductBuddy is tevens een erg gave partij die graag mooie technische innovaties bouwt. Die producten bouwen ze voor jou. Je mag in de toekomst meebeslissen over volgende stappen die deze prijsvergelijker gaat nemen. Wat die stappen gaan worden is nog niet bekend, maar dat ze gave innovaties gaan bouwen staat vast.

Ik heb nog geen CSS partner

Dan zou ik me direct aanmelden bij ProductBuddy! Op de lange termijn zal je toch een CSS partner moeten hebben om concurrent te blijven.

Vrijwel iedere adverteerder maakt tegenwoordig gebruik van een Google CSS partner

Ik heb al een CSS partner

Dan zou ik overwegen om over te stappen. De keuze ligt echter geheel bij jou! Een grote reden waarom overstappen wellicht interessant voor je is: ProductBuddy is waarschijnlijk flink goedkoper dan je huidige CSS partner. Wel kan het zijn dat je op korte termijn wat fluctuaties ziet in je campagnes, omdat Google opnieuw moet leren. Dit is echter niet per se iets negatiefs, en na korte tijd zullen de resultaten weer stabiliseren. Overstappen kan via deze link.

Hoe meld ik me aan?

Dat kan heel eenvoudig. Vul dit speciale formulier in, de rest gaat helemaal automatisch. Binnen 5 dagen ben je up & running.

Houd daarbij wel rekening met een kleine fluctuatie in je Google Ads de eerste dagen. Google moet namelijk opnieuw leren wat de beste biedingen zijn.

Geen overstap naar ProductBuddy CSS maar wel vermelding op de site?

ProductBuddy is ook een productvergelijker. Adverteer je nog niet op Google of wil je gewoon de overstap naar ProductBuddy niet maken? Dan kun je alsnog jouw producten helemaal gratis op ProductBuddy plaatsen. Dit zorgt o.a. voor de nodige gratis backlinks naar jouw producten.

Er komt nu nog weinig verkeer op de site maar dat gaat in de toekomst steeds meer worden. We hebben ideeën over het kunnen promoten van aanbiedingen of je webwinkel in de spotlight zetten. Aanmelden voor de gratis vermelding kan via https://productbuddy.nl/free-signup.

Ik heb nog vragen!

Ook geen probleem, neem contact op met ProductBuddy of stel je vragen onder dit blogbericht.

Ik heb mij aangemeld. Ik maak momenteel gebruik van KiesProduct (CSS), het scheelt wel degelijk echter duurde het een aantal weken voordat het pas echt ging draaien. Ben benieuwd of de overstap goed gaat komen! Ik heb in ieder geval vertrouwen in ProductBuddy!

Een CSS is niet per definitie goedkoper, zoals het artikel/advertorial lijkt te suggereren. Wanneer je in een niche zit en relatief weinig kliks (en misschien ook nog wel extra goedkoper, doordat er minder concurrentie is) hebt wegen de abo-kosten vd CSS relatief zwaar mee in het totale kostenplaatje.
Vrij simpele rekensom overigens.

Wat er verder nog bij komt (over het stukje “kun je alsnog jouw producten helemaal gratis op ProductBuddy plaatsen”) is dat niks gratis is. Wanneer je dit doet, deel je informatie met ProductBuddy. Deze informatie kan bv. inzicht geven in populariteit van een bepaald product. En dat kan weer meer concurrentie gaan betekenen.
Zie ook wat bv. Amazon met informatie die zij verzamelen.

@Mark
Bedankt voor je reactie. Het klopt wat je zegt, hoewel ik in het artikel ook duidelijk probeer aan te geven dat de korting niet altijd precies 20% is, maar je biedingen wel 20% hoger zijn. Als je de rekensom simpel maakt en je betaald 21 per maand zoals bij ProductBuddy via WebwinkelKeur dan ligt het kantelpunt bij een advertentiebudget van zon 105,- per maand. Ik denk dat veel webshops dat halen. En het eerste jaar is natuurlijk gratis. We hopen in de toekomst overigens op andere gebieden meerwaarde te bieden zodat je die 21 niet alleen betaalt voor lagere Google Shopping kosten.

Wat je opmerking over gratis betreft. We doen momenteel niets met data en de verkoop ervan. Ik denk ook niet dat we dit in de toekomst willen doen, omdat het niet past bij waar we voor staan. De reden dat we je nu de mogelijkheid geven om gratis je producten toe te voegen is om consumenten zo goed mogelijk te kunnen bedienen met een groot aanbod aan producten.

Voor jou als webshop heeft het diverse voordelen. Zo zijn toch weer waardevolle inkomende links voor je producten… Mocht je in de toekomst de toegang tot je data willen ontzeggen dan is dat ook eenvoudig door gewoon de feed niet meer aan ons beschikbaar te stellen. Maar het staat je natuurlijk helemaal vrij om je producten toe te voegen of niet bij ons.

Hoi Karel,
Vervelend. Wil je ProductBuddy even mailen? Dan kunnen ze je verder helpen met de aanmelding.

Gaan we natuurlijk ook kijken of we voor België een methode als Bancontact moeten ondersteunen.

Gr. Marcel

Ik heb me zojuist aangemeld en ben ook Webwinkelkeur lid. Zien jullie dit automatisch zodat de korting na een jaar wordt toegepast?

Bij aanmelden zie ik:
We vragen je om alvast je bankrekening te verifiëren. Het eerste jaar Productbuddy is helemaal gratis en daarna kost het slechts €34,- per maand.

ipv

Ik heb me ook aangemeld. Was nog zoekende naar een CSS Partner. We gaan ProductBuddy eens uitproberen.

Marcel, ik zie dat je diverse keren in de “we” vorm antwoord geeft. Dat geeft de indruk dat je bij productbuddy betrokken bent. Is dat zo?

Momenteel zijn de abonnementen ingestoken op 1 webwinkel, maar ik raad je even aan om contact op te nemen met ProductBuddy om te kijken wat ze voor je kunnen betekenen bij meerdere webwinkels.

Wat mij bevreemd is dat WebwinkelKeur deze partij aanbeveelt. De website van Productbuddy.nl voldoet aan werkelijk geen enkele voorwaarde die WebwinkelKeur wel aan haar leden vraagt. Met name de contact gegevens zijn verstopt of simpel weg niet aanwezig. Daarnaast is er geen enkele shopping expert aanwezig die personen kunnen/willen begeleiden. Dit is toch wel een eerste vereiste als CSS partner van Google. Ook is er van buitenaf niet te zien welke deelnemers er zijn bij Productbuddy, zou richting de deelnemers wel zo mooi zijn.
Verwacht eigenlijk van WebwinkelKeur een screening alvorens zij partijen aanbevelen. Het initiatief is OK nu de uitwerking nog.

Ik snap je punt Chris, toch gelden er wel andere regels voor een webwinkel als voor een B2B partij als Productbuddy. We hebben deze daarom inderdaad niet langs de meetlat gelegd van onze normale keuring.

Wel delen we niet zomaar elke aanbieding. We hebben intensief contact met de partij achter Productbuddy (Lightcube) en hebben ook vertrouwen in hun service. Je feedback zal ik delen.

Op het gebied van Google CSS moet ProductBuddy je voldoende ondersteuning kunnen bieden, maar het is geen partij die je complete shopping campagnes kan verzorgen. Wel een goed idee om daarvoor partners te zoeken die jou daarbij wel kunnen helpen. Ga dit aan ProductBuddy aanraden.

Hallo Marcel, dank voor je reactie. Ik begrijp dat partners niet volledig consument gekeurd hoeven te zijn maar een stukje transparantie en vertrouwen kan al heel snel groeien door simpel weg kenbaar te maken wie je bent en wat je doet. ik zou zeggen een USP voor op de voorpagina heb ik iemand horen zeggen in een webinar “Best-practices in webshop optimalisatie”. Wat betreft het kennis niveau voor de shopping ads zou een groot pluspunt zijn. Vooral veel kleinere ondernemers zijn absoluut niet thuis in die materie, gevolg is dat je een bureau moet inschakelen en een tweede hypotheek op je huis. Het lijkt me juist ook voor partijen als Productbuddy zaak dat er goeie campagnes komen, die slaan tenminste aan en daar kunnen zij hun voordeel weer mee doen. Vanuit WebwinkelKeur zou het ook een mooie geste zijn omdat dit voor veel webshopeigenaren een vreselijk ondoorzichtig woud is die nog lang niet transparant is.
Nogmaals een goed initiatief maar graag een beetje aandacht voor de uitwerking.

Hi! We hebben inmiddels van ProductBoddy vernomen dat de link niet meer werkte. Zij gaan deze aanpassen. Ze gaan er deze week voor zorgen dat de link doorverwijst naar de nieuwe aanmeldpagina. Sorry voor het ongemak! ^Lana

Ik heb me aangemeld, maar de bankrekening nog niet gekoppeld. Als dit het eerste jaar gratis is, waar is dat dan voor nodig? Ik adverteerde zelf direct in google shopping en ads. Moet ik mijn campagnes stoppen nu? Wil ook niet dubbel gaan betalen.

Hallo Paul. Ik kan me voorstellen dat dit voor verwarring heeft gezorgd. Je dient inderdaad vooraf jouw bankrekening te koppelen, maar je gaat pas betalen na dat gratis jaar. Ik hoop dat je hier verder mee komt, groeten Nizella